Ministerul Transporturilor anunță că se va schimba sistemul de tarifare al autovehiculelor care circulă pe drumurile naţionale de pe teritoriul României. Potrivit unui proiect legislativ, va exista o diferență între modul de taxare pentru automobile și cel pentru camioane.
Astfel, pentru autoturisme, șoferii vor plăti o rovinietă un preț diferit în funcție de perioadă, de categoria vehiculului și de nivelul emisiilor poluante. Camioanele vor fi taxate în funcție de numărul de kilometri pe care îl vor parcurge.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a lansat marți în dezbatere un proiect privind introducerea unui nou tarif rutier, denumit TollRo.
Când va intra în vigoare noua rovinietă?
Tariful rutier (rovinieta) stabilit în funcție de perioada parcursă pe rețeaua de drumuri naționale va fi aplicabil tuturor categoriilor de autovehicule înmatriculate. Aceste drumuri sunt destinate transportului de persoane și celui de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone.
Rovinieta se va aplica în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante. De asemenea, se va lua în calcul și durata de utilizare a rețelei de drumuri naţionale. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs şi pe cea de staţionare.
Șoferii care vor fi surprinși circulând cu automobilul fără rovinietă vor fi amendați. Sancțiunea va reprezenta dublul tarifului rovinietei pentru 12 luni. Amenda va putea merge până la un maxim de patru ori valoarea rovinietei pentru un an.
Proiectul de lege va fi trimis de Guvern pentru dezbatere Parlamentului. Acesta este în dezbatere publică până la 23 mai. Termenul din PNRR pentru modificarea legislației pentru taxa de drum este vara acestui an. Modificările ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026.
TollRo, noua rovinietă pentru transportatorii de mărfuri
Prezentul proiect de lege menționează că transportatorii de marfă vor plăti un tarif rutier, denumit TollRo. Acesta va fi stabilit în funcție de perioadă, ci de distanța parcursă pe drumurile naționale.
TollRo se va aplica pentru toate vehiculele construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.
Potrivit proiectului legislativ, TollRO se va stabili în funcţie de tariful unitar şi de distanţa parcursă pe un sector de drum. Tariful unitar va cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii şi unul bazat pe costuri externe. Acestea au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii şi cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE.
Potrivit Ministerului Transporturilor, TollRo se va calcula prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar vor fi aprobate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.
TollRO va putea fi achitat după cum urmează:
a) în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo.
b) în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicațiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii.
c) prin aplicație mobile pusă la dispoziția utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR;
Aplicația mobilă va putea fi utilizată pentru vehiculele înmatriculate în România. Extinderea utilizării aplicației mobile pentru vehiculele înmatriculate în alte state se stabilește prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.
În cazul vehiculelor care circulă fără plata TollRo, utilizatorii vor fi obligați să achite către CNAIR un tarif compensatoriu. Cuantumul acestuia va fi:
a) de 100 de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situația în care se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România. În acest caz, valoarea TollRo achitată necorespunzător nu se restituie;
b) de 2.000 lei, în situația în care nu se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România.