Shein, gigantul fast-fashion, își va deschide primul magazin fizic permanent la BHV Marais din Paris, miercuri 5 noiembrie, acolo unde va pune în vânzare articolele sale low-cost.
În ciuda dificultăților, gigantul asiatic al fast-fashion Shein, sancționat de trei ori în Franța în acest an pentru practicile sale, își va deschide într-adevăr primul magazin fizic permanent miercuri la BHV – istoricul magazin universal parizian.
Autoritățile franceze amenință să blocheze Shein din cauza vânzării de păpuși sexuale cu aspect infantil, chiar înainte de deschiderea magazinului din Paris. Autoritatea franceză de supraveghere a consumatorilor, Direcția Generală pentru Concurență, Afaceri ale Consumatorilor și Combaterea Fraudelor, a declarat săptămâna trecută că a descoperit păpușile pe site-ul Shein, menționând că descrierile și clasificarea lor lasă puține îndoieli cu privire la natura lor pornografică infantilă. Organismul de supraveghere a declarat că a emis o notificare oficială prin care îndeamnă platforma să ia măsuri corective urgente.
Deocamdată,. „o premieră mondială!”, a exclamat vineri Frédéric Merlin, șeful Société des Grands Magasins (SGM), proprietarul BHV, anunțând pe Instagram deschiderea Shein Paris pe 5 noiembrie, la ora 13:00. „Am subestimat toată atenția politică și mediatică care ar rezulta din atacarea acestui reper parizian”, a recunoscut Frédéric Merlin pentru AFP, denunțând în același timp „ipocrizia din jur”.
Shein își apără în mod regulat modelul de afaceri „la cerere”. Potrivit grupului, acest model este cel care îi permite să reducă costurile și nu, în special, condițiile de muncă ale celor 10.000 de subcontractanți ai săi. Merlin subliniază că 97% din textilele consumate în Franța sunt importate și că Shein își împarte furnizorii cu „un număr mare” de mărci franceze și internaționale. Aceste argumente sunt respinse de industria textilă franceză, după cum exemplifică Yann Rivoallan, președintele Federației Franceze de Confecții prêt-à-porter pentru Femei, care a declarat pentru AFP că Shein „țese o pânză de minciuni”. Potrivit acestuia, SGM „s-a aliat cu cei mai răi dintre cei mai răi”…
Invazia Shein la Paris provoacă abandonul altor magazine
Împreună cu SGM, o companie imobiliară comercială creată în 2021 de Frédéric Merlin și sora sa Maryline, Shein va investi în încă cinci magazine în următoarele săptămâni, în locațiile Galeries Lafayette din Dijon, Reims, Grenoble, Angers și Limoges. Acest parteneriat cu Shein, acuzat de concurență neloială, poluare a mediului și condiții de muncă inacceptabile, a transmis un „semnal prost”, potrivit lui Serge Papin, ministrul francez al Comerțului, și a provocat „profundă îngrijorare” din partea primarului Parisului, Anne Hidalgo.
Acest parteneriat a determinat mai multe mărci franceze (AIME, Culture Vintage, Talm etc.) să părăsească BHV, în timp ce magazinul este deja abandonat de numeroase companii (Le Slip Français, Maison Lejaby etc.) din cauza întârzierilor la plată. Disneyland Paris, care trebuia să fie la BHV de sărbători, a fost anulat.
O altă consecință este că Banque des Territoires, o filială a Caisse des Dépôts et Consignations (o instituție financiară din sectorul public francez), s-a retras din negocierile cu SGM pentru a o ajuta să cumpere clădirea BHV, o bijuterie Art Deco. În acest climat de neîncredere, o demonstrație din 10 octombrie a reunit aproximativ 150 de greviști la apelul grupului intersindical, iar o petiție online a strâns peste 110.000 de semnături.
Shein face un pas strategic în inima Parisului
Shein va fi situat la etajul 6 al Bazar de l’Hôtel de Ville, înființat în 1856. Această fuziune între un magazin parizian emblematic și unul dintre campionii modei ultra-rapide a stârnit indignare pe scară largă încă de la anunțul său de la începutul lunii octombrie.
Vizată de o propunere de lege împotriva ascensiunii modei ultra-rapide, Shein a fost amendată de trei ori în acest an în Franța. Amenda are o valoare totală de 191 de milioane de euro, pentru încălcarea reglementărilor privind cookie-urile online, publicitate falsă, informații înșelătoare și nedeclararea prezenței microfibrelor de plastic în produsele sale.
Până acum limitată la vânzări online și magazine pop-up, compania, fondată în China în 2012 și cu sediul în Singapore, face un pas strategic cu prima sa locație permanentă. Respectiv acest spațiu de peste 1.000 de metri pătrați din inima Parisului, datorită unui parteneriat cu Société des Grands Magasins (SGM), proprietarul BHV din 2023.
Devenind brandul de modă unde francezii au cheltuit cel mai mult în 2024, conform unui studiu realizat de aplicația de cumpărături Joko, Shein s-a impus treptat în peisajul retailului online de la sosirea sa în Franța în 2015. Brandul de îmbrăcăminte și accesorii este al cincilea cel mai popular brand în rândul francezilor și al cincilea cel mai mare retailer de îmbrăcăminte ca volum.







