Consumatorii europeni își gestionează deciziile legate de cheltuieli din ce în ce mai mult pe acest sfârșit de an. Țara noastră nu face excepție: sărbătorile din 2024 se dovedesc complicate pentru buzunarele românilor, după cum relevă un studiu.
Inflația reprezintă o preocupare majoră la nivel european, Franța (85%) raportând cea mai mare îngrijorare, urmată îndeaproape de Spania (76%) și Italia (73%). Creșterea costurilor, prețul energiei și presiunile financiare personale influențează cumpărătorii să se concentreze asupra cheltuielilor esențiale, în special asupra alimentelor și băuturilor.
Consumatorii din România au raportat preocupări similare atunci se gândesc la perioada sărbătorilor de anul acesta, 72% dintre respondenți declarând că principala problemă care îi îngrijorează este creșterea prețurilor/inflația, urmată de creșterea prețurilor la energie/gaze cu 56%. Sănătatea este pe locul al treilea, cu 39%, urmată îndeaproape însă de temerile legate de situația financiară proprie, cu 35%.
De ce este anul acesta mai altfel în ceea ce privește cheltuielile de Sărbători? Potrivit analiștilor, acum este vorba despre un impact direct asupra felului în care oamenii aleg să își planifice cheltuielile la final de an, majoritatea declarând că au de gând să reducă drastic bugetul pentru anumite categorii de cumpărături.
Bugetele de Sărbători sunt „eșalonate”
În contextul îngrijorării legate de finanțe, multe persoane își concentrează bugetele de sărbători pe articole esențiale, reducând în același timp cheltuielile discreționare iar peste 90% dintre români au declarat că vor limita cheltuielile la categorii de cumpărături precum: electrocasnice (56%), îmbrăcăminte (54%), mobilă (54%), restaurante (51%), călătorii (48%).
De asemenea, peste o treime din români (37%) începe cumpărăturile mai devreme anul acesta, principalul motiv pentru această abordare fiind eșalonarea cheltuielilor (46%), urmat îndeaproape de dorința de a avea mai mult timp la dispoziție pentru planificarea achizițiilor (40%), motivul de pe locul al treilea fiind evitarea stresului de ultim moment (35%).
Acest lucru nu înseamnă că românii au devenit cam dezinteresați de cadouri pentru Crăciun. Pentru a afla informații despre ofertele de Crăciun, consumatorii români preferă să se informeze de pe site-urile oficiale ale magazinelor/brandurilor (53%), urmate de social media (33%) și de abia apoi TV (28%) și presă (21%), potrivit studiului Offerista, derulat la nivel european.
Unii români exclud shopping-ul de Sărbători
În același timp, când vine vorba de a găsi inspirația pentru cumpărăturile de sărbători, magazinele locale conduc topul preferințelor românilor (43%), urmate îndeaproape de canalele de social media cu 38% și de abia pe locul al treilea de TV cu 30 %.
Totuși impactul situației economice este resimțit puternic de români în 2024: 11% dintre aceștia declară că nu intenționează să facă cumpărături de Crăciun anul acesta din cauza puterii de cumpărare reduse.
2024 Holiday Shopping Report a fost realizat online în septembrie și octombrie 2024, prin intermediul aplicațiilor deținute de ShopFully și Offerista și a vizat consumatori cu vârste de peste 18 ani de pe 8 piețe europene (Austria, Bulgaria, Germania, Franța, Ungaria, Italia, România, Spania și Ungaria), colectând date de la un eșantion reprezentativ la nivel național pentru fiecare țară în parte.
Citiți și: Locuri de muncă de Sărbători. Ce se caută