Impozitarea automobilelor variază de la țară la țară în Uniunea Europeană, iar diferențele între taxe sunt uriașe de la un stat european la altul.
Pornind de la datele publicate de OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), site-ul EuroNews a realizat o analiză a prețurilor practicate la mașini înainte și după impozitare, în mai multe state europene.
TVA-ul, impozitele și taxele fac ca prețurile mașinilor să varieze semnificativ
Taxele asociate cu achiziționarea, înmatricularea și utilizarea vehiculelor au reprezentat o sursă semnificativă de venituri pentru guverne. Impozitarea este utilizată tot mai mult pentru a influența comportamentul consumatorilor din considerente energetice și de mediu, în special tranziția către o mobilitate neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon.
Nivelul și structura impozitelor la cumpărarea unei mașini noi, care pot include TVA-ul, impozitul la vânzare, accizele și alte taxe, pot varia considerabil de la o țară la alta în Europa.
În 2022, cotele de TVA la achiziționarea de autoturisme variau în țările din UE între 17%, în Luxemburg, și 27%, în Ungaria, potrivit datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). De asemenea, în majoritatea țărilor din Uniune oamenii plătesc TVA de 20% sau 21% atunci când cumpără o mașină nouă. În schimb, în doar șase țări, cota de TVA depășește pragul de 23%.
Cota de TVA, impozite, taxe și bonusuri fac ca prețurile automobilelor să varieze semnificativ înainte și după impozitare în Europa. În loc să comparați doar cotele de TVA, este mai util să analizați prețul înainte de impozitare și prețul final, care include toate taxele și comisioanele, potrivit Euronews Business.
Pe baza raportului „Consumption Tax Trends 2022″ al OCDE, jurnaliștii de la Euronews au analizat prețurile unor mașini electrice, hibride și termice, împărțite pe patru categorii. Specificațiile categoriei A sunt următoarele: SUV/Hatchback cu motor electric, putere 150 KW (204 CP), capacitate baterie 58 kWh, consum 17 kWh/100 km, greutate 1.730 kg, emisii CO2 0 g/km, autonomie peste 400 km (ex: Volkswagen ID.3 Performance).
În 2022, prețul unui automobil de categoria A era de aproximativ 31.339 de euro înainte de taxe în cadrul simulării. Când au fost incluse taxele, prețul a variat de la circa 26.938 de euro în Franța la 59.168 de euro în Turcia.
Cum au stat lucrurile în unele țări din Europa?
Prețul final a fost mai mic decât prețul înainte de impozitare în Franța (26.938 euro), Luxemburg (27.732 euro) și Germania (31.295 euro), ceea ce arată nivelul bonusurilor din aceste țări. În Franța, consumatorii au plătit cu 4.400 de euro mai puțin decât prețul înainte de impozitare atunci când au cumpărat o mașină din categoria A datorită „voucherului ecologic”.
În clasament, Turcia a fost urmată de Ungaria (39.801 euro), Polonia și Danemarca (ambele cu 39.174 euro). Potrivit raportului OCDE, norvegienii nu au plătit impozite sau taxe. În schimb în celelalte două țări nordice, Suedia și Islanda, oamenii au plătit mai puțin de 100 de euro taxe și impozite.
Mergând mai departe, în Lituania, Grecia, Slovenia, Grecia, Slovenia și Elveția, taxele au fost mai mici de 3.000 de euro la cumpărarea unei mașini de categoria A, cu un preț de 33.339 de euro înainte de taxe.
Taxe pentru o mașină cu putere și capacitate a bateriei mai mari
Puterea și capacitatea bateriei sunt mai mari în cazul mașinilor din categoria B în cadrul simulării. Specificațiile sunt: sedan cu motor electric, putere 370 kW (496 CP), capacitate baterie 82 kWh, consum 15 kWh/100 km, greutate 1.830 kg, emisii de CO2 0 g/km, autonomie a bateriei de peste 400 km (ex: Tesla Model 3 Long Range Dual Motor).
În condițiile în care prețul a fost de 52.232 euro înainte de taxe în categoria B, prețul final a variat între 52.009 euro în Franța și 98.163 euro în Turcia. Un cetățean turc a trebuit să plătească 46.831 euro impozit pentru a cumpăra această mașină. De asemenea în Franța și în Luxemburg, prețul final a fost mai mic decât cel dinainte de impozitare deoarece ambele guverne au încurajat vehiculele electrice.
La fel ca în cazul categoriei A, Norvegia nu a perceput nici o taxă pentru mașinile din categoria B, iar în Islanda s-a plătit mai puțin de 1.000 de euro taxe în cadrul simulării.
În afară de Turcia, cetățenii din Ungaria, Irlanda, Polonia și Danemarca au plătit peste 13.000 de euro impozit pentru o mașină din categoria B.
Cât au fost taxele pe mașinile hibride?
