Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) a împlinit un an de la implementare și a marcat o schimbare majoră în obiceiurile de consum ale românilor. Mai mult, se presupune că a și contribuit semnificativ la protejarea mediului.
„SGR a revoluționat viața de zi cu zi a românilor, cu un impact major asupra mediului. Luna trecută am atins o rată de reciclare de 84%, una dintre cele mai mari din Uniunea Europeană. Până acum, am colectat 2,7 miliarde de recipiente și am vândut 177 de tone de materiale reciclabile, închizând ciclul de reciclare de la sticlă la sticlă și de la doză la doză. Este un pas crucial pentru o economie circulară de succes”, a declarat Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO SGR la o conferință, potrivit antena3.ro.
Dezvoltarea acestui sistem a implicat și o colaborare strânsă între autorități, producători, retaileri și consumatori. „În ciuda costurilor inițiale asumate de toți actorii implicați, cel mai important este că am reușit să oferim oamenilor posibilitatea de a recicla într-un mod plăcut. Avem nevoie, însă, de un echilibru financiar sustenabil pentru viitor”, a subliniat Mario Crețu, Director pentru Afaceri Instituționale al Carrefour România, care a amintit și succesul proiectului „Punem preț pe plastic”, precursorul actualului SGR.
Doinița Mihai, Vicepreședinte Afaceri Publice Eastern Europe South TOMRA, a punctat importanța extinderii sistemului: „SGR este doar primul pas. Există soluții pentru toate tipurile de ambalaje, folosind colectarea separată. Alte piețe ne oferă exemple valoroase, iar România poate beneficia de aceste experiențe”.
SGR a creat locuri de muncă ecologice
SGR a trecut prin mai multe runde de amânări până când a fost, în final, implementat pe 30 noiembrie 2023. În cele din urmă, atât autorităţile, cât şi acţionarii RetuRO, administratorul SGR au convenit să facă programul funcţional şi să ajusteze apoi eventualele detalii pe parcurs.
Polonia se pregăteşte de implementarea Sistemului Garanţie-Returnare după modelul celui din România, iar magazine precum cele din reţeaua Lidl, prezentă şi pe plan local, şi Biedronka, liderul retailului alimentar din Polonia, au început deja să lucreze la instalarea automatelor de returnare, potrivit publicației poloneze Nowosci.
Polonia se pregăteşte de implementarea Sistemului Garanţie-Returnare de la 1 ianuarie 2025.
Citiți și: Reciclare și amintiri. Campanie pentru românii nostalgici