Un raport recent publicat de Liz Pelly pentru Harper’s Magazine sugerează că Spotify ar utiliza un program denumit „Perfect Fit Content” (PFC) pentru a minimiza costurile cu drepturile de autor, prin adăugarea de „ghost artists” (n.r. artisti fantomă) în playlist.
Acest program afectează în special genuri muzicale precum jazz, clasică, ambient și lo-fi hip-hop, oferind astfel platformei o modalitate de a economisi bani și de a-și crește marjele de profit, potrivit unor raporturi din presa internațională.
Programul PFC, introdus în 2017, pare să aibă scopul principal de a prioritiza rentabilitatea pentru Spotify. Platforma colaborează cu o rețea de companii de producție, multe dintre ele situate în afaceri internaționale, care produc muzică ce este mai ieftină pentru Spotify.
Astfel, platforma reduce sumele plătite către artiștii reali și le redirecționează către partenerii PFC. Aceste companii creează piese muzicale care sunt distribuite sub zeci sau sute de profiluri de artiști, multe dintre ele fiind complet goale și neînregistrând căutări relevante.
Potrivit unor surse din cadrul Spotify, mulți angajați nu știau inițial de unde provine muzica, iar atitudinea internă a fost că „dacă datele se îmbunătățesc, continuăm să înlocuim cât mai mult, pentru că utilizatorii nu observă, deci nu este o problemă”.
Pelly, care a cercetat acest subiect de mai mulți ani, a călătorit în 2023 în Suedia pentru a discuta cu echipa de la publicația locală Dagens Nyheter, care a revigorat acuzațiile privind „ghost artists”.
Aceștia au descoperit că aproximativ douăzeci de compozitori stau în spatele a peste 500 de „artiști”, iar piesele lor au fost ascultate de milioane de ori pe Spotify.
Totuși, nu toți angajații Spotify sunt de acord cu acest program. Conform raportului, mulți dintre editorii de playlisturi, care fuseseră promovați de companie ca fiind iubitori de muzică cu cunoștințe enciclopedice, nu sunt interesați de implicarea în acest sistem, iar compania a început să angajeze editori care par să fie mai puțin deranjați de modelul PFC.
CITEȘTE ȘI – “Spotify Wrapped” 2024. Când va fi gata