Multe dintre navele petroliere ale Venezuelei, țara cu cele mai mari rezerve de petrol din lume, sunt într-o condiție atât de proastă încât trebuie să fie reparate imediat sau să fie scoase din serviciul activ, arată un raport intern al companiei petroliere de stat a Venezuelei, PDSVA.
Documentul secret obținut de jurnaliștii de la Reuters, numit „Deficiențe critice și riscuri pentru flota de petroliere PDV Marina”, afirmă că amânările de ani de zile ale lucrărilor de mentenanță au lăsat întreaga flotă cu „niveluri reduse de fiabilitate” și riscuri majore de deversări, incendii, coliziuni, luat apă la bord sau chiar scufundat.
Acesta este doar unul dintr-o serie de 8 documente obținute de agenția Reuters care descriu condiția precară a flotei de petroliere a Venezuelei, acestea fiind redactate de diferite divizii ale PDSVA și autorități de la Caracas, toate fiind întocmite între lunile ianuarie și martie ale acestui an.
S-a depreciat bolivarul
Pe lângă condiția în care se află petrolierele, rapoartele detaliază costurile cu închirierea unor nave sub pavilion străin și stadiul în care se află contractele de construire a unor nave noi în Argentina și Iran.
Analiza diviziei comerciale a PDVSA arată că deteriorarea flotei de petroliere a forțat compania de stat să închirieze nave de la alte țări pentru a-și putea exporta petrolul, exporturile acestuia oferind guvernului de la Caracas majoritatea valutei de care are nevoie în condițiile deprecierii bolivarului – moneda națională a Venezuelei.
Rapoartele au fost întocmite după ce Nicolas Maduro, președintele contestat al țării, a ordonat în luna octombrie a anului trecut o serie de investigații de corupție după ce s-a descoperit că miliarde de dolari ce trebuiau să ajungă la bugetul de stat din exporturile de produse petroliere au dispărut.
Peste 60 de persoane au fost arestate în urma investigațiilor iar CEO-ul PDVSA și ministrul pentru Petrol al țării au fost înlocuiți din funcție.
O vechime de cel puțin 30 de ani
Reuters notează că deocamdată nu a fost luată niciuna dintre măsurile recomandate, auditul intern fiind în continuare în desfășurare.
Același raport arată că 5 dintre petrolierele din flota PDVSA au o vechime de cel puțin 30 de ani, mai mare decât durata recomandată de utilizare, și că ultima oară când flota a trecut prin lucrări importante de mentenanță a fost în urmă cu 5 ani.