Mașinile incluse în categoria C au următoarele specificații: sedan hibrid electric/carburant, motor pe benzină cu capacitate cilindrică de 1,8 litri, putere 121 kW (162 CP), consum 4,5 l/100 (mixt) și motor electric cu putere 53 kW (71 CP), capacitate a bateriei 1,3 kWh, greutate 1.800 kg, emisii de CO2 115 g/km, autonomie mai mică de 10 km, emisii de NOx de 3 mg/km (ex: Toyota Corolla Hybrid LE).
În cadrul simulării, prețul înainte de taxe a fost de 21.842 euro. În acest caz, prețul final, inclusiv toate taxele, a variat de la 21.494 euro în Germania la 46.393 euro în Turcia. Această țară a fost urmată de Danemarca (45.633 euro) și de Norvegia (45.062 euro). În aceste trei țări, valoarea impozitului a fost mai mare decât prețul înainte de impozitare, ceea ce înseamnă că prețul final a fost mai mult decât dublu față de prețul înainte de impozitare, ceea ce indică nivelul de impozitare. Cetățenii din Franța, Islanda și Luxemburg au plătit mai puține taxe în comparație cu alte țări europene și în această categorie.
Taxele cresc semnificativ pentru mașinile termice
Automobilele din categoria D sunt cele echipate cu motoare cu ardere internă, iar specificațiile au fost următoarele: pick-up 4×4 cu motor termic, benzină fără plumb 95-98 RON, motor V6de 3,5 litri, putere 300 kW (400 CP), consum 12,4 l/100, emisii de CO2 296 g/km, emisii de NOx de 20 mg/km, greutate 2.200 kg, preț 44.960 euro (exemplu Ford F-150 Ecoboost V6).
Când prețul înainte de taxe era de 47.483 euro, în 2022, prețul final a variat de la 53.289 euro în Elveția la 179.297 euro în Turcia. Nu a existat nici o țară în care oamenii să fi plătit mai puțin înainte de impozitare pentru un vehicul din categoria D.
În ce țări taxele au fost mai mult decât dublul prețului înainte de impozitare?
Cele mai mari impozite au fost cele în cazul automobilelor cu motoare cu ardere internă. Valoarea impozitelor a fost mai mult decât dublă față de prețul fără taxe în șapte din cele 27 de țări europene.
Pentru a cumpăra un vehicul din categoria D cu un preț de 47.483 euro înainte de impozitare, prețurile finale care trebuiau plătite în 2022 au fost 179.297 euro în Turcia, 146.716 euro în Danemarca, 122.820 euro în Țările de Jos, 117.759 euro în Norvegia, 105.898 euro în Finlanda, 96.519 euro în Islanda și 95.599 euro în Franța. Cel mai puțin au plătit suedezii: 59.354 euro.
În ceea ce privește venitul fiscal mediu anual pe mașină pe principalele piețe din UE, acesta a fost diferit în 2022. Astfel, Spania (1.148 euro) a colectat cel mai puțin impozit pe vehicul, în timp ce Belgia (2.892 euro) a colectat cel mai mult. În Franța, această valoare a fost de 1.625 euro, iar în Germania și în Finlanda a fost de 1.764 euro și, respectiv 2.723 euro.
Germania a încasat 34,2 miliarde euro din TVA din vânzările de vehicule, service, reparații și piese de schimb, precum și din taxe de vânzare și înmatriculare. În cursul anului precedent, această cifră a fost în Franța de 21,7 miliarde euro, iar în Italia 20,8 miliarde euro. Danemarca, Suedia și Finlanda au colectat peste 2 miliarde euro la această categorie, iar Grecia (1,2 miliarde euro) și Irlanda (1,5 miliarde euro) au înregistrat cele mai puține.
Impozitul total pe vehicule, aproape 400 de miliarde de euro în 13 țări din UE
Mașinile sunt responsabile pentru venituri fiscale de 374,6 miliarde de euro în treisprezece țări din UE. Pe lângă taxele de vânzare și de înmatriculare, această cifră include impozitele anuale pe proprietate și, mai important, impozitele pe carburanți și lubrifianți.
Datele OCDE arată că, în 2022, cele mai mari prețuri au fost înregistrate în Turcia în toate cele patru simulări. Astfel, turcii au trebuit mai întâi să plătească o rată foarte mare a unei taxe speciale de consum (ÖTV), care s-a situat între 60% și 220%. Apoi, ei au trebuit să plătească TVA (18%) pe această sumă.
Între timp, în 17 dintre țările membre OCDE, emisiile de CO2 sunt luate direct în considerare pentru a determina nivelul de impozitare. Printre acestea se numără Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Finlanda, Franța, Grecia, Islanda, Irlanda, Italia, Lituania, Olanda, Norvegia, Portugalia, Slovenia, Spania și Suedia.
În 2022, unele țări europene, precum Franța, Germania, Italia și Suedia, au oferit un „voucher” cumpărătorilor de vehicule selectate cu emisii de CO2 scăzute sau inexistente. Aceasta ar putea fi o subvenție plătită de guvern sau de o autoritate locală la achiziționarea vehiculului.