De ce plătesc același preț, aparent pe același produs, dar cumpăr, de fapt, mai puțin? Răspunsul este dat de situația care s-a răspândit în mai multe țări și anume că, sub aparenta menținere a prețurilor, producătorii au micșorat conținutul. Fenomenul poartă denumirea de shrinkflation.
Românii nu vor mai fi înșelați cu scumpiri mascate. Ciolacu: ”Această practică va fi semnalizată”
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat că această practică va fi semnalizată la raft și că deja președintele Autorității Naționale de Protecție a Consumatorilor (ANPC) a pus deja în transparență decizională un ordin care îi obligă pe producători să avertizeze cumpărătorii.
”Facem deja un pas important și în problema reducerii gramajului, dar a păstrării prețului, acest tip de scumpire mascată, de fapt, de înșelare a clienților. Președintele ANPC a pus în transparență decizională ordinul care impune procesatorilor să semnaleze clar orice micșorare a gramajului produselor, cu toate detaliile necesare. Astfel, protejăm mai ales puterea de cumpărare a celor cu venituri mici și medii, cei mai afectați de aceste practici înșelătoare.”, a anunțat premierul, la începutul ședinței de Guvern de astăzi.
Protecția Consumatorilor impune un afiș care să-i protejeze pe clienți
Inspectorii de la Protecția Consumatorilor au propus ca magazinele să afișeze un nou tip de etichetă la raft. Pentru că din ce în ce mai des apar în magazine produse cu același preț, dar cu gramaj mai mic, mulți dintre cumpărători sunt astfel înșelați. Astfel, ANPC vrea implementarea unui tip de etichetă pentru produsele care au suferit modificări de gramaj. Se estimează că cel puțin 20% dintre produsele din magazine sunt în această situație, iar practica ar putea fi scăpată de sub control dacă autoritățile nu iau măsuri.
“Acest produs a fost modificat sub aspectul cantității, chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare”
Conform propunerii, această etichetă ar trebui să fie amplasată la vedere în magazine, alături de produsele respective, pentru a informa clienții că gramajul acestora a fost modificat, dar prețul a rămas același. Pe etichetă va fi scris vizibil: “Acest produs a fost modificat sub aspectul cantității, chiar în condițiile existenței aceluiași preț de vânzare”. Afișul va fi poziționat în apropierea prețului, astfel încât clienții să-l observe cu ușurință, iar comercianții vor trebui să afișeze și prețul pe kilogram sau litru.
Toate produsele de la raft vor fi etichetate în acest mod
ANPC informează că această obligație se va aplica tuturor produselor comercializate. De asemenea, Protecția Consumatorilor a anunțat și că va face verificări pentru a se asigura că aceste reguli vor fi respectate.
Reprezentanții retailerilor au criticat textul propus pentru etichetă, considerându-l interpretabil, și au solicitat o variantă mai clară.
În Franța, au scăzut prețurile, după ce aceste etichete au devenit obligatorii
Modelul de etichetare a fost inspirat de practica similară implementată în Franța, unde a generat un conflict între comercianți și producători. În urma scăderii vânzărilor, producătorii au fost forțați să revină la negocieri și să scadă prețurile pentru a evita etichetarea produselor ca fiind afectate de modificări de gramaj.

20% dintre produse sunt afectate de shrinkflation
Producătorii de alimente din România au adoptat o practică tot mai des întâlnită la nivel global: reducerea gramajului produselor fără a scădea prețul. Această tactică, cunoscută sub numele de shrinkflation, îi determină pe consumatori să plătească aceeași sumă pentru cantități mai mici de produse. Reprezentanții magazinelor din România susțin că cel puțin 20% dintre produsele existente la raft sunt afectate de practica modificării gramajului.
Ce înseamnă cheapflation și cum ne păcălește această practică a producătorilor
În ultimii ani s-au remarcat și alte practici precum “cheapflation”, care înseamnă înlocuirea ingredientelor obișnuite cu unele mai ieftine. Adică, au scăzut din calitate, dar au menținut cantitatea fără scăderea prețului. Asemenea practici au fost aduse în atenție de un ONG din Franța, care a investigat și expus numeroase produse modificate astfel.