Transportatori din toată ţara au format coloane de camioane pe mai multe tronsoane rutiere în zona Bucureştiului, dar şi în unele județe, în semn de protest față de tarifele poliţelor obligatorii de răspundere civilă.
UPDATE: Protestatarii au semnat o minută care prevede modificarea unor acte normative
După aproape 4 ore de negocieri, protestatarii au obţinut sâmbătă aproape toate revendicările dorite, mai puţin mutarea cântarului CNAIR din frontieră, cerută pentru a nu mai îngreuna traficul prin aceste puncte.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, împreună cu directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, directorul general al ARR, Dorin Ștefan, directorul General ISCTR, Tudor Nișulescu, directorul Direcție de Transport Rutier (din cadrul MTI), Adriana Kalapis, şi consilierul de stat din cadrul Cancelariei Prim-ministrului, Minel Ivașcu, şi-au asumat modificarea unor acte normative şi introducerea unor noi măsuri cerute de transportatori.
Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a afirmat, sâmbătă seara, la finalul întâlnirii avute cu protestatarii, că a semnat o minută împreună cu reprezentanţii acestora şi a adăugat că sunt lucruri pe care le poate face şi pentru acestea s-a angajat. Social-democratul a mai precizat că lucrurile care au fost asumate pot fi duse la bun sfârşit. Prin urmare, au fost stabilite şase puncte care pot fi implementate în termen de 30 de zile.
„Astfel, în urma întâlnirii de astăzi, 13 ianuarie 2024, dintre reprezentanţii MTI şi cei ai transportatorilor şi fermierilor s-au stabilit următoarele 6 puncte care, din perspectiva MTI, pot fi implementate, în termen de 30 de zile:
1. Stabilirea unor culoare dedicate la frontiere şi în Portul Constanţa care să permită doar tranzitarea autocamioanelor din statele membre ale Uniunii Europene (cele din afara UE vor trece pe un flux separat);
2. Reglementarea aplicării amenzii pentru lipsa rovinietei, în cazul în care timpii petrecuţi în aşteptare pentru trecerea frontierei depăşesc valabilitatea rovinietei pentru ziua respectivă;
3. Stabilirea unor limite, în conformitate cu legislaţia europeană şi din alte state membre ale UE, privind toleranţele pentru depăşirea greutăţii camioanelor la maximum 5%;
4. Stabilirea unor limite, în perioada campaniilor agricole, pentru autocamioanele care transportă cereale colectate din câmp către zonele de depozitare (distanţele se menţin în limita de 70 km, conform legii, iar tonajele pot fi depăşite cu maximum 10%- raportat la tonajele legal premise);
5. Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară, în limita căreia se poate încheia tranzacţia;
6. Identificarea unei soluţii privind sancţionarea doar a furnizor şi a destinatarului în cazul depăşirii încărcării camioanelor.
UPDATE: Consultări între reprezentanții Cancelariei Prim-Ministrului și cei ai transportatorilor
Reprezentanții Cancelariei Prim-ministrului au avut astăzi, la Palatul Victoria, o întâlnire cu reprezentanți ai transportatorilor din toate zonele României.
Dialogul dintre cele două părți a vizat analizarea problemelor cu care se confruntă sectorul transportatorilor și a soluțiilor de rezolvare la situațiile punctuale ridicate în cadrul întâlnirii.
În urma consultărilor, s-a convenit că ministerele și instituțiile cu atribuții în rezolvarea aspectelor semnalate vor fi informate de către Cancelaria Prim-ministrului despre problemele ridicate, în vederea găsirii celor mai potrivite soluții.
Astfel, s-a agreat ca cel mai târziu până la sfârșitul săptămânii viitoare să fie stabilită o întâlnire de lucru între reprezentanții transportatorilor care au participat la consultările de la Guvern și cei ai Autorității de Supraveghere Financiară pentru a discuta aspectele semnalate în legătură cu Asigurarea de Răspundere Civilă Auto (RCA) și a găsi soluții aplicabile la problematicile semnalate de transportatori.
La întâlnire au participat din partea Guvernului, Florin Spătaru, Ovidiu Gheorghe și Daniel Botănoiu, consilieri de stat în cadrul Cancelariei Prim-ministrului, iar din partea transportatorilor reprezentanți desemnați din toate zonele țării.
——————————————————————————————-
UPDATE: Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit cu reprezentanţi ai unor asociaţii ale transportatorilor
UPDATE: Sute de transportatori din toată ţara participă, joi, la a doua zi de protest. Camioane din toată ţara au pornit către Bucureşti, pentru a se alătura angajaţilor firmelor de transport care protestează deja, pe centura Capitalei.
——————————————————————————————-
UPDATE: 6.000 de camioane la protestul transportatorilor
Aproximativ 6.000 de camioane participau, miercuri, la ora 16, la protestul transportatorilor, nemulţumiţi de evoluţia preţului la RCA, a declarat preşedintele Federaţiei Operatorilor Români din Transporturi (FORT), Augustin Hagiu.
El a precizat că o delegaţie poate fi prezentă joi la guvern pentru discuţii, dar că deocamdată nu au primit niciun semn din partea Executivului referitor la o eventuală întâlnire.
„Cred că s-a ajuns la 6.000 de camioane în momentul de faţă: faptul că RCA-ul a explodat în ultimii doi ani, practic s-a triplat la clasa B0, faptul că în continuare avem probleme mari la frontierele de sud şi de vest, timp de aşteptare, abuzuri şi încă mai sunt cântare acolo, faptul că se pregăteşte o triplare a valorii taxelor de drum începând cu ianuarie 2025 – vor plăti rovinietă şi Go Box, faptul că nu există dialog absolut deloc. De un an şi jumătate zici că nici nu avem secretar de stat sau ministru la Transporturi. Sunt zero întâlniri, zero discuţii, zero dialog. Toate măsurile vin grămadă. S-au adunat foarte multe probleme la care nimeni din Guvern sau din ministerele de resort nu vrea să se aplece şi evident că oamenii se manifestă aşa cum îi vedeţi”, a acuzat Augustin Hagiu.
————————————————————————————————
UPDATE: Transportatorii vor să încheie protocoale cu asiguratori din afara ţării pentru a le vinde poliţe RCA la tariful de referinţă al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), a declarat, miercuri, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR). Totodată, acesta a spus că organizația patronală nu este implicată în protest.
——————————————————————————————–
Nu doar Germania se confruntă cu un val de proteste. Ci, iată, și România. Miercuri, Centrul Infotrafic al Poliţiei Române a anunțat că pe autostrada A 1 Bucureşti – Piteşti, de la kilometrul 13+500 de metri până la intrarea în DN Centura Bucureşti, traficul este blocat de mai multe autocamioane ale transportatorilor rutieri care protestează circulând cu viteză minimă. De asemenea, s-a format coloană de mașini şi pe Centura Capitalei, între localităţile ilfovene Chiajna şi Bragadiru.
Situaţii similare sunt şi în alte zone ale ţării pe centurile marilor municipii, circulaţia rutieră desfăşurându-se îngreunat, cu viteză foarte redusă, pe alocuri blocându-se. În unele zone, protestul transportatorilor este dublat de cel al fermierilor.
Revendicările transportatorilor români
Potrivit preşedintelui Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, lista revendicărilor include:
1. Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.
2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
- – Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări
- – Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)
3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană
- – Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
- – Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare
4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:
- – Reglementarea unei legi anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
- – Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore
- – Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu
- – Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia
- – Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente
5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport
6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port