O anchetă realizată de agenția de presă Reuters a scos la iveală faptul că Tesla a pus la punct un sistem de calcul estimativ prin care a indus în eroare clienții în ceea ce privește autonomia mașinilor pe care le produce.
Astfel, în urmă cu circa un deceniu, producătorul american a modificat afișajul de bord al modelelor sale cu emisii zero pentru a oferi estimări pozitive ale distanței pe care proprietarii le pot parcurge înainte de a fi nevoie să le reîncarce, a declarat o sursă a jurnaliștilor de la Reuters.
Ce a pățit un client Tesla în timpul unei vacanțe cu familia
În 2022, cei de la Tesla au primit atât de multe plângeri din partea clienților în ceea ce privește autonomia redusă a mașinilor, încât au decis să creeze o echipă specială care să gestioneze situația și chiar să anuleze programările la service atunci când era posibil.
În luna martie a anului curent, Alexandre Ponsin a plecat cu familia sa într-o călătorie din Colorado până în California la bordul mașinii sale Tesla, pe care abia o achiziționase. Era vorba despre un Model 3 din 2021 cumpărat la mâna a doua. El se aștepta ca mașina să aibă o autonomie apropiată de cea anunțată de producător pentru sedanul electric, adică 353 de mile (cca. 560 km) cu un plin de baterie.
La scurt timp, însă, el a observat că autonomia era la mai puțin de jumătate din cea anunțată de producător, în special în condiții de frig. Diferența era atât de mare încât proprietarul mașinii a fost convins că vehiculul său are un defect serios. „Ne uitam la autonomie și vedeam cum se reduce rapid în fața ochilor noștri”, a declarat el, conform Reuters.
Ponsin a contactat Tesla și a programat o diagnoză la un service din California al companiei. Ulterior, a primit două mesaje-text de la reprezentanții service-ului. În primul se menționa că „diagnosticarea la distanță” (n.n. – over-the-air) a stabilit că bateria sa este în regulă, iar în cel de-al doilea se spunea că „am dori să anulăm programarea dumneavoastră”.
Ceea ce nu știa Ponsin atunci era că angajaților Tesla li se dăduseră instrucțiuni clare să evite pe cât posibil ca în sistemul informatic al Tesla să apară plângeri despre autonomia scăzută și chiar să prevină prezentarea clienților cu această problemă la service. Asta pentru că, după cum susțin cei de la Reuters, în vara anului trecut compania a creat în secret „o echipă de diversiune” în Las Vegas pentru a anula cât mai multe programări legate de autonomie.
Modelele Tesla nu ating estimările de autonomie anunțate de producător
Compania condusă de Elon Musk a constituit această echipă din cauza numărului mare de programări din unitățile service efectuate de proprietari care se așteptau la performanțe mai bune în domeniul autonomiei, bazate pe datele publicate chiar de producător și pe estimările afișate de indicatoarele de bord ale mașinilor, mai notează Reuters.
În biroul din Nevada al „echipei de diversiune”, unii angajați sărbătoreau anularea programărilor lovind un xilofon, sunetul acestuia declanșând aplauze din partea colegilor aflați în alte birouri. Pare o scenă dintr-un film cu brokeri de pe Wall Street sau cu angajați ai unor firme de telemarketing îndoctrinați de șefi cu „victorii” care aduceau bani companiilor respective în detrimentul clienților. Dar, relatarea jurnaliștilor de la Reuters arată că totul era cât se poate de real în cazul Tesla, iar angajații erau chiar monitorizați în privința numărului mediu de programări pe care le anulau zilnic.
Conform sursei citată, managerii le-au spus angajaților că anularea programărilor ajută Tesla să economisească aproximativ 1.000 de dolari pentru fiecare programare anulată. Un alt obiectiv era acela de a reduce presiunea asupra centrelor de service, unele dintre ele afișând deja perioade de așteptare lungi pentru programări din cauza numărului mare de clienți. E drept că, în majoritatea cazurilor, mașinile clienților care se plângeau de autonomie nu necesitau intervenții ale tehnicienilor.
Cu toate acestea, devine limpede că Tesla și-a creat singură probleme exagerând deliberat autonomia și cauzând astfel valul de plângeri. Potrivit discuțiilor Reuters cu trei experți din industria auto care au testat sau studiat vehiculele companiei, mașinile Tesla nu reușesc să atingă estimările de autonomie anunțate de producător și nici estimările oferite de sistemele instalate pe mașini. Atât Tesla, cât și CEO-ul Elon Musk au evitat să răspundă întrebărilor Reuters pe această temă.
Elon Musk a dat ordinul în privința estimărilor mai optimiste ale autonomiei
În acest context, investigația celor de la Reuters a mers mai departe, jurnaliștii descoperind că Tesla „umfla” de ani buni autonomia prin manipularea software-ului aferent instalat pe mașinile sale. Potrivit unei persoane familiare cu dezvoltarea unei versiuni anterioare a soft-ului care calculează autonomia, compania a decis acum circa zece ani, în scopuri de marketing, să creeze algoritmi care arată șoferilor estimări „roz” despre distanța pe care o pot parcurge cu bateria complet încărcată.
Apoi, când bateria scădea sub 50%, algoritmul arăta șoferilor proiecții mai realiste pentru distanța rămasă și, pentru a evita ca mașinile să rămână fără energie, a fost conceput un „buffer de siguranță” care permitea parcurgerea a aproximativ 15 mile (24 km) chiar și după ce indicatoarele de bord aratau că bateria este complet goală. Sursa Reuters susține că ordinul de a prezenta estimări mai optimiste ale autonomiei a venit chiar de la Elon Musk.
