Potrivit unui studiu realizat de compania carVertical, România are una dintre cele mai puțin transparente piețe de mașini second-hand din Europa. La polul opus se află țări precum Regatul Unit, Germania și Elveția.
Compania tocmai a lansat în țara noastră așa-numitul „Index de Transparență”, care este un raport complex care analizează tranzacțiile cu mașini rulate din Europa. De asemenea, studiul arată și care sunt cele mai puțin transparente piețe auto second-hand europene.
România ocupă locul 21 din 25
CarVertical este o companie care oferă rapoarte complete privind istoricul mașinilor rulate. Cu date din peste 900 de baze de date globale, aceasta oferă informații care ajută clienții să ia decizii informate la cumpărarea unei mașini SH. Cu operațiuni în 28 de țări, serviciile carVertical acoperă cea mai mare parte a Europei, SUA, Mexic și Australia.
Studiul de față a fost realizat pe un eșantion de 24 de țări din Europa și din SUA, timp de 12 luni. Au fost luate în calcul criterii precum procentajul mașinilor cu odometrul dat înapoi, valoarea medie a kilometrilor șterși, procentajul mașinilor avariate, media valorii daunelor, procentajul de mașini second-hand importate și vârsta medie a mașinilor verificate.
În urma analizării datelor, specialiștii de la carVertical au ajuns la concluzia că România are una dintre cele mai puțin transparente piețe de mașini second-hand din Europa. Mai exact, țara noastră ocupă locul 21 din 25. Studiul relevă faptul că aproape 66% dintre mașinile analizate sunt importate din alte țări, în timp ce peste 59% dintre acestea prezintă avarii în istoric, cu o valoare medie a daunelor de 3.879 de euro.
Majoritatea țărilor care oferă mai puțină transparență în piața auto au o medie scăzută a valorii daunelor, iar România nu face excepție, ocupând locul 6 în clasament. Imediat după România, țara cu cele mai multe mașini avariate este Polonia (65,79%), ocupând ultimul loc în top. De asemenea, mașinile rulate din țara noastră au o vechime de 9,44 ani, ocupând locul 12 din 25.
Raportul complet al Indexului de Transparență al pieței auto poate fi găsit AICI.
Consecințele financiare ale fraudei de kilometraj
Din totalul mașinilor analizate de carVertical, 7,8% dintre acestea au avut kilometrajul dat înapoi. Valoarea medie ștearsă de pe odometru a fost de 85.000 de kilometri, în contextul în care, în 2025, această valoare era de 48.000 de kilometri.
Cele mai recente cercetări efectuate de carVertical au arătat că o mașină cu kilometrajul dat înapoi poate fi vândută cu un preț cu 20% mai ridicat decât valoarea sa reală. Așadar, mulți români pot plăti o sumă mai ridicată pentru un vehicul fără să fie conștienți că a existat o fraudă la mijloc. Totuși, comparativ cu alte țări din Europa, dacă analizăm valoarea medie a daunelor, România se află sub nivelul standard al pagubelor financiare.
În același timp, vechimea mașinilor cu kilometrajul dat înapoi este strâns legată de impactul financiar potențial asupra unui cumpărător. Spre exemplu, vânzarea unei mașini cu o vechime de 15 ani, care are kilometrajul manipulat, poate crește artificial valoarea vehiculului cu o medie de 27%. Pentru fiecare 100.000 de kilometri dați înapoi, cumpărătorul ar putea cheltui pe mașină, fără să știe detaliile reale, cu aproximativ 2.000 de euro în plus.
„Când luăm în considerare factori precum prețul mediu al mașinilor, numărul de tranzacții, ponderea mașinilor cu kilometraj modificat în România și impactul fraudelor de kilometraj asupra valorii mașinilor, obținem o imagine clară a prejudiciului pe care îl experimentează cumpărătorii de mașini second-hand în România, iar valoarea totală a prejudiciului anual poate ajunge până la 190 de milioane de euro pe an”, a declarat Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.
Cum arată topul de transparență în industria de mașini rulate în Europa
Dintre toate țările analizate, imediat după România, cele mai puțin transparente piețe sunt: Estonia, Lituania, Letonia și Ucraina. Țara care prezintă cel mai mare număr de mașini cu kilometraj falsificat este Letonia (12,92%), în timp ce Ucraina se află printre țările cu cele mai mari ponderi de mașini importate din Europa (82,4%).
La polul opus, cele mai transparente țări sunt Regatul Unit, Germania, Elveția, Danemarca și Franța, unde și importurile de mașini sunt mai puține față de alte țări. În Regatul Unit, ratele de import sunt foarte scăzute (2,2%), ceea ce se corelează direct cu numărul mic de fraude de pe piața de mașini second-hand. De asemenea, țările din top prezintă un procentaj redus de mașini cu kilometrajul falsificat: Elveția – 2,4%, Regatul Unit – 2,7%, Franța – 3,3%, Germania – 3,4%, și Danemarca – 4,1%, având scoruri semnificativ mai bune decât în alte părți ale Europei.
„Piețele occidentale și țările scandinave sunt în general mai transparente decât țările din estul Europei, în principal datorită legislației mai stricte, a importurilor mai scăzute de mașini second-hand, dar și a PIB-ului pe cap de locuitor mai ridicat. Țările cu economii mai puternice au, de obicei, flote de mașini mai noi, cu riscuri mai mici de fraude, deoarece puțini cumpărători caută vehicule mai ieftine”, a completat Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.