Potrivit unui proiect de Ordonanță de Urgență pregătit de Guvern, primele de casare aferente programului Rabla din 2024 ar urma să fie reduse. Modificările sunt prezente în proiectul de buget pentru 2024.
Reprezentanții ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România) se declară şocați de noile măsuri bugetar fiscale care vizează cele două programe.
Ce spun reprezentanții ACAROM vizavi de noile măsuri bugetar fiscale?
„După 3 ani de crize succesive care au afectat puternic sectorul auto, atât producția cât și comerțul cu vehicule noi și serviciile aferente, după adoptarea unor măsuri fiscale nediscutate în prealabil cu mediul de afaceri, care impactează direct sectorul auto (taxarea cu 1% a cifrei de afaceri, impozitul pe microîntreprinderi etc), am constatat cu stupoare că Ministerul Finanţelor – Guvernul României propune spre adoptare noi măsuri a căror aplicare va impacta grav sectorul auto din România. Astfel, modificarea într-un mod total neprevăzut şi dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) şi a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la o prăbuşire a pieţei de vehicule noi, coroborată cu o creştere exponenţială a importului de vehicule second hand. În 2023, ne aşteptăm ca piaţa de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unităţi, cu contribuţia majoră a programelor Rabla şi Rabla Plus”, susţin reprezentanţii ACAROM, într-un comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, în condiţiile măsurilor anunţate, programele îşi pierd atractivitatea şi, în aceste condiții, prognoza pentru 2024 este una dezastruoasă, respectiv o piaţă de vehicule noi de maximum 80.000 de unităţi, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector şi a cifrei de afaceri a companiilor româneşti din domeniul auto.
„Subliniem totodată faptul că diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele 2 programe va afecta posibilitatea cetăţenilor României de a achiziţiona vehicule noi, mai puţin poluante. Astfel, se anulează efectul benefic al derulării programelor în anii precedenţi – creşterea ponderii vehiculelor hibride, electrificate şi electrice, având ca şi consecinţă directă creşterea importurilor de vehicule second hand, mai poluante şi mai nesigure”, mai notează asociaţia profesională.
ACAROM spune că vor exista pierderi pe mai multe direcții
În viziunea constructorilor de automobile din România, odată cu implementarea noilor măsuri ce vizează programele Rabla şi Rabla Plus, vor exista pierderi pe mai multe direcţii, respectiv neîncasarea TVA şi a taxelor/contribuţiilor aferente achiziţiei de vehicule noi (minimum 65.000 de unităţi); creşterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto (importuri mai mari de vehicule second hand plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deţinute); creşterea comerţului cu vehicule second hand importate (peste 1,5 milioane unităţi în ultimii 4 ani, din care peste 80% sunt mai vechi de opt ani), marea majoritate nefiind fiscalizate.
De asemenea, va fi vorba despre impredictibilitate pentru mediul de afaceri cu activităţi de distribuţie şi vânzare de vehicule noi, scăderi de volume de vânzări, cifră de afaceri, profitabilitate, aport fiscal la bugetul naţional şi, nu în ultimul rând, afectarea directă a cetăţeanului român căruia, în acest fel, i se reduce speranţa achiziţionării unui vehicul nou cu suportul acestor programe (valoarea nesemnificativă a tichetelor va descuraja achiziţia unui vehicul nou).
(…) „În final, solicităm Guvernului României să analizeze cu celeritate posibilul impact negativ al măsurilor propuse şi să acţioneze în consecinţă astfel încât trendul pozitiv în demersul de reducere a poluării prin reînnoirea parcului auto naţional să continue şi în viitor, pe baze solide şi predictibile, cu programe multi-anuale, precum în statele civilizate”, subliniază ACAROM.
Ce spune Ordonanța de Urgență referitor la programul Rabla 2024
Conform Ordonanței de Urgență „privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene” sunt prevăzute modificări ale programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional.
În acest document se precizează că, „în anul 2024, cuantumul ecotichetului acordat prin programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024 este în sumă maximă de 10.000 lei”.
De asemenea, proiectul de buget prevede că anul viitor „cuantumul primei de casare acordate prin programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional 2020-2024 este în sumă de maximum 3.500 lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv 5.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate. Prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de trei ani”.
Comparativ, în acest an, românii care casau o mașină veche primeau în schimb, prin intermediul programului Rabla Clasic, un ecotichet în valoare de 7.000 de lei. În cazul în care erau casate două mașini se primeau 10.000 de lei. Pe lângă aceste sume, cei care au apelat la subvenții au putut beneficia de ecobonusuri suplimentare.
Totodată, prin programul Rabla Plus, beneficiarii primeau un tichet în valoare de până la 54.000 de lei pentru achiziția unei mașini electrice. Aceștia primeau 26.000 de lei pentru o mașină nouă plug-in hybrid.