Anul 2026 aduce o revoluție în adevăratul sens al cuvântului în Formula 1, mare parte dintre regulile pe care le cunoaștem astăzi urmând să fie modificate. Noile reglementări vor introduce mașini mai ușoare, mai eficiente din punct de vedere energetic și cu aerodinamică avansată. Prin aceste schimbări, organizatorii vor să facă cursele mai echilibrate și mai palpitante.
Începând cu 2026, mașinile de Formula 1 vor fi cu 30 kg mai ușoare și cu 10 cm mai înguste. Motoarele vor fi hibride, cu o distribuție aproape egală între energia electrică și cea cu combustie internă, folosind combustibili complet sustenabili. Mașinile vor avea o greutate minimă de 768 kg, dimensiunile lor fiind reduse la o lățime maximă de 190 cm și o lungime de 3,4 m. Motoarele cu combustie vor dezvolta 550 kW, comparativ cu 400 kW în prezent, iar puterea bateriilor va crește de la 120 kW la 350 kW, aducând o eficiență de aproape 300% mai mare în utilizarea energiei electrice.
Normele aerodinamice vor fi revizuite, aerodinamica activă devenind standard. Sistemul „Manual Override” va înlocui DRS-ul actual, oferind o creștere semnificativă a puterii bateriei pentru a facilita depășirile. Lățimea trenului față al mașinilor va fi redusă de la 305 mm la 280 mm, iar trenul spate va trece de la 405 mm la 365 mm, cu o reducere de 15 mm în diametru pentru ambele.
Formula 1 va avea zece echipe și șase furnizori de motoare
Aceste noi reglementări au fost dezvăluite de organismul de conducere al Formula 1 și urmează să fie ratificate de Consiliul Mondial al Sporturilor Auto pe 28 iunie 2024. FIA a oficializat aceste reguli la Montreal, în cadrul Marelui Premiu al Canadei. Printre cele mai notabile schimbări se numără îmbunătățirea siguranței circuitelor și a monoposturilor prin structuri și teste mai riguroase, precum și introducerea unei podele mai înguste și parțial plate.
În sezonul 2026, Formula 1 va avea zece echipe și șase furnizori de motoare: Ferrari, Mercedes, Alpine, Honda, Audi și Red Bull Ford Powertrains. Mașinile vor folosi combustibil 100% sustenabil, reflectând angajamentul FIA pentru sustenabilitate și eficiență energetică.
Aceste măsuri sunt menite să transforme complet Formula 1, făcând mașinile mai agile, mai sigure și mai durabile, oferind în același timp o experiență de curse mai captivantă și mai echilibrată pentru fani și participanți.
“După publicarea reglementărilor pentru unitățile de propulsie din 2026, în urmă cu doi ani am profitat de ocazie pentru a redefini reglementările privind șasiul, cu scopul de a se potrivi cu cerințele energetice ale noilor motoare. Colaborarea cu partenerii noștri din Formula 1 și cu asistența celor 10 echipe din acest sport și a tuturor părților interesate, aceasta reprezintă o revizuire unică și va asigura faptul că această competiție va fi și mai relevantă pentru ceea ce se întâmplă în lume”, a declarat Președintele FIA, Mohammed Bin Sulayem.
“Caracteristicile cheie ale Regulamentului F1 2026 sunt tehnologia avansată, durabilitatea și siguranța. Scopul nostru, împreună cu Formula 1, a fost să producem o mașină potrivită pentru viitorul categoriei de elită a acestui sport. Credem că am atins acest obiectiv”, a mai spus șeful FIA, potrivit Euronews.
Lewis Hamilton nu este convins de noile schimbări
“Cu acest set de reglementări, FIA a căutat să dezvolte o nouă generație de mașini care să fie pe deplin în contact cu ADN-ul Formulei 1 – mașini care sunt ușoare, extrem de rapide și agile, dar care, de asemenea, rămân în vârful tehnologiei. Pentru a realiza asta, am lucrat în direcția a ceea ce numim concept de mașină agilă”, a spus Nikolas Tombazis, director tehnic al FIA.
În schimb, pilotul Lewis Hamilton recunoaște că nu este tocmai convins de noile schimbări ce vor fi implementate în Formula 1 începând din 2026. „Sunt doar 30 kg, deci se merge în direcția bună, dar sunt încă grele. Am vorbit cu câțiva piloți care au condus-o pe simulator – eu nu am făcut-o – și au spus că este destul de lentă, așa că vom vedea dacă este direcția corectă sau nu. Dar în ceea ce privește sustenabilitatea, în special pe partea de grup motopropulsor, este un pas cu adevărat îndrăzneț și merge în direcția corectă. Trebuie doar să ne asigurăm că mașinile sunt eficiente, rapide și un pas înainte și că de fapt cursele sunt îmbunătățite.”, spune el.