Așa cum este cunoscut, autonomia este unul dintre cei mai importanți factori în deciziile consumatorilor de a achiziționa o mașină electrică. Așa-numita „anxietate a autonomiei”, adică teama de a rămâne fără energie înainte de a ajunge la o stație de încărcare, a fost ani buni un obstacol în creșterea vânzărilor de vehicule electrice.
În momentul în care Tesla a implementat estimările „roz” în privința autonomiei, compania vindea doar două modele: Roadster și Model S. Acum, când compania vinde patru modele, nu se știe cu certitudine dacă Tesla mai folosește acei algoritmi care să mărească estimările de autonomie de pe computerul de bord. Totuși, mulți clienți, instituții care testează mașini după reguli proprii și chiar autoritățile de reglementare continuă să acuze compania că exagerează în privința distanței pe care mașinile sale o pot parcurge cu o singură încărcare.
Ce arată datele testelor efectuate de companie Recurrent?
O dovadă este amenda aplicată în acest an de instituția care reglementează concurența din Coreea de Sud. Aceasta a constatat că, la temperaturi scăzute, mașinile livrate ofereau doar jumătate din autonomia anunțată de producător. Un alt studiu recent a constatat că trei modele Tesla au avut, în medie, o autonomie cu 26% sub estimările anunțate.
Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) a cerut Tesla ca, începând cu modelele produse în 2020, să reducă în medie cu 3% estimările de autonomie cu care producătorul dorea să-își promoveze mașinile. EPA a precizat pentru Reuters că unele variații între rezultatele testelor efectuate de producători și agenție sunt normale și așteptate.
Datele colectate în 2022 și 2023 de la peste 8.000 de modele Tesla de către Recurrent, o companie din Seattle care testează performanțele vehiculelor electrice, au arătat că indicatoarele de autonomie din mașini nu au prezentat modificări ale estimărilor în concordanță cu temperaturile exterioare ridicate sau scăzute, chiar dacă acest factor poate modifica substanțial valorile.
Recurrent a constatat că toate cele patru modele Tesla aflate pe piață calculau aproape întotdeauna că pot parcurge mai mult de 90% din distanța anunțată de producător, indiferent de temperaturile exterioare. Scott Case, directorul executiv al companiei, a declarat că indicatoarele de autonomie ignoră și multe alte condiții care afectează distanța.
Tesla nu este singurul producător care a recurs la această metodă
Tesla nu este singura marcă ale cărei modele electrice parcurg cu o singură încărcare completă distanțe mai mici decât cele estimate. Conform anchetei Reuters, Gregory Pannone, expert în domeniu și co-autor al unui studiu care ia în calcul 21 de mărci care produc vehicule electrice, publicat în aprilie 2023 de SAE International, o organizație de inginerie, a descoperit că, în medie, mașinile au ajuns la numai 87,5% din autonomia estimată.
Studiul nu a menționat mărcile testate, dar Pannone a declarat că trei modele Tesla au avut cele mai slabe performanțe, atingând la doar 74% din autonomia estimată inițial. Astfel, campionul vehiculelor electrice forțează limitele regulilor guvernamentale de testare.
Ca și în cazul mașinilor cu motoare termice, în SUA producătorii vehiculelor electrice sunt obligați de legislația federală să afișeze o etichetă cu informații despre eficiență. În cazul EV-urilor, aceasta este exprimată în echivalentul „mile per galon” (MPGe), permițând consumatorilor să le compare cu vehiculele cu motoare pe benzină sau diesel. Etichetele includ, de asemenea, estimări ale autonomiei totale – cât de departe poate parcurge un EV cu o încărcare completă, atât urban cât și pe autostradă.
Producătorii de mașini electrice pot alege însă și un mod propriu de calcul al autonomiei. Aceștia, fie pot folosi o formulă standard EPA care convertește rezultatele de economie a combustibilului din teste de conducere urbană și pe autostradă pentru a calcula o cifră totală de autonomie, fie pot efectua teste suplimentare pentru a obține propria estimare de autonomie.
Tesla este printre puținele companii care efectuează teste suplimentare de autonomie pentru toate modelele sale. În schimb, mulți alți producători auto precum Ford, Mercedes-Benz sau Porsche continuă să se bazeze doar pe formula EPA pentru a calcula autonomia potențială. Acest lucru produce în general estimări mai conservatoare, susține Gregory Pannone.
Cum pierd energie vehiculele electrice
Mașinile electrice pot pierde autonomie din aceleași motive ca și mașinile pe benzină, dar într-o măsură mai mare. Frigul este un factor important care afectează automobilele cu emisii zero, încetinind reacțiile chimice și fizice din baterii și necesitând un sistem de încălzire pentru a le proteja.
Alți factori care conduc la un consum mai mare de energie sunt drumurile cu urcări și coborâri, vânturile puternice, stilul de condus al șoferului și utilizarea încălzirii sau a aerului condiționat în habitaclu.
Tesla menționează la modul general efectele acestor condiții într-o secțiune „Sfaturi pentru autonomie” de pe site-ul său. Producătorul auto a actualizat și software-ul vehiculelor pentru a oferi sugestii privind modul în care autonomia poate fi crescută.
Recurrent a verificat și datele de autonomie ale altor modele auto – inclusiv Ford Mustang Mach-E, Chevrolet Bolt și Hyundai Kona – și a constatat că sunt mai precise decât cele ale mașinilor Tesla.
Datele Hyundai Kona, spre exemplu, chiar subestimează distanța pe care mașina o poate parcurge. Șeful companiei, Scott Case, consideră că Tesla a proiectat în mod constant soft-urile de estimare a autonomiei pentru a furniza date pozitive, nu conservatoare.