Uniunea Europeană introduce taxe vamale suplimentare pentru mașinile electrice chinezești. Pe lângă tariful standard de 10%, producători importanți precum BYD, Geely și SAIC vor plăti taxe adiționale de până la 35% din valoarea vehiculelor importate. Această măsură se va aplica de mâine. Comisia Europeană invocă susținerea de către stat a industriei chineze de profil, acțiune ce ar distorsiona competiția pe piața europeană.
Taxe vamale de până la 35% pentru mașinile electrice din China
Începând de joi, Uniunea Europeană introduce tarife vamale noi, care pot ajunge până la 35% din valoarea vehiculelor electrice importate din China. Acestea se adaugă taxei standard de 10% pentru importuri, aplicată de obicei la toate mașinile care intră pe piața europeană. Măsura va rămâne în vigoare pentru o perioadă de cinci ani și vizează în principal trei mari producători chinezi de vehicule electrice: BYD, Geely și SAIC.
Astfel, BYD, unul dintre cei mai mari jucători pe piața globală de mașini electrice, va fi supus unui tarif adițional de 17%. Geely, de asemenea un producător important, va avea o taxă de 18,8%. În cazul SAIC, UE impune un tarif semnificativ mai ridicat, de 35,3%.
Investigația Comisiei Europene: producătorii chinezi afectează competiția pentru cei europeni
Decizia de a introduce aceste tarife vamale suplimentare vine după o investigație amănunțită realizată de Comisia Europeană. Comisia a declarat că Beijingul oferă sprijin financiar substanțial companiilor chineze de vehicule electrice, un factor care ar perturba piața și ar afecta concurența loială în UE.
Conform rezultatelor investigației, subvențiile statului chinez permit producătorilor interni să exporte la prețuri mai mici, făcând astfel dificilă competiția pentru producătorii europeni. În urma acestei evaluări, Uniunea Europeană a decis că măsura protecționistă este necesară pentru a menține echilibrul pe piața locală.
China anunță investigații pentru carnea de porc, lactate și coniac
În replică, autoritățile de la Beijing au denunțat taxele impuse de UE, considerându-le protecționiste și dăunătoare pentru relațiile economice bilaterale și lanțurile de aprovizionare auto. China susține că tarifele nu fac decât să tensioneze relațiile comerciale între cele două părți și a anunțat măsuri de represalii.
Autoritățile chineze au deschis propriile investigații asupra anumitor produse importate din UE, cum ar fi coniac, lactatele și carnea de porc. De asemenea, China a contestat măsurile Uniunii Europene la Organizația Mondială a Comerțului, susținând că acestea încalcă principiile liberului schimb și sunt nejustificate, relatează Agepres.
Preferă europenii mașinile electrice chinezești?
În primele nouă luni ale anului 2024, exporturile de vehicule electrice din China către Uniunea Europeană au înregistrat o scădere de 7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, în august și septembrie, înainte de intrarea în vigoare a tarifelor, vânzările au cunoscut o creștere de peste o treime.
Asociația Chinei pentru Autoturisme (CPCA) subliniază că, în ciuda încetinirii generale, exporturile chinezești de vehicule electrice au continuat să fie puternice, iar măsurile europene nu ar reprezenta o barieră insurmontabilă pentru piața asiatică.