Inteligența artificială la locul de muncă ajută organizațiile să crească eficiența operațională, să permită luarea de decizii mai rapide, să inoveze. Acest lucru este spus sistematic, în ultima vreme, de către departamentele de HR ale companiilor, de către analiști, etc.
Există însă o multitudine de păreri despre „relația” angajatului cu inteligența artificială la birou. Sunt multe informații despre modul în care AI poate oferi valoare locurilor de muncă. Cercetările despre modul în care lucrătorii și AI pot coexista la locurile de muncă evoluează. Este esențial să se exploreze teme emergente și agende de cercetare pentru a înțelege traiectoria cercetărilor în acest domeniu. Întrebarea generală e în ce mod vor coexista angajații cu inteligența artificială la locul de muncă.
Există mai multe date legate de această relație…complicată angajat-AI, iar ScienceDirect a identificat câteva dintre acestea. În primul rând, neîncrederea angajaților în AI provine din perceperea acesteia ca o amenințare la locul de muncă. În al doilea rând, interacțiunile angajați-AI, pot spori abilitățile umane.
Se pare că, potrivit analizelor și în al treilea rând, lucrătorii au nevoie de recalificare și perfecționare continuă pentru a contribui la o relație simbiotică cu inteligența artificială la locul de muncă.
Sunt doar câteva dintre reperele unei asemenea relații profesionale. Deși AI nu a atins încă punctul de a înlocui pe deplin lucrătorii umani, este din ce în ce mai capabilă să gestioneze sarcini de rutină și repetitive în diferite operațiuni de afaceri. Astfel crează un mediu hibrid extrem de eficient, care le permite angajaților umani să se concentreze pe aspecte mai complexe, creative și strategice ale rolurile lor.

Ce s-a putea petrece într-un birou cu inteligența artificială sporită
„Potențialele aplicații ale AI la locul de muncă sunt vaste”, a declarat Larry Gadea, CEO-ul Envoy, într-un interviu pentru Forbes USA. „Este esențial să comunicăm aceste progrese ca instrumente care îmbunătățesc capacitățile angajaților și creează noi oportunități de creștere și inovare, mai degrabă decât amenințări la adresa securității locurilor de muncă.”
Într-un birou cu AI sporit, numeroase sarcini de memorie ar putea fi automatizate. Asistenții virtuali bazați pe inteligență artificială s-ar putea ocupa de programare, de a gestiona e-mailurile și de a organiza fișiere. Algoritmii care utilizează procesarea limbajului natural ar putea transcrie automat întâlnirile și produce rezumate. În plus, chatboții ar putea să răspundă întrebărilor de bază ale clienților non-stop, permițând reprezentanților serviciului pentru clienți să se concentreze pe probleme mai complexe.
Inteligența artificială demonstrează o capacitate excepțională în gestionarea sarcinilor mari de date. Analiza datelor financiare, generarea de rapoarte și modelarea predictivă pentru a sprijini luarea deciziilor pot fi efectuate prin algoritmi de învățare automată. Tehnologia are potențialul de a îmbunătăți gestionarea stocurilor, de a prognoza tendințele pieței și de a oferi informații valoroase pentru planificarea strategică. În domeniul resurselor umane, instrumentele bazate pe inteligență artificială pot eficientiza procesele de recrutare prin automatizarea selectării CV-urilor, programarea interviurilor și chiar efectuând evaluări preliminare ale candidaților. Acest lucru permite profesioniștilor din HR să se concentreze pe aspecte mai nuanțate ale achiziției și managementului talentelor.
Utilizarea inteligenței artificiale poate avea mai multe fațete
„AI este gata să joace un rol transformator în îmbunătățirea eficienței, productivității și experienței angajaților. Pe măsură ce companiile se confruntă cu presiunile financiare, soluțiile bazate pe inteligența artificială remodelează dinamica biroului și strategiile de management, oferind o modalitate de a naviga aceste provocări, optimizând în același timp fiecare aspect al operațiunilor lor”, a mai evidențiat Gadea.
HP Work Relationship Index 2024 tocmai a concluzionat, în cel de-al doilea studiu al său anual, că angajații care folosesc inteligența artificială sunt mai mulțumiți de relația lor cu munca.
Work Relationship Index este un studiu care explorează relația oamenilor cu munca și a fost bazat pe chestionarea a 15.600 de persoane din 12 țări. Studiul arată că doar 28% dintre angajații cu muncă de birou au o relație sănătoasă cu munca, adică o creștere cu un punct față de rezultatele înregistrate în 2023. Cu toate acestea, noul studiu se concentrează pe două soluții potențiale pentru îmbunătățirea relației oamenilor cu munca: inteligența artificială și experiențele de lucru personalizate.
„Știm că așteptările angajatorilor și angajaților au evoluat și credem că tehnologia inteligentă este esențială pentru a răspunde nevoilor forței de muncă de astăzi. Viitorul muncii înseamnă utilizarea puterii AI pentru a crea soluții și experiențe care să susțină dezvoltarea afacerilor și să permită oamenilor să aibă realizări în plan personal și profesional”, a declarat Enrique Lores, președinte și CEO HP Inc.
Utilizarea inteligenței artificiale în rândul angajaților cu muncă de birou a crescut la 66% în 2024, față de 38% în anul trecut. Cei care utilizează AI recunosc beneficiile, inclusiv o relație mai sănătoasă cu munca, potrivit studiului. Pe de altă parte, 37% dintre cei care nu utilizează inteligența artificială se tem că ar putea rămâne fără locul de muncă din cauza AI. Numărul celor care cred acest lucru a înregistrat o creștere de cinci puncte față de anul trecut.
Citiți și: Ce vor oamenii de la AI. Inteligența artificială – o fată în casă?