Obiective mai puţin cunoscute din România vor deveni vizibile, atât pe plan intern, cât şi extern, prin Programul „România Atractivă” – un proiect al Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
12 rute turistice culturale de la noi din ţară vor fi intens promovate în perioada următoare prin intermediul acestui Program.
Ruta castelelor, a bisericilor de lemn şi a celor fortificate, ruta satelor cu arhitectură tradiţională, a cetăţilor şi cea a mânăstirilor din zona Moldovei sunt câteva dintre traseele de-a lungul cărora se regăsesc obiectivele pentru care se va realiza infrastructură de semnalizare rutieră, conţinut digital multimedia, platforme online de informare şi promovare.
Proiectul, în valoare de 8 milioane de euro din PNRR, este coordonat de subsecretarul de stat Răzvan Popescu, care spune că „Programul România atractivă este un pas spre redescoperirea şi valorificarea istoriei şi culturii noastre din perspectiva turistică”.
„Programul ‘România Atractivă’ este un pas înainte spre redescoperire şi valorificarea istoriei şi culturii noastre din perspectiva turistică. Avem o ţară extraordinar de frumoasă, o ţară în care turismul cultural trebuie să fie promovat. Avem o ţară în care la fiecare pas, cu adevărat, se spune o poveste. (…) Estimăm o creştere de 20% a turiştilor străini în România, comparativ cu 2023, când s-au înregistrat 2 milioane de turişti străini. (…) Adresând-ne şi turiştilor străini, aplicaţia va fi tradusă în limbile de circulaţie internaţională. Bineînţeles că trebuie să ne descoperim şi noi, pentru că avem o ţară atât de minunată, cu valori deosebite. Ne adresăm atât publicului turist român, dar şi publicului străin”, a menţionat Popescu, la lansarea platformei multimedia de promovare a turismului cultural „România Atractivă”.
El a subliniat că acest program de promovare a turismului cultural, „România Atractivă”, are o valoare de aproximativ 8 milioane de euro.
„Banii în principal s-au dus către zona de marketing – şi aici vorbim de site, vorbim de platformă, de acele materiale multimedia, proiecţii 3D, filmuleţele care vor fi prezentate ş.a.m.d. De asemenea, mai sunt infotripuri, în care încercăm să facem lucrurile cunoscute, atât pentru noi, pentru români, cât şi pentru oamenii din industrie, jurnalişti, oameni care creează conţinut din exteriorul ţării. În aceste fonduri intră şi reabilitarea unor situri”, a explicat subsecretarul de stat.

Programul România Atractivă: Proiectul scoate la lumină locuri şi obiceiuri demult uitate
Potrivit sursei menționate, acest proiect se structurează în trei acţiuni principale: crearea unui site de promovare şi a unei aplicaţii mobile denumită generic „România Atractivă’, conceperea de conţinut multimedia pentru 275 de obiective de turism cultural şi, nu în ultimul rând, cartografierea obiectivelor incluse în cele 12 rute cultural-turistice.
Proiectul scoate la lumină locuri şi obiceiuri demult uitate, unele chiar neştiute, facilitând accesul la ele într-o manieră adaptată la cerinţele prezentului. Silvia Teodorescu, coordonator comunicare al Programulului „România Atractivă”, invitată la Radio România Actualități, a explicat ce le oferă acesta turiștilor din țară și din străinătate.
Silvia Teodorescu a spus că acest program include 12 rute turistice: Ruta castelelor; ruta curiilor din Transilvania; ruta culelor; cea a gastronomiei tradiționale românești; cea a bisericilor fortificate; cea a bisericilor de lemn. Lista continuă cu: Ruta mănăstirilor Moldovei; ruta Sfântul Ladislau pe teritoriul României; ruta castrelor romane; cea a cetăților; cea a peisajului cultural din Delta Dunării; și cea a satelor cu arhitectură tradițională.
„(Pe aceste rute, n.r.) vom găsi 275 de obiective diferite care așteaptă să le vizităm, să le descoperim poveștile și istoriile. Avem Ruta gastronomică, care traversează România începând din Dobrogea până în nordul Moldovei, trece prin Timiș, Maramureș, Cluj, Suceava. Deci este o rută plină cu gastromie tradițională românească, cu reţete autentice și cu produse sănătoase din care ele sunt gătite. Apoi vorbim de Ruta castelelor și conacelor, care cu siguranță face cu ochiul tuturor.
Dar pentru că România Atractivă și-a propus să pună în lumină niște obiective cu o valoare foarte importantă pentru patrimoniul cultural al României, dar mai puțin cunoscute, îndemn călătorii să meargă pe Ruta curiilor, pe Ruta culelor, Ruta satelor tradiționale românești sau a bisericilor fortificate sau a bisericilor de de lemn”, a mai adăugat Silvia Teodorescu. Ea a îndemnat turiștii să descarce apălicația programului, disponibilă gratuit în IOS şi în Google Play sau să acceseze website-ul romaniaatractiva.ro, astfel încât să descopere obiectivele, să vadă filmele de prezentare, fotografiile, ghidurile audio, animațiile.

