Autoritatea pentru Reformă Feroviară și francezii de la Alstom au anunțat semnarea unui contract de achiziție a 16 locomotive electrice noi pe patru osii. Valoarea contractului este de aproximativ 150 de milioane de euro, fiecare locomotivă având un preț de 9 milioane de euro. Vom avea, așadar, cât de curând, locomotive noi de mare viteză. Din păcate însă, în 2023 nu am avut nici măcar un kilometru de cale ferată reabilitată.
„Ar trebui cu această locomotivă și cu sistemul de semanalizari să putem merge de la Constanța până la Rotterdam fară să mai schimbăm locomotiva. E o locomotivă care merge până la 200 km pe oră, cea mai modernă”, a spus după semnarea contractului Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.
Potrivit detaliilor prevăzute în anunțul din SEAP, locomotivele electrice sunt echipate cu sisteme ERTMS și sunt capabile să circule cu o viteză maximă cuprinsă între 160 și 200 km/h. De asemenea, acestea pot tracta până la 16 vagoane de călători. Totodată, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a achiziționat cu această ocazie și servicii de mentenanță și reparații pentru o perioadă de 20 de ani.
Avem locomotive noi, dar lipsesc liniile ferate reabilitate
Să nu ne bucuram însă prea repede! Trenurile vor putea merge cu o viteză oarecum decentă pe doar 5% din lungimea totală a liniilor ferate din întreaga țară. Sigur, promisiuni sunt multe și în acest sens. Astfel, autoritățile promit investiții de peste 3 miliarde de lei în calea ferată în următorii ani, toți banii provenind din fonduri europene. Dar, să nu uităm că ne aflăm în plină campanie electorală, în 2024 urmând nu mai puțin de patru rânduri de alegeri.
La ora actuală, trenurile din România circulă cu o viteză medie de doar 60 km/h. Comparând cu ceea ce se întâmplă la nivel european, viteza cu care circulă trenurile la noi în țară este ridicol de mică. Este chiar mai mică decât viteza cu care se circula pe liniile ferate înainte de ’89.
Practic, locomotivele noi își vor dovedi oarecum utilitatea doar pe drumul care leagă Capitala de litoral și de Predeal și pe câteva porțiuni de cale ferată de pe coridorul IV, spre Arad. Adică, potrivit Știrilor Pro TV, din cei aproximativ 12.000 de kilometri de cale ferată din România, decent se poate circula doar pe aproape 500. Iar când spunem “decent” ne referim la o viteză cuprinsă între 140 și 160 km/h.
Situația este cunoscută, bineînțeles, și la nivelul Autorității pentru Reformă Feroviară. „Peste 160 nu ai cum să circuli, la calea ferată nu este ca la drumuri. Șina a fost contruită pentru anumită viteză, după aceea sunt instalațiile care au și ele rolul lor, viteza trenului este ultima verigă în tot acest lanț, dar o să venim cu trenuri apte să folosească infrastructura la patarametri la care este construit, nu va merge nimeni, niciun mecanic de locomativă nu face liniuțe pe calea ferată”, a spus Ștefan Roșanu, președintele autorității.

Germania și Suedia cumpără locomotive din România
Decizia autorităților române de a cumpăra locomotive cu 9 milioane de euro bucata poate părea greu de explicat la prima vedere, mai ales dacă ne gansim că la Craiova se produc locomotive mult mai ieftine. Și într-atât de bune încât sunt cumpărate inclusiv de Deutsche Bahn Cargo, echivalentul CFR Marfă din Germania.
În ultimii zece ani, potrivit Newsweek, germanii au achiziționat nu mai puțin de 27 de locomotive Softronic de la Craiova, prețul uneia fiind de numai 3 milioane de euro. Cel mai important client pentru compania românească producătoare de locomotive este operatorul suedez Green Cargo, care a contractat până în 2030 nu mai puțin de 100 de locomotive Softronic Transmontana.
Totuși, este important de precizat că Softronic nu a participat la licitația organizată de autoritățile române pentru cele 16 locomotive electrice. Și asta dintr-un motiv cât se poate de simplu, Softronic fiind o companie care nu realizează locomotive pentru transportul feroviar de călători.
Citește și:
Săraca țară bogată. ȘTIREA zilei vine de la Ministrul Economiei: „Sunt bani foarte mulţi în buget!”