Compania TAROM nu intenționează să oprească operațiile pe alte rute în viitor, în ciuda vânzării sloturilor de la Heathrow. Cu toate acestea, situația imprevizibilă de pe piața aviatică ar putea duce la schimbări ulterioare, a declarat marți directorul general interimar al companiei, Costin Iordache.
După implementarea planului de restructurare în 2026, operatorii vor avea posibilitatea de a deschide noi rute pentru clienții lor. Astfel, vor fi îmbunătățiți și extinși serviciile oferite, ceea ce va aduce un plus de valoare companiei.
“Ajutorul de stat acordat TAROM este condiționat astfel încât să nu distorsioneze concurența, ceea ce înseamnă că operăm pe piața europeană cu un număr fix de rute și o capacitate stabilită, adică numărul de avioane. Aceste limite restricționează expansiunea TAROM. Astfel, numărul de rute și aeronave stabilit în planul nostru de restructurare nu poate fi depășit. Nu putem adăuga mai multe avioane decât cele prevăzute în planul de operare, nici mai multe rute decât cele specificate. Intenția noastră nu este să modificăm sau să reducem aceste rute. Le-am inclus în plan și ne concentrăm pe respectarea acestuia, urmărind să eficientizăm fiecare rută. Eficientizarea înseamnă ajustarea frecvențelor în funcție de sezon și evoluție, crescând sau scăzând frecvențele după necesitate. Acestea sunt aspectele pe care ne vom axa în perioada următoare,” a explicat Iordache.
Cu toate acestea, continuă el, instabilitatea pieței aviației poate duce la schimbări neașteptate.
“Un exemplu clar este ceea ce s-a întâmplat anul trecut înainte de aprobarea planului și aspectul pe care acesta nu a reușit încă să-l acopere: situația din Orientul Mijlociu. În prezent, TAROM operează patru rute către Orientul Mijlociu: Cairo, Tel Aviv, Amman și Beirut. Din octombrie anul trecut, serviciile către Tel Aviv au fost suspendate timp de aproape patru luni. TAROM a fost prima companie care a reluat zborurile în ianuarie, dar doar cu un zbor pe săptămână, urmat de o recuperare graduală. Piața începe să se redreseze, dar continuă să fie incertă. Aceste ajustări vor fi incluse în raportările pe care TAROM le trimite Comisiei Europene pentru monitorizarea implementării planului. Este posibil să apară astfel de modificări, însă nu pot face speculații în prezent, deoarece nu am o imagine clară despre evoluția pieței. Din păcate, piața rămâne extrem de volatilă,” a declarat șeful TAROM.
În prezent, operatorul național operează cu 14 aeronave: opt Boeing-uri și șase ATR-uri
“Una dintre concesiile importante este legată de flotă. Planul se referă clar la un număr de 14 avioane până în 2026. Acestea vor include opt avioane cu reacție, opt Boeing-uri și șase aparate ATR. Acesta este limita prevazută și nu vom depăși acest număr. În ceea ce privește rutele, vom continua să operăm cele existente, cu excepția că de la începutul anului 2025 nu vom mai avea ruta Londra. Vom examina eficiența economică a fiecărei rute în parte pentru a decide dacă o menținem sau o închidem în perioada următoare, dar obiectivul nostru este să le aducem pe toate pe profit,” a enunțat Costin Iordache.
În curând, TAROM va avea în flotă patru avioane Boeing MAX care vor fi folosite în principal pentru rutele lungi spre Madrid, Amsterdam și Paris. Aceste avioane moderne aduc cu sine o experiență de zbor îmbunătățită pentru pasageri.
“În iunie 2021, două achiziții au fost deja confirmate pentru livrarea în trimestrul III – IV al anului 2025 în industria aviatică. Acest lucru se datorează faptului că un avion nou nu poate fi cumpărat standard sau în mod direct, deoarece trebuie să fie configurat de către producător și are o perioadă mai lungă de livrare. În plus, suntem în discuții cu parteneri pentru încă două avioane, astfel încât să avem un total de patru pentru zona Boeing. Avem deja șase aeronave ATR și estimăm că vom rămâne la acest număr. Patru dintre acestea au intrat în flota TAROM în 2020 și sunt relativ noi, cu doar patru ani vechime – ceea ce este considerat bun pentru industria aviatică. În prezent, mai avem două aeronave ATR 72-600 în operare, iar în perioada următoare vom evalua dacă le vom înlocui sau le vom păstra, astfel încât să menținem o flotă stabilă de ATR 72-600,” a spus directorul.
