Într-un context marcat de crize suprapuse, politică și economico-financiară, Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat raportul „QX”, un document complex care își propune să ofere o direcție clară și realistă pentru reformarea sistemelor de educație și cercetare din România.
Raportul „QX” – Un nou plan pentru educație și cercetare în România
Raportul a fost elaborat ca parte a mandatului asumat în decembrie 2024, într-o perioadă de incertitudine guvernamentală, cu obiective clare: întărirea profilului euroatlantic al Guvernului, funcționarea adecvată a sistemelor educaționale și de cercetare, precum și conturarea unor propuneri de reformă pe termen mediu și lung.
„Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX), elaborat de ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, va fi prezentat luni, 19 mai 2025, ora 15:00, în cadrul unei conferințe de presă”, transmite Ministerul Educației și Cercetării. Prezentarea raportului va fi urmată, în cursul săptămânii, de o dezbatere publică la care vor fi invitați specialiști și reprezentanți ai sistemului educațional și de cercetare.
Raportul elaborat de ministrul Daniel David va fi armonizat cu „Raportul de țară” (Education & Skills) al OCDE, care va fi prezentat public pe 27 mai 2025, în Aula Academiei Române, în prezența lui Andreas Schleicher, director OCDE pentru Educație și Competențe, și a ministrului Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David.
„Sper că am făcut bine acest lucru”, afirmă ministrul în document, referindu-se la eforturile de stabilizare și consolidare a sistemelor, inclusiv în perioadele tensionate, precum pregătirea examenelor naționale și elaborarea bugetului.
De asemenea, Daniel David subliniază dificultatea implementării reformelor în lipsa unor cercetări solide sau a unui consens politic clar.
De interes și: Daniel David, în SUA. Care este agenda ministrului Educației

Raportul „QX” se împarte în două secțiuni majore
-un diagnostic bazat pe date;
-o serie de propuneri de reforme inspirate din bune practici internaționale, dar și din analize personale.
Scopul este de a construi o arhitectură stabilă pentru educația și cercetarea din România, adaptabilă la viitor, dar care nu impune o viziune ideologică fixă, permițând astfel asumarea politică transversală.
Titlul raportului „QX” simbolizează procesul prin care România este invitată să își pună întrebările esențiale (Questions) pentru a face față necunoscutelor (X) viitorului.