Muzeul Antipa din Capitală administrează un patrimoniu ştiinţific de aproape două milioane de bunuri. Nu am fi știut acest lucru dacă unul dintre cele mai iubite muzee de către bucureșteni nu ar fi transmis această informație, în continua sa dorință de a se reinventa, prin strategie de marketing.
Astfel, aflăm că bunurile menționate sunt prezente în expoziţia permanentă şi în cele 26 de spaţii de depozitare. În anul 2023, alte 3.620 de exemplare s-au adăugat colecţiilor știinţifice, în urma cercetărilor specialiştilor. Un număr de 3.937 piese cu valoare ştiinţifică, documentară şi memorială sunt înscrise în Europeana, patrimoniul digital al Europei.
Expoziţia permanentă a Muzeului a fost văzută de 374.553 de persoane. 30.227 participanţi au fost la 43 de proiecte educaţionale, cu un total de 617 de activităţi. Trei expoziţii temporare majore au adunat 170.771 de vizitatori iar 5.662 au fost vizitatori cu nevoi speciale, se arată în comunicatul Muzeului Antipa.

Strategie de marketing: Din ce au provenit veniturile proprii
„Pentru fiecare 1 leu primit de la bugetul de stat, am mai adus încă 1,326 lei din venituri proprii”, arată Muzeul. Veniturile proprii sunt extrem de importante pentru noi, deoarece subvenţia asigură doar 18% din cheltuielile cu bunuri şi servicii.
Potrivit instituţiei, rampele de acces pe toate cele trei nivele de acces ale muzeului pentru utilizatorii de scaun rulant au fost instalate în martie 2023.

Strategie de marketing cu programe speciale
În 2023 a continuat programul „Orele liniştite la Antipa” care a cuprins 23 de ediţii, cu cinci mai multe faţă de anul 2022.
„Orele liniştite la Antipa” reprezintă un program special de vizitare a Muzeului, în zilele de luni (când muzeul este în mod normal închis pentru publicul general), pentru vizitatorii cu deficienţe senzoriale asociate diferitelor tipuri de diagnostic.
Atelierele „Descoperă” au devenit modele de bună practică pentru alte muzee
A continuat programul „Descoperă”, care a cuprins 41 de ateliere la care au participat 447 copii şi tineri cu cerinţe educaţionale speciale, de două ori mai multe faţă de 2022, şi de care s-au bucurat alţi peste 200 de participanţi, comparativ cu anul precedent. Pornind de la poveşti frumoase despre animale, participanţii au descoperit în cadrul atelierelor adevăruri ştiinţifice explicate într-un mod accesibil, stimulându-le astfel curiozitatea şi creativitatea.
Strategie de marketing – Obiectele de patrimoniu din Muzeul Antipa trebuie protejate
A fost finalizat proiectul „Atinge-mă Umbră!” şi a fost redefinit modul în care publicul se poate comporta în muzeu în relaţie cu obiectele expuse. Obiectele de patrimoniu din Muzeul Antipa, ca în orice alt muzeu, trebuie protejate, astfel încât atingerea lor de vizitatori este explicit interzisă.
Muzeul “Antipa” prin acest proiect co-finanţat de AFCN propune vizitatorilor o soluţie inovativă prin punerea la dispoziţie pentru vizitatori a 9 exponate interactive care POT fi atinse („umbre”), cu care vizitatorii pot interacţiona fără restricţie.
Cei 15 cercetători ai muzeului au desfăşurat activităţi de cercetare şi dezvoltare a patrimoniului, în cadrul a două proiecte din planul anual de activităţi al Muzeului: „Evaluarea diversităţii taxonomice şi genetice a faunei naţionale şi mondiale” şi „Dezvoltarea patrimoniului ştiinţific muzeal prin cercetarea de teren”.
Scopul cercetărilor efectuate a fost acela de a aduce contribuţii importante la cunoaşterea fundamentală atât a biodiversităţii României, cât şi a celei mondiale, precum şi de a îmbogăţi colecţiile Muzeului cu material biologic valoros atât din punct de vedere ştiinţific cât şi patrimonial.

Strategie de marketing și cu activități editoriale
Rezultatele obţinute au contribuit atât la completarea documentării ştiinţifice a patrimoniului deţinut deja de muzeu, cât şi la dezvoltarea colecţiilor ştiinţifice ale muzeului. De asemenea, aceste rezultate au stat la baza elaborării şi publicării unor lucrări ştiinţifice în reviste internaţionale de prestigiu.
Muzeul acordă o atenţie deosebită şi activităţilor editoriale, în anul 2023 editând, publicând şi tipărind volumul 66 (numerele 1 şi 2) al revistei Travaux du Muséum National d’Histoire Naturelle “Grigore Antipa”, care cuprinde un număr total de 21 de lucrări ştiinţifice. Prin editarea şi publicarea acestei reviste de specialitate, Muzeul încurajează şi sprijină atât valorificarea ştiinţifică a colecţiilor de istorie naturală, cât şi dezvoltarea cunoaşterii biodiversităţii.
Citiți și:
„Atinge-mă Umbră”- Noua experiență de vizitare la Muzeul Antipa din București