Despre necesitatea unui sistem de semafoare inteligente în București se vorbește de mulți ani, însă abia acum, în plină campanie electorală pentru Primăria Capitalei, se fac primii pași concreți în această direcție.
Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, a declarat astăzi că a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru implementarea sistemului de semaforizare inteligentă în București, contract evaluat la aproximativ un milion de euro. Prin intermediul acestui studiu, se va determina costul exact al implementării proiectului. Municipalitatea va beneficia de finanțare în valoare de șapte milioane de euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
„De la PNRR avem şapte milioane de euro. Studiul de fezabilitate costă cam un milion de euro. Din studiul de fezabilitate o să rezulte cât o să coste implementarea efectivă. Fără să avem niciun studiu economic, ne gândim la 100 – 150 de milioane de euro pentru 500 de intersecţii în Bucureşti”, a declarat Nicuşor Dan într-o conferinţă de presă.
Vom avea semafoare inteligente în București în 3 sau 4 ani
Fără să ofere un termen concret, primarul Nicușor Dan a estimat cu această ocazie că implementarea unui sistem atât de complex de semafoare inteligente în București ar dura aproximativ trei sau patru ani. “Şi studiul de fezabilitate şi implementarea ulterioară a proiectului presupun patru etape. Prima etapă este a face nişte culoare verzi, să le spunem, linie verde, pe cinci ieşiri majore din Bucureşti, câte una pe fiecare sector, mai puţin Sectorul 3”, a spus el.
“Este vorba despre Calea Griviţei, Bucureştii Noi pentru Sectorul 1, Moşilor, Colentina pentru Sectorul 2, Şoseaua Berceni pentru Sectorul 4, Calea Rahovei, Alexandriei pentru Sectorul 5 şi, bineînţeles, Iuliu Maniu pentru Sectorul 6. A doua etapă este o evaluare a hardului şi a softului de care noi dispunem, pentru ca să vedem care sunt achiziţiile şi îmbunătăţirile pe care le facem pentru sistemul central, după care a treia etapă vizează intersecţiile. Deci, în prima etapă, sunt 85 de intersecţii”, a mai explicat edilul, potrivit Economica.
Mai departe, a treia fază a proiectului vizează aproximativ 200 de intersecţii, care teoretic sunt conectate la sistemul centralizat, dar care au toate diferite probleme. În cele din urmă, a patra etapă este reprezentată de conectarea altor 200 de intersecţii la sistemul centralizat.
Ce înseamnă, de fapt, un sistem de semaforizare inteligentă
Semafoarele inteligente reprezintă o evoluție a semafoarelor tradiționale, care utilizează tehnologii moderne și sisteme informatice pentru a gestiona și regla fluxul de trafic într-o manieră mai eficientă. Cunoscând traficul pe care îl avem de înfruntat în fiecare zi, un astfel de sistem de semafoare inteligente în București s-ar dovedi extrem de util.
Funcționarea acestor semafoare inteligente se bazează pe mai multe elemente:
- Senzori și camere – Semafoarele inteligente sunt echipate cu senzori și camere care monitorizează fluxul de vehicule și de pietoni în intersecții. Aceste date sunt procesate și analizate în timp real pentru a identifica modele de trafic și pentru a face ajustări în consecință.
- Algoritmi de control adaptiv – Folosind informațiile colectate de senzori și camere, semafoarele inteligente utilizează algoritmi de control adaptiv pentru a ajusta culoarea afișată pe semafor în funcție de volumul de trafic înregistrat în timp real.
- Comunicare între semafoare – Semafoarele inteligente pot comunica între ele și pot coordona semnalele lor pentru a optimiza fluxul de trafic pe o rută între mai multe intersecții. Această coordonare poate reduce timpii de așteptare și poate îmbunătăți fluiditatea traficului.