TAROM își va concentra strategia pe rutele interne
Iordache a discutat despre strategia TAROM de a avea două tipuri de avioane, în scopul de a construi o rețea regională puternică și de a oferi conectivitate regională pentru pasageri.
“Este necesar să avem conectivitate pentru aeroporturile interne, în special pe rutele interne. TAROM este singurul operator care operează curse către Iaşi, Satu Mare, Baia Mare, Suceava, Oradea, Timişoara şi Cluj la momentul actual. Astfel putem ajunge la principalele destinaţii situate la o distanţă mai mare de 500 km de Bucureşti. Operaţiunile care se află mai aproape nu au fost încă realizate şi nu au adus beneficii economice până acum, aşa că nu credem că vor fi avantajoase pe viitor. Vom analiza cu atenţie dacă TAROM trebuie să se extindă în perioada următoare. Momentan, este o condiţie ca rutele să fie păstrate constante”, a subliniat el.
TAROM raportează creșterea gradului de încărcare a aeronavelor
În comparaţie cu anul 2019, în care s-a înregistrat o scădere semnificativă a traficului aerian din cauza pandemiei, gradul mediu de încărcare a aeronavelor TAROM a crescut semnificativ.
“În ultimul an, rutele noastre au operat la 80% capacitate și estimăm că vom rămâne în aceeași zonă și în acest an. Însă vorbim aici despre rutele regulate. Anul trecut, ne situam sub nivelul de încărcare de 70%, dar am reușit să creștem performanța de la atunci,” a mai declarat Iordache.
În cadrul conferinţei de presă, purtătorul de cuvânt al companiei TAROM, Alexandru Anghel, a anunţat că după implementarea planului de restructurare, se vor putea deschide noi destinații începând cu anul 2026.
După implementarea planului de restructurare în 2026, compania își va putea extinde operațiunile. Până atunci, trebuie să se eficientizeze procesele conform legislației europene existente. Astfel, discuțiile privind creșterea și adăugarea de noi destinații și rute vor avea loc după 2026.
TAROM îşi continuă planul de restructurare, având ca obiective inclusiv vânzarea sloturilor de pe aeroportul Heathrow din Londra către Qatar Airways. Această tranzacţie strategică este programată să fie finalizată până în data de 26 octombrie 2024.
Comisia Europeană aprobă un ajutor pentru restructurarea TAROM
La sfârșitul lunii aprilie, Comisia Europeană a aprobat planurile României de a furniza un ajutor de restructurare de până la 95,3 milioane euro (473,69 milioane lei) pentru transportatorul de stat TAROM. Acest ajutor este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat și a fost anunțat prin intermediul unui comunicat de presă al Executivului comunitar.
Bruxelles-ul a rezolvat problema şi a venit cu o soluţie care va permite companiei să îşi menţină stabilitatea pe termen lung, minimizând în acelaşi timp impactul asupra concurenţei.
“Comisia Europeană a aprobat astăzi (luni, 29 aprilie) ajutorul de restructurare acordat de România pentru TAROM, care va avea un impact pozitiv asupra conectivității regionale și a economiei. După o investigație detaliată, s-a concluzionat că planul de restructurare propus de compania aeriană este viabil pe termen lung. Pentru a evita distorsionarea concurenței, TAROM va reduce semnificativ numărul de rute și aeronave.” Comisarul UE pentru concurență, Margrethe Vestager, a declarat că acest ajutor va contribui la menținerea conexiunilor vitale pentru cetățeni și întreprinderi din România.
Planurile de restructurare anunțate includ anularea unei datorii în valoare de aproximativ 49,53 milioane euro (246,19 milioane lei), echivalentul ajutorului pentru salvare aprobat de Comisia Europeană în februarie 2020. De asemenea, se prevede o injecție de capital de aproximativ 45,77 milioane euro (227,50 milioane lei), împreună cu dobânzile aferente. Aceste măsuri vor contribui la restabilirea viabilității financiare și asigurarea unui viitor durabil companiei.
CITIȚI ȘI: Uniunea Europeană încearcă marginalizarea companiei TAROM pe banii românilor