Proiectul care modifică Ordonanța de urgență pentru șoferi a fost postat pe site-ul MAI. Oficiul de stiri vă prezintă care sunt noile prevederi legale pentru schimbarea controversatei OUG 84 privind testările antidrog și a alcoolemiei.
Proiectul care modifică OUG 84 – Ordonanța de urgență pentru șoferi a fost postat pe site-ul MAI. În Nota de fundamentare se arată că proiectul de act normativ reprezintă o inițiativă a Ministerului Sănătății și a Ministerului Afacerilor Interne (MAI), în scopul consolidării cadrului legislativ prin adoptarea unui set de măsuri care să asigure efectuarea cu celeritate a analizelor toxicologice prin care se constată prezența sau absența substanțelor psihoactive în organism sau a îmbibației alcoolice în sânge.
Ordonanța de urgență pentru șoferi
Proiectul ordonanței de urgență pentru stabilirea unor măsuri în domeniul siguranței rutiere, așa cum este denumit oficial, are ca scop schimbarea controversatei OUG 84 privind testările antidrog sau ale alcoolemiei pentru șoferi.
Ordonanța de urgență pentru șoferi. În prezent, o mare problemă este legată de posibilitatea ca aparatele de testare să producă un rezultat fals pozitiv, caz în care unii șoferi rămân fără permis, deși nu au consumat nicio substanță interzisă.
Cea mai importantă modificare a OUG 84 pregătită de Guvern vine tocmai pentru a lămuri această problemă. Astfel, instituțiile de medicină legală vor fi obligate să comunice rezultatul în maxim 72 de ore de la recoltarea probelor.
Asta deși specialiștii din Consiliul superior de medicină legală au atras atenția asupra faptului că laboratoarele de medicină legală nu dețin suficiente dotări care pot face față unui astfel de val de solicitări.
Noile prevederi legale pentru șoferi
Una dintre noile prevederi legale de modificare a OUG 84 precizează că șoferii care vor avea parte de un test fals pozitiv își vor primi carnetul de conducere înapoi fie în baza rezultatului analizelor probelor biologice, fie la expirarea celor 72 de ore de la recoltare.
Este o modificare foarte importantă: chiar și în absența unui rezultat al testelor, un șofer își poate primi înapoi carnetul, dacă instituțiile de medicină legală nu au comunicat rezultatul în timp util.
Proiectul care modifică Ordonanța de urgență pentru șoferi
Oficiul de stiri vă prezintă proiectul care modifică OUG 84, Ordonanța de urgență pentru șoferi:
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ
pentru stabilirea unor măsuri în domeniul siguranței rutiere
Luând în considerare necesitatea asigurării unui just echilibru între scopul legislației rutiere de a proteja viața, integritatea și sănătatea persoanelor care participă la traficul rutier și celeritatea clarificării situației conducătorilor auto cu privire la care există suspiciuni privind consumul de substanțe psihoactive generate de rezultatul testării cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive ori, după caz, de refuzul de a se supune testării,
având în vedere lipsa reglementării la nivel primar a unor termene rezonabile de realizare a analizelor toxicologice privind confirmarea prezenței în organism a unor substanțe psihoactive sau a alcoolului în sânge,
în considerarea necesității monitorizării demersurilor administrative întreprinse pentru
realizarea într-un termen rezonabil a analizelor toxicologice în scopul evitării posibilelor întârzieri nejustificate în procedura de lucru,
întrucât siguranța rutieră este o responsabilitate comună, care necesită acțiuni concrete și coordonate, iar îmbunătățirea parametrilor specifici domeniului se poate obține doar prin stabilirea unor instrumente de lucru unitare în vederea identificării celor mai bune soluții pentru atingerea scopului propus,
ca urmare a dezbaterilor din spațiul public și a cerințelor societății civile, care reclamă adoptarea de urgență a unor măsuri care să elimine întârzierile în procedura de realizare a analizelor toxicologice care influențează momentul de la care se poate restitui permisul de conducere,
întrucât este necesară instituirea unor măsuri adecvate în contextul social recent, determinat de accentuarea consumului de substanțe psihoactive în rândul populației, precum și de conducere a vehiculelor sub influența acestora,
în lipsa adoptării în regim de urgență a măsurilor prevăzute de prezentul proiect de act normativ se poate ajunge la afectarea încrederii cetățenilor în instituțiile statului în ceea ce privește furnizarea unor servicii de calitate într-un termen rezonabil, reglementarea neputându-se realiza pe calea procedurii obișnuite de legiferare ce presupune dezbateri amănunțite și, implicit, un orizont de timp îndelungat, procedură care poate conduce la imposibilitatea adoptării, în timp util și cu celeritate, a măsurilor necesare pentru asigurarea cadrului normativ, de nivel primar, necesar în scopul clarificării situației conducătorilor auto în ceea ce privește restituirea permisului de conducere,
