Facultatea de Istorie a Universității din București trage un semnal de alarmă în legătură cu modificările propuse în noile planuri-cadru pentru liceu, care prevăd eliminarea istoriei din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a. Potrivit specialiștilor, această măsură va avea un impact negativ asupra formării civice a tinerilor și asupra capacității lor de a înțelege trecutul și de a interpreta corect realitatea socială.
Reforma educațională anunțată de Ministerul Educației prevede că, din 2026, elevii vor avea mai multă libertate în alegerea materiilor de studiu, iar unele discipline ar urma să fie predate de specialiști din afara sistemului de învățământ. În acest context, Facultatea de Istorie avertizează că reducerea drastică a orelor de istorie va favoriza fenomenul analfabetismului funcțional în rândul tinerilor și va limita accesul la o educație completă și echilibrată.
Istoria, redusă la o oră pe săptămână
Conform noilor propuneri, istoria va fi studiată doar în clasele a IX-a și a X-a, cu o singură oră pe săptămână. Specialiștii atrag atenția că această alocare este insuficientă pentru a oferi elevilor o bază solidă de cunoștințe și o gândire analitică bine dezvoltată.
„O singură oră de istorie pe săptămână este deja insuficientă pentru a asigura o pregătire adecvată în acest domeniu complex. Tinerii riscă să rămână cu o perspectivă superficială și distorsionată asupra trecutului, ceea ce le va afecta capacitatea de a înțelege realitatea socială contemporană”, se arată în comunicatul Facultății de Istorie.
Mai mult decât atât, eliminarea istoriei din trunchiul comun în clasele a XI-a și a XII-a va face ca materia să devină opțională pentru majoritatea elevilor, ceea ce înseamnă că un număr semnificativ de tineri vor finaliza liceul fără a mai studia acest domeniu esențial.

Ce impact au orele de istorie asupra gândirii critice și civice
Reprezentanții Facultății de Istorie subliniază că excluderea istoriei din curriculum va avea consecințe grave asupra formării tinerilor ca cetățeni responsabili. În absența unei educații istorice solide, tinerii vor fi mai vulnerabili în fața teoriilor conspiraționiste, a dezinformării și a manipulărilor mediatice.
„Aceste modificări vor adânci fenomene precum abandonarea gândirii raționale, succesul teoriilor xenofobe și conspiraționiste și vulnerabilitatea în fața pseudo-științei. Istoria nu este doar o materie școlară, ci un instrument esențial pentru dezvoltarea gândirii critice și pentru consolidarea unei societăți democratice responsabile”, avertizează profesorii de istorie.
Istoria, eliminată și de la Bacalaureat
O altă decizie contestată este eliminarea istoriei ca materie obligatorie la Bacalaureat pentru profilul umanist, specializarea Filologie. Profesorii consideră că această schimbare subminează educația umanistă europeană și pune în pericol formarea unei generații capabile să înțeleagă trecutul și să se implice activ în viața socială și politică.
„Gândirea și cunoașterea istorică sunt fundamentul concepției noastre despre lume și societate. Subminarea importanței lor în educație contribuie la destrămarea unui model cultural care ne definește ca români, europeni și oameni moderni”, avertizează reprezentanții Facultății de Istorie.
Memoriu oficial pentru menținerea istoriei în trunchiul comun
Eliminarea orelor de istorie din programul liceal ridică numeroase semne de întrebare asupra direcției în care se îndreaptă sistemul educațional românesc. Profesorii și istoricii din întreaga țară sunt îndemnați să se alăture unui memoriu oficial care va fi prezentat Ministerului Educației, prin care cer menținerea istoriei în trunchiul comun și protejarea acesteia ca disciplină esențială în formarea tinerilor. În paralel, numeroase voci din mediul academic și civic atrag atenția asupra riscurilor acestei reforme și cer o dezbatere reală privind viitorul educației în România.
Mie nu mi a folosit la nimic să învăț pe de rost istoria- orice fel de istorie. Nu îți folosește practic în viața de zi cu zi. Îți este utila doar sa afli cine sunt dușmanii strămoșilor tai, ce popoare criminale și jefuitoare au fost și care pe care a omorât. Macar de am înțelege asta din ce predau profesorii la liceu. Dar nici asta nu înțelegem cu mintea de liceeni. Vrem doar sa luăm mai mult de nota 4 ca sa nu ne facem de râs în comparație cu alții.
