România, în topul țărilor europene cu cele mai mari rate ale mortalității rutiere! Un nou studiu dezvăluie că România ocupă locul 11 în clasamentul țărilor europene cu cele mai stricte sancțiuni pentru șoferi, cu un scor de 64,04 din 100. Studiul, realizat de Vignetteswitzerland.com, compară severitatea amenzilor și a altor măsuri aplicate în caz de încălcări ale regulilor de circulație, utilizând date oficiale guvernamentale și de la autoritățile naționale de transport.
Printre criteriile analizate se numără amenzile pentru depășirea vitezei, utilizarea telefonului mobil la volan, conducerea în stare de ebrietate și încălcarea regulilor privind purtarea centurii de siguranță.
România: sancțiuni moderate, dar eficiente
În România, sancțiunile rutiere sunt considerate moderate în comparație cu alte țări europene. De exemplu, amenda pentru depășirea vitezei este de aproximativ 60 de euro, iar utilizarea telefonului mobil la volan se sancționează cu 115 euro. În ciuda acestui fapt, România rămâne una dintre țările europene cu cele mai mari rate ale mortalității rutiere, având 81 de decese la un milion de locuitori în 2023.
Datele furnizate de Inspectoratul General al Poliției Române arată că, în 2023, s-au înregistrat 4.525 de accidente rutiere grave, soldate cu 1.545 de decese și peste 3.500 de răniți grav. Comparativ, Suedia, una dintre țările cu cele mai sigure drumuri, a raportat doar 22 de decese la un milion de locuitori, ceea ce subliniază diferențele semnificative în privința siguranței rutiere.
Cum se compară România cu alte țări europene?
Conform studiului realizat de cei de la Vignetteswitzerland.com, cele mai stricte țări europene în privința sancțiunilor rutiere sunt Danemarca, Norvegia, Spania, Slovenia și Olanda. Aceste state impun amenzi considerabil mai mari și limite stricte pentru alcoolemie. De exemplu, în Danemarca, amenda pentru depășirea vitezei poate depăși 300 de euro, iar utilizarea telefonului mobil la volan atrage sancțiuni mai dure decât în România.
În clasamentul siguranței rutiere, România și Bulgaria continuă să fie pe ultimele locuri, cu rate ridicate ale accidentelor mortale. Această situație este atribuită atât stării infrastructurii, cât și unui nivel redus al respectării regulilor de circulație.
Măsuri necesare pentru reducerea accidentelor rutiere
Pentru a îmbunătăți siguranța rutieră, România ar trebui să adopte măsuri mai ferme, inclusiv majorarea amenzilor pentru încălcările grave și intensificarea controalelor în trafic. De asemenea, educația rutieră și investițiile în infrastructură sunt esențiale pentru reducerea numărului de accidente mortale.
În plus, un model demn de urmat poate fi oferit de țările nordice, care combină sancțiunile severe cu programe avansate de prevenție și educație. În Danemarca, de exemplu, limitele stricte de alcoolemie, campaniile de conștientizare și infrastructura rutieră de înaltă calitate contribuie la menținerea unor drumuri extrem de sigure.
Deși România este deja printre țările cu sancțiuni stricte, cifrele privind accidentele rutiere indică necesitatea unor măsuri suplimentare. Majorarea amenzilor, educația rutieră și investițiile în infrastructură ar putea contribui semnificativ la creșterea siguranței pe șosele. Implementarea unor politici inspirate din modele europene de succes poate face diferența, reducând rata mortalității rutiere și asigurând un mediu mai sigur pentru toți participanții la trafic.