România figurează în continuare pe primul loc într-un nedorit clasament în ceea ce privește mortalitatea în accidente rutiere în UE, cu 86 de morţi pe şosele la un milion de locuitori.
Consilierul de stat Laszlo Borbely a precizat că 6 din 10 conducători auto care consumă băuturi alcoolice şi provoacă accidente de mașină sunt tineri cu vârste de sub 35 de ani, transmite Observatornews.ro.
România, campioană în UE la mortalitatea în accidente
Consilierul de stat Laszlo Borbely, coordonator al Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă, a declarat că România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în ce priveşte numărul de decese survenite în urma unor accidente rutiere.
„În continuare, de ani de zile suntem primii în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte decesele în accidente rutiere. 86 de decese la un milion de locuitori, înseamnă peste 1.600 de decese anual. Este cât o localitate care dispare, din păcate, din cauza accidentelor rutiere. Noi ţintim mai ales către tinerii din România, pentru că trebuie să îi educăm şi trebuie de mici să înţeleagă mai mult ce riscuri sunt în cazul în care nu conduc în siguranţă. Şase din zece şoferi care consumă băuturi şi fac accidente sunt tineri sub 35 de ani”, a mai spus Borbely.
Chestor general de poliţie Bogdan Despescu, secretar de stat în MAI, a declarat că, în primele nouă luni din 2023, numărul deceselor rezultate din accidente rutiere grave a fost de 1.051, în scădere cu 105 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, 2.470 de persoane au fost rănite grav.
Viteza excesivă, cauza principală a accidentelor rutiere
Bogdan Despescu a subliniat că principala cauză a producerii de accidente grave o reprezintă viteza excesivă. „Principala cauză care generează decese este nerespectarea regimului legal de viteză – 168 de persoane decedate de la începutului anului până în prezent; indisciplina pietonilor, a doua cauză – 108 persoane decedate; indisciplina bicicliştilor – 92 de persoane decedate. Aşadar, chiar dacă avem un număr mai mic de accidente, totuşi cifrele pe care le-am prezentat apreciem că, pentru România, reprezintă foarte mult, în contextul în care deţinem un loc neonorabil la nivel european, acela de prima ţară cu un număr de decese raportat la numărul populaţiei”, a precizat Despescu în cadrul aceleiași conferinţe.
Totodată, el a mai precizat că, pe site-ul MAI, se află în dezbatere un proiect de ordonanţă de urgenţă care vizează implicarea societăţii civile în semnalarea unor abateri grave comise în trafic, surprinse în înregistrările audio-video proprii. Printre aceste abateri se numără: nerespectarea culorii roşii a semaforului, comportamentul agresiv, neacordarea priorităţii de trecere, nerespectarea regulilor privind depăşirea, neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată, efectuarea pe autostradă sau drum expres a manevrei de întoarcere.
1,52% din PIB se pierde anual din cauza accidentelor rutiere
Ionel Scrioşteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a declarat că 1,52% din PIB se pierde anual din cauza accidentelor rutiere.
„O să fac un paralelism între investiţii şi accidentele rutiere. Din analizele noastre, 1,52% din PIB se pierde anual din cauza acestor accidente rutiere. Noi ne-am asumat prin programul de guvernare o finanţare de la bugetul de stat de 2% din PIB-ul României. Dacă ajungem să reducem cât se poate de mult – sper să atingem acea ţintă de 50% reducere a numărului de accidente rutiere – finanţăm jumătate din infrastructura României din economia pe care o facem per total”, a spus acesta.
În același timp, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor a mai spus că investiţiile în infrastructura rutieră au fost accelerate în ultima perioadă. Astfel, spre deosebire de 2019, când au fost cheltuite aproape 400 de milioane de euro, anul trecut, suma a crescut la două miliarde de euro, iar în acest an va ajunge cel mai probabil la 2,7-2,8 miliarde.