Nu învățăm istoria intr un mod logic, nici negru pe alb nu spun profesorii cine sunt marii criminali asupritori ai poporului român. Și măcar de am fi învățați istoria adevărată a României, nu falsificată!
F bine că se reduc orele, că oricum noi avem istorie fabricata. Minciuni peste minciuni.
Noi din școală doar suntem obișnuiți și obligați să ne sculam de dimineață că așa se face, ca sa ne obișnuim la programul de caca.t care TREBUIE urmat după ce am absolvit și Facultatea, anume: cca 35-40 de ani de sculat in fiecare zi la 6 a.m, ajuns acasă la 19-20 p.m. și să numim epuizarea asta bolnava, fericire. De ce? Pt că toată lumea face asta.
Nu îmi folosește la nimic să tocesc ore întregi despre Sumer și babilonieni. Noi nu suntem întrebați nimic, mă refer când am fost o data liceeni. Și dacă îți exprimi părerea ești pus la zid și înjurat. Apoi iei nota 4 și ieși din liceu cu traume că nu ai corespuns standardelor.
Ni se spune de către formatori de opinie sa nu ne comparam între noi , căci suntem diferiți, dar apoi, ca adult vomiți când auzi că, COMPETIȚIA a adus dezvoltarea oamenilor și că trebuie să fie competiție în economia de piață și oriunde in societate, între amici, colegi etc, deși competitia ne nenorocește oricum pe toți întrucât profitul și câștigul este urmărit, nu sănătatea și binele nostru.
Competiția in sine este anti prietenie, anti iubire, anti intr-ajutorare reciproca.
Oamenii cu vârste mari nu asculta și nu se asculta între ei și nu vor să știe nici ce au de zis cei de vârsta mai mica. Eu una știu că profesorii își băteau joc și se isterizau pe opiniile noastre în liceu. Erau dornici de pedepse, nu sa te sprijine sa înțelegi sau sa te încurajeze sa pui întrebări.
Cati dintre noi mai știu ce au învățat cu de a sila la istorie în liceu? Sau la geografie sau la matematica? Nimeni? Mai știi cate ceva doar din acea disciplina către care aveai nativ predilecție sau daca ai ajuns profesor în acel domeniu.
Nu mai știu nimic din istoria României. Absolut nimic. Nici anii domnitorilor români, nici bătăliile de la Călugăreni, nimic. Știu, se vor găsi multi sa injure pe aici, dar asta e realitatea multora dintre noi. Faptul că nu mai știu, deși i am învățat ca sa trec clasa, datele morții sau ale domniei ai celor mai importanti Voievozi, nu mă face să fiu mai puțin româncă ori să mă simt mai puțin romanca.
Voi puteti numi un fizician român? Am făcut un referat la liceu despre fizicienii români, am umblat la biblioteci pt asta, dar habar nu mai am ce am scris acolo, atunci. Mă face mai puțin românca? Mai puțin educata, deși nu dau in cap, nu escrochez, nu omor, nu înșel, nu am răutăți și pot discerne între bine și rău?!
Daca gândești – cum poți, ce poți, cat poți, ești taxat că îți exprimi părerea. Așa era și în anii 90+. Acum e si mai sinistru. Profesorii (unii) fac direct bullying elevilor (din surse).
Tot ceea ce glăsuiesc academicienii acum sunt niste idealuri. Anume chestia cu apartenenta, cu nu știu ce identitate și civism și gândire critica. Nu școala cu profesori isterici care nu ma sprijineau la nimic mi le a format, ci credința nativa. Bunul simț nativ. Înclinația către dreptate, nativa. Detestarea hoției, nativă. Etc.
E bine sa avem cultura generala dar să știm la ce ne servește, de cine / ce sa ne apărăm etc. De ce sunt obligat să învăț ceea ce învăț? Cu asta sa înceapă profesorii în liceu când predau elevilor.
Școala nu ne educa. Ne baga cunoștințe în cap cu forța și ne pedepsește daca nu le am tocit corect. Atât. (Habar nu am cate lacuri are Romania sau cate râuri. Nu mai știe nimeni, doar profesorii de Geografie. Dar daca vreau sa aflu, caut și aflu informația. Mă face mai puțin român? Sunt mai puțin civilizat că tastez in Google câte județe are Romania?)
