O copie a unui vas viking de transport marfă (knarr) a acostat în portul Bar, situat pe coasta Adriaticii în Muntenegru. Acest vas se află într-o expediție de un an prin apele europene, urmând vechile rute maritime utilizate de nordicii care plecau din Scandinavia pentru a explora, a face comerț și a cuceri acum 1.000 de ani.
„Saga Farmann” este un knarr din secolul al X-lea reconstruit folosind lemn de stejar și pin. Vasul original a fost găsit în Norvegia în 1893, dar nu a fost săpat până în anii ’70 ai secolului trecut.
Expediția vasului viking Saga Farman, programată să se încheie în 2026
Conform Lindăi Sten Vagnes, unul dintre liderii expediției, acest vas ar fi potrivit pentru călătorii în Islanda, Greenland sau chiar America de Nord.
Călătoria care se va încheia în 2026 a fost programată iniţial să urmeze coasta norvegiană până la Marea Albă din nordul Rusiei, dar a suferit modificări pentru a include râurile europene de la vest la est.
Potrivit Lindăi Sten Vagnes, „am fost nevoiți să schimbăm traseul din cauza conflictului din Ucraina.”
Între secolele al VIII-lea și al XI-lea, vikingii au cunoscut o înflorire a civilizației nordice. Ei navigau pe mări cu vase comerciale sau de război (drakkare) și au ajuns până pe țărmurile Americii de Nord mult înainte ca Cristofor Columb să facă acest lucru.
Călătoria vasului Saga Farman, care a început în 2023, a fost inspirată de legende despre vikingii care au navigat până la Constantinopol, capitala Imperiului Bizantin.

Replica navei vikinge knarr, Saga Farmann, lansată în 2018 după ani de muncă susținută, își continuă călătoria prin Marea Egee și Adriatica
A fost necesară o mulțime de muncă asiduă din partea entuziaștilor, precum și sprijinul guvernelor din Danemarca și Norvegia, pentru a construi o replică exactă a unei nave knarr. După mai mulți ani de eforturi, vasul a fost lansat în apă în 2018, potrivit constructorului de vase Axel Hubert Persvik: „Lucrează manual este costisitor… au fost necesare multe ore de muncă pentru finalizarea acestui proiect.”
Potrivit căpitanului Zander Simpson, „ultima etapă a călătoriei ne-a adus vasul de 21 de metri lung şi 5 metri lăţime din Marea Egee în Adriatica. Ne îndreptăm acum spre Italia, cu popas la Sicilia, pentru a ierna la Roma anul acesta. Anul viitor vom naviga de-a lungul coastei italiene și pe Riviera Franceză până la Paris.”
În plus față de pânze și vâsle, Saga Farmann este echipată cu patru motoare electrice care o ajută să se miște împotriva curenților și a vântului. Pe bord se găsesc peste 3 tone de baterii folosite atât pentru propulsie, cât și ca balast.
CITIȚI ȘI: Sondaj CEC Bank: Destinații de vară preferate – Grecia, Turcia, Bulgaria și Italia