Oamenii își doresc, în prezent, o interacțiune personală, în ceea ce privește cumpărăturile, pe care o găsesc doar în magazine. Sună cam SF după atâta online pe pandemie și după, dar se pare că iar se schimbă preferințele de shopping.
Oamenii se întorc în magazine pentru cumpărături fizice și nu se mai bazează exclusiv pe tehnologie. Potrivit unui studiu recent, peste 30% dintre clienți își doresc o interacțiune personală, pe care o găsesc doar în magazine.
În ciuda faptului că shopping-ul online este tot mai simplu și tot mai promovat pe rețelele de socializare…
57% dintre cei care se întorc în magazine spun că vor să vadă, să atingă și să evalueze produsele înainte de a Le cumpăra. Iar 68% vor sfaturi de specialitate cu privire la achizițiile scumpe, pentru a se asigura că fac alegerea corectă.
Nemulțumiri la shopping online
Însă, 68% dintre consumatori vor primească în continuare oferte și promoții personalizate de inteligența artificială, dar 49% sunt nemulțumiți de chatboții inteligenți, care nu sunt eficienți în a răspunde solicitărilor de informații.
Alți 33% dintre clienți sunt îngrijorați de faptul că recomandările generate de inteligența artificială favorizează produse sau mărci care ar putea să nu fie interesul lor.
Cifrele mai arată că oamenii sunt nemulțumiți de serviciile de asistență în procesul de cumpărături online, iar asta nu se poate rezolva doar prin tehnologie. De exemplu, obținerea unei rambursări sau schimbarea unui produs reprezintă un adevărat test al răbdării.
Shopping slab, vânzări online la fel
Și în timp ce tot mai mulți clienți revin în magazinele fizice pentru cumpărături, serviciile HoReCa și cele digitale pierd teren. Clienții cheltuie tot mai puțin pe livrarea alimentelor, haine și încălțăminte, sau produse cosmetice.
România a ocupat în 2023 ultimul loc din Uniunea Europeană în privința ponderii firmelor care au efectuat vânzări online. Țara noastră nu reușește să avanseze în topul vânzărilor online, deși tehnologia avansează zilnic.
Numărul firmelor din România care au vândut online în 2023 sunt în proporție de 12,9%, ultimul loc din Uniunea Europeană, potrivit unui raport al Eurostat. Înaintea țării noastre se află Luxemburg (13,4%) și Bulgaria (15,1%). La nivel european, firmele mari sunt cele care înregistrează cea mai mare pondere în privința vânzărilor online.
Ce presupune „starea de shopping” a românilor
România a înregistrat vânzări online „record” în pandemie(2020-2021), când ponderea comenzilor online a ajuns la 19, 1%, potrivit antena3.ro. La polul opus, pe primele locuri în Uniunea Europeană privind vânzările online se află Lituania și Suedia. Aceste state înregistrează vânzări online în proporție de peste 30% dintre întreprinderile UE, conform datelor Eurostat. Lituania (38,9%), Suedia (38,1%) și Danemarca (36,7%) au înregistrat mai multe vânzări online și datorită companiilor finetech, dezvoltate în ultima perioadă în aceste țări.
Ultimele date europene centralizate de Eurostat arată că românii dau cei mai mulți bani pe mâncare. Când vine vorba despre cumpărături online, românii cumpără haine, telefoane mobile sau obiecte pentru grădinărit.
Comparativ cu 2020, ponderea cheltuielilor totale ale gospodăriilor pentru alimente a scăzut în toate țările UE, cu excepția Poloniei și Slovaciei, unde a crescut. Cele mai mari scăderi au fost înregistrate în Grecia, Lituania și Croația, Estonia și Slovenia. Potrivit Eurostat, în 2023, europenii au cheltuit 128 de miliarde de euro (echivalentul a 0,9% din PIB-ul UE) pe băuturi alcoolice. Aceasta reprezintă 1,8% din cheltuielile lor totale de consum, aceeași pondere procentuală ca în 2020.
Cheltuieli cu alimente și băuturi
Cele mai mari ponderi ale cheltuielilor totale de consum pentru băuturi alcoolice în 2021 au fost înregistrate în: Letonia (5,0%), Estonia (4,7%), Polonia (3,7%), Lituania și Cehia (ambele 3,6%).
În 2023, gospodăriile din UE au cheltuit peste 1,035 miliarde de euro (echivalentul a 7,1% din PIB-ul total al UE) pentru „Alimente și băuturi nealcoolice”. Aceasta reprezintă o pondere de 14,3% din totalul cheltuielilor gospodăriilor , comparativ cu 2020 cu o pondere de 14,8%.
Conform datelor Eurostat, cele mai mari ponderi pentru cheltuielile cu „Alimente și băuturi nealcoolice” în 2021 au fost înregistrate în: România (24,8%), Lituania (20,4%), Bulgaria (20,1%), Estonia (19,9%), Polonia și Slovacia (ambele 19,6%).
Pe de altă parte, barometrul „E-shopper 2023”, care a fost dat publicității de DPD România și alcătuit pe baza unei metodologii care a inclus peste 24.000 de interviuri realizate în 22 de țări de experții Geopost, relevă altceva.
![Se schimbă preferințele de shopping? Cum anume Se schimbă preferințele de shopping? Cum anume](https://oficiuldestiri.ro/wp-content/uploads/2023/04/online-shopping.jpg)
Românii fac shopping online în străinătate
Respectiv, potrivit barometrului menționat, românii sunt printre europenii care fac cele mai multe cumpărături online din străinătate (70% dintre ei au cumpărat cel puțin o dată din străinătate; media UE, 58%), datorită ofertelor mai bune (63%, media UE 52%) sau pentru că găsesc produse care nu sunt disponibile pe plan local (43%, UE 53%) și li se oferă variante de livrare și de retur mai transparente (21%, UE 17%).
Atunci când cumpără din străinătate, ei preferă site-uri din Europa (77%, media UE 73%); magazinele online din țările țările vecine sunt preferate de doar 15% dintre ei (UE 45%). Pe țări, în top se află China (51%, media UE 48%), Germania (36%, UE 28%) și Marea Britanie (26%, UE 24%).
O analiză a ECOMpedia arăta încă din 2017 că vara în general scad vânzările online. Vara, în general, se înregistrează o stagnare a vânzărilor online, iar în multe industrii sunt chiar scăderi de până la 50%. Aceste scăderi sunt explicate prin corelarea dintre vreme și e-commerce.
Ce se cumpără vara
Sunt însă la mare căutare produsele electronice și electrocasnice, de la aer condiționat la frigidere și chiar televizoare, folosite frecvent în sectorul HoReCa. În medie, în această perioadă, vânzările la astfel de produse cresc cu aproximativ 50% față de extra sezon, potrivit analizei menționate.