Lucrarea „Nud în fotoliu roşu” de Nicolae Tonitza tocmai a fost adjudecată la preţul de 90.000 de euro la o licitaţie de primăvară, fiind cel mai bine vândut lot al sesiunii. În spatele tabloului se află o poveste care a generat o controversă la vremea realizării lui. Poveste pe care o găsiți pe oficiuldestiri.ro.
Tabloul „Nud în fotoliu roșu” aparține colecției Victoria și Vasile Parizescu și o reprezintă pe una dintre fiicele pictorului, Irina Tonitza, potrivit Artmark.ro, care citează autentificarea de pe verso a altei fiice a lui Nicolae Tonitza, Catrina:
”Tabloul ”Nud în fotoliu roșu” a fost pictat de tatăl meu, pictorul N.N. Tonitza, în perioada 1933-34, reprezentând pe sora mea Irina. Tabloul a stat în familie până în octombrie 1988, când l-am dat colecționarului Vasile Parizescu.” Octombrie 1988, Catrina Tonitza”.
Tonitza, cumpărat la sume ridicate
De asemenea, alte cinci lucrări semnate de pictorul Nicolae Tonitza au fost cumpărate la sume ridicate. Potrivit rezultatelor sesiunii, opera „Nud” a fost adjudecată la 75.000 de euro, „Cap de copil” – la 39.000 de euro, „Tânără din Făgăraş” – la 35.000 de euro, „Gladiole” – la 11.000 de euro, „Sâmbăta de Sus” – la 10.000 de euro.
Între lucrările cumpărate la licitaţia Artmark s-au mai numărat: „Macatul verde” de Ion Ţuculescu, la 35.000 de euro, „Bordei” („În pădurea de la plaiu”) de Nicolae Grigorescu, la 28.000 de euro, „La scăldat” de Camil Ressu, la 26.000 de euro, „Univers marin” de Sabin Bălaşa, la 24.000 de euro, „La şipot” de Ion Theodorescu-Sion, la 21.000 de euro, „Natură statică cu porumbel şi ceas de buzunar” de Theodor Pallady, la 19.000 de euro.
Sesiunea a cuprins peste 150 de lucrări. Următoarea licitaţie Artmark va avea loc pe 26 martie şi este dedicată artei istorice.
Nudurile Tonitza au stârnit mai multe „valuri”
Povestea tabloului „Nud în fotoliu roşu” a atras atenția din prima clipă. Mai ales pentru că se crede că o arată pe fiica sa cea mare, Catrina.
Ea ar fi negat, potrivit înscrisurilor vremii, şi ar fi indicat-o pe sora sa mai mică, Irina. În fapt, potrivit Curatorial, la tablou pe verso se află un text atestator din 1988 al fiicei artistului Catrina Tonitza: „Tabloul «Nud în fotoliu roșu» a fost pictat de tatăl meu, pictorul N.N. Tonitza, în perioada 1933-34, reprezentând pe sora mea Irina. Tabloul a stat în familie până în octombrie 1988, când l-am dat colecționarului Vasile Parizescu”.
Tonitza dădea anunțuri în ziare pentru a găsi modele
La un moment dat, Tonitza şi-a dorit să iasă de sub influenţa academismului şi a început să organizeze preselecţii pentru a găsi femei pentru acest „rol”, care să fie pe placul său. Pictorul dădea anunţuri în ziare, în care menţiona care sunt calităţile fizice dorite: „carnaţie albă, părul blond sau roşu natural”. Dacă la casting se prezentau fete care nu corespundeau acestor cerinţe, le refuza.
Tonitza se numără printre pictorii care „au dominat prima jumătate a secolului al XX-lea şi care au făcut din tablourile cu nuduri un gen independent al picturii”, este de părere regretatul critic de artă Mircea Deac. În scrierile sale, Tonitza aduce în discuţie problematica receptării nudului în arta autohtonă, făcând referire la reticenţa şi puritanismul manifestate de unii privitori: „Cine se lasă cucerit în faţa unui nud de voluptatea cărnii, iar nu de voluptatea de a picta, ratează”.
Citiți și:
Dezvăluiri: Cum își alegea pictorul Tonitza modelele pentru nuduri