în considerarea celor mai sus precizate, motivarea urgenței şi a situației extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de existența unor dificultăți în abordarea acestui fenomen în mod integrat, eficient și cu celeritate, cu riscuri asupra siguranței rutiere,
situația extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de lipsa unor instrumente legale şi a unor mecanisme adecvate care să permită eficientizarea activității instituțiilor publice,
aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public şi a cărei reglementare nu poate fi amânată, astfel că se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanță de urgență.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență
Art. 1 – (1) Instituțiile de medicină legală realizează analizele toxicologice în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge a mostrelor biologice recoltate de la persoanele care refuză sau nu pot să se supună testării în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat sau de la persoanele testate cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive și comunică rezultatul acestora către structurile Poliției Române solicitante în termen de maximum 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice.
(2) Permisul de conducere retras potrivit art.38 alin.(5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare, se restituie în baza buletinului de analiză toxicologică prin care s-a stabilit absența în organism a substanțelor psihoactive sau a alcoolului în sânge, după caz, ori la împlinirea termenului de 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice, dacă nu a fost comunicat un astfel de buletin.
(3) Permisul de conducere reținut, potrivit art.111 alin.(1) lit.b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, cu modificările și completările ulterioare, exclusiv ca urmare a testării cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive se restituie în baza buletinului de analiză toxicologică prin care s-a stabilit absența în organism a substanțelor psihoactive ori la împlinirea termenului de 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice, dacă nu a fost comunicat un astfel de buletin.
(4) Orice persoană testată cu un mijloc tehnic potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002, cu modificările și completările ulterioare, care nu are obligația de a se supune recoltării mostrelor biologice, poate solicita polițistului rutier să i se recolteze mostre biologice în cadrul unităților sau instituțiilor medicale competente, în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge.
(5) Ministerul Sănătății și Ministerul Afacerilor Interne prezintă Guvernului lunar o analiză comună cu privire la capacitatea de respectare a termenului prevăzut la alin.(1) și la măsurile adoptate în vederea realizării acestui obiectiv.
Art. 2 – Alineatul (21) al articolului 88 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:
„(21) Stabilirea prezenței în organism de substanțe psihoactive se face în instituțiile medico-legale autorizate, în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sănătății.”
Art.3 – (1) Normele privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge sau a prezenței în organism a substanțelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier, precum și de punere în aplicare a art.1 se aprobă prin hotărâre a Guvernului, care se inițiază în termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență de către Ministerul Sănătății și Ministerul Afacerilor Interne.
(2) Până la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzută la alin.(1), se aplică Ordinul ministrului sănătății nr. 1.512/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea probațiunii judiciare prin stabilirea alcoolemiei sau a prezenței în organism a substanțelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 4 – Persoanele ale căror permise de conducere au fost retrase potrivit art.38 alin.(5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, cu modificările și completările ulterioare, ori au fost reținute, exclusiv ca urmare a testării cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive, potrivit art.111 alin.(1) lit.b) din același act normativ, beneficiază de termenul de 72 de ore prevăzut de prezenta ordonanță, care începe să curgă de la data intrării în vigoare a acesteia din urmă.