Școala nu te face mai puțin lacom, mai puțin conflictual/categoric/razbunator, mai puțin escroc, hoț precum politicienii romani. Nu ai materii in care sa înveți să nu produci rău individului/individei cu care te culci.
Da, putem învăța istorie daca ea este predată concis și extras ideile principale care sa îmi folosească la ceva. Altfel, efectiv eu nu as mai vrea sa trec prin școală cu formatul din anii 90+. Nu mai vreau să învăț pe de rost despre crime, războaie, sclavagism, cum erau omorâți creștinii sau istoria celor două razboaie Mondiale, etc. Mă fac să vomit. Ca apoi, ca adult sa constat că raul din epoca sclavagista nu a fost eradicat in capitalismul nostru.
Suntem sclavi în colonie dar noua ni se dau lozinci cum că, daca nu cunoști istoria o repeți. Serios? Asta e cauza???
Sau unul nu va mai fi xenofob pentru că a tocit istorie?? Căci acesta este argumentul academicienilor revoltați. Îți vine să lesini de râs. Cetățenii se urăsc oricum între ei și străini și conaționali. Cică, nu avem gândire rațională și ne dam cu teorii conspirationiste și cu pseudo -stiinte daca nu tocim istoria in liceu sau gimnaziu. Ăsta da argument pt un tip de nivel academic!
Tinere, dacă citești aici, pe site, afla că ești mințit de toți, de mic copil! De adulți. Toți te mint! Nu ți spun ce este în jurul tau, nu te pregătesc de mic pt jungla din jurul tau la care unii contribuie (posibil și ei).
Profesorii Îți predau idealisme, utopii și astfel nu schimbi nimic. Cati profesori își mint elevii și studenții că noi suntem în democrație? Deși e minciuna?! Alții vin să ne impună ca religie știința, cică ea aduce lumina. Care lumina? Aia cu bombe nucleare, grenade, contaminări chimice, războaie tehnologice între state, vaccinuri care ne omoară lent, otrava din mancare prin chimicale, agonia din medicina alopata, experimentele din laboratoare asupra animalelor și oamenilor-cobai? De ce nu aflam de la profesori în liceu câți ani de Pace au fost pe Terra după anul 0? Sa ne spună de ce se urăsc bipezii între ei. Asta ar fi educativ!
PSD plus PNL și UDMR și USR ne au falimentat tara, ne au băgat în depresie din cauza veniturilor de caca.t și ne au abuzat pentru că nu au învățat Istoria României sau a evreilor??? Serios??????
Apoi vin popii și ne spun sa facem plozi ca sa fim fericiți. Deși suntem complet nefericiți intrucat relațiile umane sunt in mare parte nesănătoase. Părinți nefericiți cu copii nefericiți. Și dacă nu vrei copil căci nu vrei sa l vezi chinuindu-se ca tine într-o lume de rahat, vine popimea și societatea sa te arate cu degetul.
Apoi suntem îndrumați către psihologi că am avea nevoie de terapie. Acolo afli despre problema TREBUIE. Ca nu TREBUIE și că acest fapt ne provoacă frustrări și să renunțăm la el. Ieși din cărțile de teorie psihologica și constați minciuna, căci suntem înconjurați de datorii și obligații inoculate peste tot, începând de la trebuie să plătești taxe și impozite și să te supui statului . TREBUIE sa faci copii sau TREBUIE sa faci pe plac soției/soțului din frica de pedeapsă sau că așa se face, că așa e frumos sau că asa vrea Dumnezeu, etc. Suntem complet înconjurați de TREBUIE, dar psihologii ipocriti ne spun că ne tratează de acesta.
Cea mai tare învățătură pe care o înțelegi este cum sa te simți vinovat, căci ți se induce constant vinovăție! Vinovăție că nu te supui, că nu corespunzi standardelor soției/soțului/ parintilor, nu te supui dogmei bisericii, societății, statului (care nu exista, e un concept la care suntem obligați să ne supunem).
Nu avem nici un fel de libertate!
Așa că, per total, la ce probleme de fond sunt, cui ii pasa de istorie sau de geografie sau de orice altceva ce cred ei că e important dpdv social să învețe la liceu??
Uman suntem praf!