Importurile americane au scăzut rapid, ca urmare a tarifelor impuse de președintele Donald Trump, iar acest declin s-a extins acum și asupra exporturilor, având un impact semnificativ asupra agriculturii din SUA și afectând produse esențiale precum soia, porumbul și carnea de vită, potrivit CNBC.
Tarifele lui Trump lovesc exporturile SUA: Datele lanțului de aprovizionare arată impactul major
Conform unei analize efectuate de compania de monitorizare Vizion, exporturile au înregistrat scăderi în aproape toate porturile din Statele Unite, fenomen accentuat în special după intrarea în vigoare a tarifelor în luna aprilie.
Portul Portland din Oregon a raportat o reducere de 51% a volumului exporturilor, iar portul Tacoma din Washington – un punct cheie pentru livrările agricole către Asia – a consemnat un declin de 28%.
Porturile din Los Angeles și Savannah, Georgia, au înregistrat diminuări ale exporturilor de 17%, respectiv 13%, în timp ce portul Norfolk din Virginia a scăzut cu 12%. Singurele porturi care au evitat până acum un declin semnificativ sunt cele din Houston și Seattle, cu scăderi mai reduse, de 3% și 3,5%.
„Aproape toate exporturile americane au fost afectate”, a declarat Ben Tracy, vicepreşedinte al Vizion.
Declinul are loc în contextul reducerii comenzilor de producție, în special din partea Chinei, precum și al diminuării numărului de nave container care se îndreaptă spre Statele Unite. Datele indică o scădere de 43% a volumului de containere în intervalul 21–28 aprilie.
„Nu am mai văzut o astfel de perturbare de la vara lui 2020”, a declarat Kyle Henderson, CEO-ul Vizion. Acesta a explicat că, pe fondul tarifelor, costurile produselor cresc, iar întreprinderile mici îşi reduc comenzile, temându-se de cheltuieli ridicate şi de o cerere instabilă.
De interes și: SUA a dezvoltat un nou avion hipersonic. Aeronava zboară de la New York la Londra în mai puțin de o oră

Stocuri reduse în retail şi incertitudini pentru sezonul de sărbători
Retailerii americani avertizează asupra unui posibil deficit de stocuri în lunile următoare. O analiză realizată de Bank of America preconizează o scădere de 15–20% a importurilor de containere din Asia în luna mai. În condiţiile unor inventare deja „slabe” şi a unui număr redus de comenzi suplimentare, comercianţii se pregătesc pentru posibile dificultăţi de aprovizionare înainte de sezonul de cumpărături.
„Retailerii care securizează capacitatea de transport în iunie vor avea un avantaj major pentru sezonul de iarnă”, a afirmat Tim Robertson, CEO al DHL Global Forwarding. El a subliniat cât de esenţială este planificarea strategică a fluxurilor logistice, având în vedere efectele tarifelor, condiţiile meteorologice şi incertitudinile privind cererea.
Scăderea activităţii afectează forţa de muncă
Kipling Louttit, director executiv al Marine Exchange of Southern California, a avertizat că diminuarea numărului de nave va genera concedieri în rândul angajaţilor din lanţul logistic – de la şoferi şi lucrători portuari până la personal feroviar. În ultimele trei zile au sosit doar 14 nave, comparativ cu nivelul „normal” de 17.
Operatorul Matson, specializat în transport rapid din China către Long Beach, a anunţat o scădere de 30% a volumului de containere faţă de anul anterior şi a revizuit în scădere estimările pentru 2025.
CEO-ul companiei, Matt Cox, a menţionat că vizibilitatea asupra cererii rămâne limitată, iar o eventuală redresare depinde de evoluţia negocierilor comerciale şi de posibile ajustări în politica tarifară. El a adăugat că mulţi clienţi continuă să adopte strategia de diversificare a producţiei („China plus unu”), mutând capacităţi de producţie către alte state din Asia.
