Potrivit unui studiu realizat de Mozilla, producătorii de automobile conectate la internet colectează aproape toate informaţiile pe care le pot colecta, inclusiv date la care şoferii şi pasagerii nu s-ar aştepta, cum ar fi expresia facială şi activitatea sexuală.
La fel ca în cazul calculatoarelor, dispozitivelor mobile sau a celor din sfera IoT, conexiunea la internet este promovată de producătorii auto ca fiind un mare avantaj pentru clienţi. Aceasta este, însă, folosită fără o informare clară pentru a colecta o mare cantitate de date.
Monetizarea datelor auto va deveni o industrie de 750 de miliarde de dolari
Studiul semnat de specialiștii de la Mozilla arată că toţi cei 25 de mari producători auto care au făcut obiectul cercetării colectează date fără să arate vreo preocupare pentru intimitatea şoferilor şi a pasagerilor.
Mărci consacrate precum BMW, Ford, Toyota, Tesla sau Subaru colectează, între altele, date despre rasa, greutatea şi sănătatea oamenilor, dar și despre expresia facilă a acestora, statutul de imigrant şi chiar activitatea sexuală.
Dintre toţi producătorii, cel mai departe cu datele pe care le colectează merge Nissan, conform celor de la Mozilla. Constructorul japonez colectează, printre altele, informaţii genetice, despre starea sănătăţii şi activitatea sexuală, fără să detalieze în ce fel colectează aceste informații.
Tot Nissan îşi rezervă dreptul de a vinde datele pe care le colectează, astfel că şoferii şi pasagerii nu au cum să ştie unde şi mai ales cum vor fi folosite datele pe care producătorul auto le colectează despre ei.
Ce fel de date colectează alți producători auto?
De asemenea, Volkswagen colectează date demografice (vârsta și sexul), dar și comportamente de condus (centura de siguranță și obiceiurile de frânare) în scopuri de marketing vizate.
Toyota prezintă o serie de nu mai puțin de 12 documente privind politica de confidențialitate. KIA îşi rezervă dreptul de a monitoriza viaţa sexuală a şoferilor, deşi nu este clar ce legătură are acest lucru cu condusul maşinii. Nu în ultimul rând, Mercedes-Benz preinstalează aplicația TikTok pe sistemul de infotainment.
Renault este, în schimb, cea mai puțin problematică marcă la acest capitol. Producătorul francez respectă Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), o lege strictă valabilă în UE care guvernează modul în care datele cu caracter personal sunt utilizate, procesate și stocate.
Majoritatea producătorilor fac ceea ce Mozilla denumeşte „privacy washing”. Altfel spus, constructorii dau asigurări deșarte privind protejarea intimităţii persoanelor, în vreme ce colectează cantităţi enorme de informaţii despre acestea. Constructorii nu cer consimţământul oamenilor pentru colectarea datelor, considerând că aceştia sunt de acord cu termenii pe care-i stabilesc din momentul în care se urcă în maşinile produse de ei.
Experții în domeniu estimează că, până în 2030, monetizarea datelor auto ar putea fi deveni o industrie în valoare de 750 de miliarde de dolari.