Construcția unui nou spațiu de producție, supranumit „gigafabrică” Tesla, lângă Berlin, Germania, a generat controverse majore din cauza impactului asupra mediului. Potrivit unui studiu bazat pe analiza imaginilor din satelit, realizat de compania Kayrros, aproximativ 500.000 de copaci au fost tăiați în perioada martie 2020 – mai 2023 pentru a face loc acestei fabrici.
Tesla a tăiat 500.000 de copaci Germania ca să construiască o „gigafabrică”
Această defrișare a celor 500.000 de arbori a acoperit o suprafață de 329 de hectare, echivalentul capacității de absorbție a aproximativ 13.000 de tone de dioxid de carbon, echivalentul emisiilor anuale a 2.800 de mașini cu motor pe benzină.
Elon Musk, despre nemulțumiți: „Protestatari de extremă stânga”
Decizia de a construi această fabrică a stârnit numeroase proteste locale și a provocat îngrijorări legate de impactul asupra mediului, mai ales într-o regiune deja afectată de secetă. Elon Musk, fondatorul Tesla, a criticat autoritățile locale pentru că au permis protestatarilor să-și exprime nemulțumirile, pe care i-a descris drept „protestatari de extremă stânga”, notează The Guardian.
Fabrica Tesla din Germania produce deja 500.000 de mașini electrice pe an, iar în luna iulie 2023, compania a anunțat un plan de extindere pentru a dubla producția anuală la 1 milion de mașini. Acest plan a primit aprobarea ministrului mediului din landul Brandenburg, în ciuda opoziției din partea activiștilor de mediu.
Activiștii de mediu acuză că există pericolul de dispariției surselor de apă potabilă
Activiștii pentru protecția mediului au continuat să protesteze împotriva extinderii fabricii, organizând demonstrații la fața locului. Unele grupuri au recurs la acțiuni mai radicale, precum incendierea unui tâlp de electricitate, care a dus la oprirea temporară a producției fabricii.
Karolina Drzewo, membră a unei organizații care duce o campanie împotriva fabricii, a declarat că producția de vehicule electrice a Tesla a dus la distrugerea locală a naturii și la daune globale prin extracția de metale necesare bateriilor. Ea a subliniat că extinderea fabricii ar duce la și mai multe defrișări și ar pune în pericol zona protejată de aprovizionare cu apă potabilă.
Tăiem arbori ca să producem mașini mai puțin poluante?
Analistul șef al Kayrros, Antoine Halff, a recunoscut că tăierea unui număr atât de mare de copaci este o problemă, dar a încercat să pună în balanță acest aspect cu beneficiile aduse de înlocuirea mașinilor cu motoare cu combustie internă cu vehicule electrice. Totuși, el a subliniat că este important să fim conștienți de compromisurile pe care le facem în dezvoltarea unei economii verzi.
Kayrros a dezvoltat un instrument de detectare a defrișărilor care folosește imagini satelitare de înaltă rezoluție pentru a ajuta companiile să se conformeze reglementărilor UE privind defrișările. Aceste reglementări, care vor intra în vigoare în 2025, vor interzice importul de bunuri legate de distrugerea pădurilor.
Deși Tesla nu a răspuns imediat la solicitările de comentarii, compania a menționat anterior că au existat mai multe incidente pe șantierul fabricii, dar că niciunul dintre acestea nu a cauzat daune de mediu, iar măsurile corective au fost implementate acolo unde a fost necesar.