Partidul Social Democrat (PSD) a anunțat marți că Proiectul de Hotărâre de Guvern inițiat de Ministerul Dezvoltării, , Lucrărilor Publice și Administrației care prevedea introducerea unor taxe pentru autovehiculele ce circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii (ZNSE), nu va mai intra în dezbaterea Guvernului.
Taxa nouă pentru mașini, la loc comanda! Proiectul a fost retras de pe agenda Guvernului
Decizia de a retrage acest proiect a fost comunicată printr-un mesaj pe pagina oficială de Facebook a Partidului Social Democrat.
“Proiectul de HG promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului”, se arată în postarea PSD.
Potrivit PSD, inițiativa nu a respectat cerința premierului Marcel Ciolacu de a parcurge în prealabil o etapă de consultare publică și de a fi validată politic în interiorul Coaliției de Guvernare.
“Ca atare, proiectul va fi scos de pe agenda Guvernului”, mai comunică PSD.
Ce este proiectul ZNSE
Executivul intenționa să implementeze ZNSE în marile orașe ale țării, cu scopul de a reduce poluarea și de a proteja sănătatea publică. Proiectul de Hotărâre de Guvern, inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, aflat în transparență decizională, detalia regulile de acces și sancțiunile pentru nerespectarea acestora.
Conform proiectului, despre care Oficiul de Știri a scris, circulația autovehiculelor care nu respectă anumite norme de emisii ar fi fost limitată în aceste zone. Accesul urma să fie permis fie după plata unei taxe, fie în conformitate cu reguli stricte de poluare, în funcție de gradul de poluare al vehiculului.
Excepții de la taxare și tipuri ZNSE
Proiectul prevedea excepții pentru autovehiculele instituțiilor de apărare, ordine publică și servicii publice, precum și pentru rezidenții din zonele ZNSE.
Zonele cu nivel scăzut de emisii urmau să fie de două tipuri:
- Zone cu tarife de acces: Autoritățile locale trebuiau să implementeze mecanisme de control al accesului și o platformă online pentru plata tarifului.
- Zone cu reguli stricte de acces: Autoritățile locale trebuiau să asigure monitorizarea și controlul accesului.
Obligațiile autorităților locale și clasificarea vehiculelor
În cadrul ZNSE, autoritățile locale erau obligate să elaboreze regulamente de acces, să asigure transport public în interiorul zonei, să amenajeze rute pentru mijloace de transport activ și să instaleze sisteme de monitorizare și control al accesului.
Vehiculele urmau să fie clasificate în funcție de tipul de combustibil și norma de poluare, de la Clasa 1 (EURO 3/III pe motorină și norme inferioare) până la Clasa verde (vehicule electrice și cu hidrogen).
Amenzi și sancțiuni
Șoferii care ar fi circulat în ZNSE fără a respecta regulile de acces riscau o amendă de 300 de lei, aplicată de Poliția Rutieră și Poliția Locală. Autoritățile locale care nu respectau termenele de implementare a ZNSE ar fi fost sancționate cu o amendă de 500 de lei pentru fiecare zi de întârziere, sancțiune constatată de personalul autorizat din cadrul autorităților publice pentru protecția mediului.
Un pas înapoi în implementarea măsurilor ecologice
În primul an de implementare, accesul în ZNSE nu ar fi fost condiționat de plata unor tarife, oferind astfel timp pentru ajustare și familiarizare cu noile reguli.
Cu toate acestea, retragerea proiectului din dezbaterea Guvernului marchează un pas înapoi în implementarea acestor măsuri ecologice, lăsând în continuare deschisă discuția despre soluțiile necesare pentru reducerea poluării în marile orașe ale României.
Anunțul integral făcut de Partidul Social Democrat
„Proiectul de HG promovat de Ministerul Dezvoltării cu privire la introducerea unor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii nu va intra în dezbaterea Guvernului.