Știați că Regina Maria a conceput și piese de mobilier? Realizate în cadrul atelierelor Școlii de Arte și Meserii din Sinaia, piesele care-i poartă semnătura sunt deosebite. Puteți descoperi creațiile Reginei Maria la Art Safari, din 6 septembrie.
Multe dintre piese, păstrate cu grijă în colecțiile Muzeului Național Peleș – au decorat interioarele Castelului Pelișor, formând cadrul cotidian în care s-a desfășurat viața sa.
Cele mai valoroase dintre acestea fac parte din garnitura de mobilier realizată în anul 1909, din lemn de tei aurit, pentru a decora interiorul dormitorului de aur și al salonului aferent din Castelul Pelișor. Principesa Maria a fost ajutată în transpunerea motivelor decorative de către arhitecții Karel Liman și Jean Ernest, după cum evidențiază cei de la Art Safari.
Cele 20 de piese păstrate în Castelul Pelișor au fost decorate cu crucea gamată, cu entrelacul de inspirație celtică și cu motive zoomorfe preluate din mitologia nordică.
Regina Maria, o mare susținătoare a artistelor române
Alte piese realizate la finele veacului al XIX-lea, în 1898-1900, sunt fotoliile inspirate de piesele create de Hugh Baillie Scott și pictate de principesa Maria cu motivul crinului cu cinci petale și al crucii celtice. Spre exemplu, jilțul din imaginea de mai sus este un „fotoliu Lilly Chair” – Şcoala de Arte şi Meserii, Sinaia, după desenul Reginei Maria.
Regina Maria a fost o mare susținătoare a artistelor române. În 1916, într-un context de efervescență culturală, este înființată „Asociația Femeilor pictore și sculptore” de către Olga Greceanu, Nina Arbore și Cecilia Cuțescu-Storck, sub patronajul reginei.
Tot la Art Safari, capitolul „Femeile pictore și sculptore” explorează activitatea și evoluția femeilor-artist de la începutul sec. XX și impactul pe care l-au avut expozițiile cu componență exclusiv feminină pe scena artistică bucureșteană interbelică. Acestea au fost caracterizate de o mai mare libertate stilistică față de expozițiile cu componență mixtă sau exclusiv masculină.
Regina Maria și mari artiste ale României
Artiste respectate și apreciate au expus alături de tinere debutante ori artiste mai puțin cunoscute publicului, acest fenomen având scopul de a contribui la dezvoltarea profesională a participantelor. Aflate în contact cu arta europeană clasică și avangardistă, s-au pregătit în academii alături de profesori talentați.
Expoziția menționată prezintă lucrări semnate de marile artiste ale României: Regina Maria, Cecilia Cuțescu-Storck, Olga Greceanu, Lucia Dem. Bălăcescu, Nadia Grossman-Bulighin, Mina Byck Wepper, Irina Codreanu, Micaela Eleutheriade, Margareta Sterian, Ligia Macovei, Rodica Maniu (Mützner), Nina Arbore, Milița Petrașcu, Magdalena Rădulescu, Lola Schmierer Roth și multe altele. Puteți admira creațiile lor, tot din 6 septembrie, la Palatul Dacia-România din inima Bucureștiului, acolo unde se desfășoară Art Safari.
Prin urmare, ampla expoziție cu două capitole pe care Art Safari i-o dedică Reginei Maria reunește picturi, piese decorative, obiecte de mobilier și fotografii. Capitolul „Maria a României, regină și artistă” este realizat în parteneriat cu Muzeul National Peleș, Muzeul Național Brukenthal, Muzeul Municipal „Regina Maria” Iași și Muzeul Naţional Cotroceni, iar capitolul „Femeile Pictore și Sculptore” este curatoriat de Alexandra Ilniţchi-Ardelean. Design expoziție de Diana Nicolaie.
Regina Maria a luat lecţii de pictură profesoara soacrei sale
Maria a României a rămas în istorie nu numai prin faptele eroice din timpul Marelui Război, dar și prin latura artistică a ființei sale, manifestată din copilărie și din tinerețe. Pasionată întreaga viață de grădini și de natură, tânăra principesă va picta exclusiv flori – crini, maci, iriși, nuferi – într-o manieră specifică stilului Art Nouveau, în care naturalul se împletește armonios cu decorativul.
Regina Maria a dobândit aceste aptitudini luând lecţii de pictură cu Ruth Mercier, profesoara soacrei sale, renumită pentru pictarea florilor şi pentru acuarelele sale luminoase şi delicate.
Regina Maria scria mai târziu: „prinsesem bine meşteşugul lui Mercier în întrebuinţarea culorilor diluate într-un belşug de apă, aşa încât florile mele şi după ce se uscau păstrau o adâncime catifelată ce amintea natura şi desfăta ochii”.
La saloanele “Tinerimii Artistice”, societate a artiștilor plastici români independenți, (fondată la 3 decembrie 1901) patronată de principesa Maria, schiţele, acuarelele și mobilele create de ea erau admirate pentru îndrăzneală și rafinament, aminindu-se că “laboratorul de creație” al acestor opera era Palatul Cotroceni. Regina Maria spunea despre noua generatie de pictori (Ştefan Luchian, Jean Al. Steriadi, Alexandru Szathmary şi Arthur Verona etc.) că “era descătuşată de principiile vechii şcoli, fără a-şi lua libertăţi peste măsură”.
Bazarul în stil Art Nouveau
Parcul palatului a fost timp de mai mulți ani locația favorită pentru bazarul în stil Art Nouveau, organizat de principesă în scopuri caritabile: „La Cotroceni se vindeau numeroase obiecte de artă făcute de înseși mâna A.S. Regale. Aceste obiecte constau din desene, picturi, broderii, etc; care dimpreună cu altele, donate de artiști și diletanți, erau expuse într-un frumos pavilion “modern-style”, decorat în interior de artiști de seamă”.
De asemenea, Regina Maria lua parte în calitate de invitat de onoare, fiind Președintele de onoare al societății încă de la înființare, la toate expoziţiile pe care această societate le organiza anual, uneori achiziţionând şi unele dintre tablourile expuse.
Alteţa Sa Regală Principesa Maria Alexandra Victoria s-a născut la 29 octombrie 1875, la Eastwell Park, în comitatul Kent din Anglia. Principesa Maria a fost fiica lui Alfred al Marii Britanii şi Irlandei, Principe de Saxa-Coburg-Gotha, Duce de Edinburgh (1844–1900), care refuzase, în 1863, Tronul Greciei, şi a Marii Ducese Maria Alexandrovna a Rusiei (1853–1920). Astfel, Principesa Maria era nepoată a Reginei Victoria a Marii Britanii (1819–1901) şi a Țarului Alexandru al II-lea al Rusiei (1818–1881)