Analiștii de la Financial Times au observat un declin al consumului de știri scrise, online sau print. Rețelele de socializare bazate pe format video (TikTok și Instagram) devin, progresiv, principalele surse de informare, în detrimentul articolelor de știri.
În timp ce declinul presei scrise a fost în principal o problemă pentru profiturile ziarelor, scăderea consumului de știri în mod general este o problemă pentru societate. În prezent, atât în SUA, cât și în UK, 30% dintre adulți nu citesc site-uri de știri, în creștere de la 8%. Doar în SUA, începând cu anul 2013, ponderea adulților care citesc articole de știri online a scăzut de la 70% la 50%. Aceste schimbări au consecințe semnificative, unele dintre ele fiind observate abia acum.
“Trecerea de la articole de câteva sute de cuvinte la articole de 280 de caractere (40-50 de cuvinte) a însemnat o trecere inclusiv de la raportul de știri obișnuit, cu o cantitate modestă de detalii și subtilitate, la o lume a simplificărilor excesive. Nu este vorba doar de format scurt”, se arată în analiza Financial Times. Feedback-ul instantaneu, sub forma numărului de like-uri și share-uri, i-a învățat rapid pe oameni că cel mai performant conținut este în general exagerat și ostil, mai degrabă decât moderat și nuanțat.
Rețelele de socializare. TikTok și Instagram depășesc Facebook
Peisajul mediatic emergent a devenit nefavorabil pentru cititorul centrist educat, dar un avantaj pentru populiști și radicaliști.
Platforme precum TikTok și Instagram depășesc acum Facebook, X și Bluesky din punct de vedere al utilizatorilor tineri, iar aceeași schimbare este în desfășurare și în rândul adulților. Articolele scrise, chiar și în mediul online, încă favorizează jurnalismul tradițional, în parte pentru că scrierea concisă ajută, iar fluxul cronologic scoate știrile în evidență.
Totuși, problema apare odată cu trecerea la formatul video, pe aplicații precum TikTok și Instagram, unde balanța se înclină – carisma, energia și modul în care informația este livrată sunt caracteristicile care acaparează atenția, potrivit Financial Times și profit.ro.
Viitorul știrilor online sau prin văzut de Financial Times? Prestigioasa publicație conchide că eEste cel mai probabil ca în viitor oamenii să apeleze la influenceri și creatori de conținut pentru a obține informații, în defavoarea surselor tradiționale.
Citiți și: Fenomen îngrijorător: Oamenii nu mai vor știri. Care este cauza