Franța se confruntă, în momentul de față, cu o problemă neașteptată: editurile solicită ca publicitatea TV pentru cărți să fie interzisă! Ministerul francez al Culturii e de altă părere, dar controversele continuă.
Ministerul Culturii a lansat la începutul lui 2024 o consultare publică cu privire la această măsură, ale cărei rezultate nu au fost făcute publice. Apoi, decretul a fost publicat în Monitorul Oficial, într-un mod care, potrivit șefului grupului Madrigall, Antoine Gallimard, a „surprins” întregul sector.
SNE a precizat că și-a „declarat opoziția” în timpul consultării, pentru a nu „dezechilibra o industrie a cărții extrem de diversificată”.

Fără publicitatea TV va sărăci creația literară
Sindicatul național al editorilor (SNE) a emis un comunicat de presă în care solicită „abrogarea” decretului emis la 5 aprilie care autorizează acest tip de publicitate în mod experimental timp de doi ani. SNE a precizat că și-a „declarat opoziția” în timpul consultării, pentru a nu „dezechilibra o industrie a cărții extrem de diversificată”.
Decretul „îi îngrijorează pe profesioniștii din domeniul editorial, care se tem că va slăbi sectorul și va sărăci creația literară” în favoarea bestsellerurilor, pentru care marile edituri au mijloacele de a plăti publicitatea, se arată în comunicat, potrivit France 24.

„Bătaie” pe publicitatea TV la cărți
Organizația librarilor, Syndicat de la librairie française, are aceeași poziție ca și editorii. „Împreună cu întreaga industrie, ne-am opus întotdeauna cu fermitate publicității televizate pentru cărți. Și am reafirmat acest lucru în timpul consultării publice”, a explicat luni delegatul său general, Guillaume Husson, pentru AFP.
Ministerul Culturii a răspuns că a dorit să risipească aceste temeri. „Măsura nu răpește nimic librăriilor independente, dimpotrivă, ea vizează creșterea numărului de cititori”, a precizat sursa citată.
O federație a organizațiilor care reprezintă autorii, Consiliul Permanent al Scriitorilor (CPE), și o altă organizație care reprezintă aproximativ 400 de editori, Fédération des éditions indépendantes (Fedei), au emis, de asemenea, un comunicat comun miercuri, în care se opun publicității televizate.
În pofida consensului din rândul librarilor, Ministerul Culturii se arată convins de meritele acestei noi măsuri.
Scopul nu este de a face cadouri televiziunilor
„Nu credem că editorii au fost surprinși. I-am avertizat la sfârșitul consultării că vom autoriza această publicitate”, a adăugat această sursă. Guvernul intenționează să deruleze experimentul timp de doi ani. „Scopul nu este nicidecum de a face cadouri canalelor de televiziune, așa cum s-a spus, ci de a lărgi numărul de cititori prin promovarea cărților. Televiziunile înțeleg că aceasta este o politică publică”, a subliniat ministerul.
Ministrul Rachida Dati și-a argumentat măsura la 12 aprilie, afirmând că cititorii ar putea „trece pragul unei librării (…) pentru a cumpăra un bestseller și să plece cu alte trei cărți sub braț”.
De atunci, o singură editură a difuzat o reclamă la televiziune: XO, pe BFMTV.
Odată în pluis, ministerul Culturii se arată convins de meritele acestei noi măsuri: „Francezii care nu văd afișe de promovare a cărților în metrou sau pe străzile din Paris și care nu citesc presa destinată clasei de mijloc superioare vor vedea mai multe cărți la televizor. Singurul scop al acestei măsuri este diversitatea culturală”, potrivit AFP.

Citiți și: Ziua Paşaportului Românesc: De la cărticica portativă, la electronic