Cum poate România să atragă mai mulți turiști străini
De asemenea, întrebată ce poate România să facă pentru a atrage mai mulți turiști străini, Silvia Teodorescu a menționat că mulți dintre cei care vin în țară sunt îndrăgostiți de zona satelor. „Chiar acum România Atractivă are în țară două delegații cu jurnaliști din țară și din străinătate, italieni și germani, bulgari, sunt chiar acum în delegații și, apropo de ce putem să facem turiștilor, îți pot spune că ieri au fost la Jurilovca, au mâncat un prânz tradițional pescăresc.
Au fost întâmpinați apoi de corul femeilor din Jurilovca, au învățat să facă chirpici, au văzut cum se fac acoperișurile din stuf şi colegii mei care coordonează delegațiile din teren îmi spuneau: doamne, italienii și nemții sunt absolut uluiți. Apropo de ce le putem face turiștilor, cred că România trebuie să se arate în sfârșit așa cum este ea: bogată, calmă.”, a spus ea.
Totodată, ea a subliniat faptul că turiștii străini pot găsi în România trei tipuri de mari culturi – ei pot găsi Orientul, Balcanii și Occidentul în același spațiu geografic. „Deci au de ce să fie uluiţi și încântați. Dar nu vorbesc doar de sate, ci, uite, cu siguranță vor descoperi un lucru pe care nu îl cunosc foarte mult despre România. Avem ruta caselor. Pe teritoriul României este cea mai mare porțiune de frontieră romană din Europa. Și vor descoperi felul în care suntem legați unii de alţii ca ţări, istorie și cultură. Avem cu ce. Practic România Atractivă asta punctează: avem cu ce. Pentru turiștii străini, dar și pentru români, evident”, a mai explicat.

Agențiile de turism, implicate în Programul România Atractivă
De asemenea, Silvia Teodorescu a menționat că în prezent site-ul și aplicația sunt disponibile și în limba engleză și că în curând vor fi disponibile de asemenea în: franceză, germană, limba romani, precum și maghiară.
Ea a adăugat că Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, precum și agențiile de turism sunt implicate în acest proiect.
„Practic, prin România Atractivă ei vor veni atât alături de noi în a promova și a lega oferta comercială națională și internațională, dar agențiile de turism sunt printre principalii beneficiari, colaborăm cu ele, lucrăm cu ele, vor fi parte din delegațiile de promovare ale României atractive, astfel încât să poată genera cât mai multe oferte și pachete turistice care să ducă turiștii români și pe rutele de turism culturale le României”, a mai punctat Silvia Teodorescu.
Programul „România Atractivă”, cu o valoare de 36,356 milioane lei, este parte a Componentei 11 – Turism şi Cultură, Investiţia 1 – Promovarea celor 12 rute turistice/culturale, Jalonul 332 din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Programul, coordonat de MIPE, are 211 beneficiari direcţi (custozii obiectivelor culturale de vizitat), iar beneficiarii principali ai programului devin de astăzi turiştii români şi străini.
„Castele, cetăţi sau conace, sate cu arhitectură tradiţională, biserici fortificate sau de lemn, mănăstiri incluse în patrimoniul UNESCO, limesul dunărean şi cel al provinciei Dacia care fac parte din cea mai complexă şi mai lungă porţiune de frontieră a Imperiului Roman de pe teritoriul Europei continentale, alături de peisajul cultural din Delta Dunării sau gastronomia locală, sunt doar o parte dintre tematicile pe care au fost dezvoltate primele itinerarii de turism cultural ale României”, se menţionează într-un comunicat al MIPE.
Potrivit ministerului, prin platforma multimedia „România Atractivă”, informaţia ajunge online la utilizator prin website-ul www.romania-atractiva.ro şi prin aplicaţia mobilă de travel, disponibilă gratuit atât pentru smartphone-urile cu sistem de operare iOS, cât şi Android.
De asemenea, pentru program a fost dezvoltată în premieră o bibliotecă digitală, disponibilă în mai multe limbi de circulaţie internaţională, în care este prezentată istoria fiecărui obiectiv cultural.
Citiți și: Satul Gura Siriului participă la concursul Best Turism Villages 2024