Profesia de influencer poate părea, cu siguranță, atrăgătoare. Implică, în general, promovarea produselor sau serviciilor prin postări sponsorizate pe rețelele sociale sau „conținut de marcă” și comunicarea cu persoane care sunt interesate de ceea ce faci. Dar poate fi, de asemenea, o muncă grea și prost plătită, după cum sugerează The Conversation.
Ești întins într-un hamac, compunând selfie-ul perfect pe plajă. Marea turcoaz, apusul idilic, frunzele unui palmier sau sigla hotelului care te plătește pentru a-l promova milioanelor tăi de urmăritori pe Instagram. Această industrie valorează mult, dacă sunt implicate mărci mari, cum ar fi de la Coca Cola și până la agențiile turistice locale, care doresc să beneficieze de această formă „autentică” de marketing.
„Pentru un număr mic de influenceri, lumea celebrităților este deschisă. Dar pentru marea majoritate, cercetarea noastră, care a implicat intervievarea influencerilor și reprezentanților unor mărci sugerează că a-ți câștiga existența în această industrie este o muncă grea și prost plătită, ba chiar deloc”, notează The Conversation.
Este posibil ca contractele să fie scurte, iar protecția locului de muncă este limitată, ceea ce înseamnă că traiectoriile carierei și salariile sunt imprevizibile. Pentru cei care sunt plătiți, câștigurile pot varia pentru o postare. „Un sondaj indică faptul că veniturile medii lunare pentru „micro-influenceri” (1.000 până la 10.000 de urmăritori) sunt de aproximativ 1.135 de lire sterline pe lună, în timp ce pentru „mega-influenceri” (peste 1 milion de urmăritori) cifra este de 12.279 de lire sterline”, indică sursa menționată. Tarifele sunt calculate pe baza unor „lucruri” precum costul producției de conținut și valorile generate de algoritmii de social media care includ numărul de urmăritori pe care îi are un influencer. În același mod în care ratele de publicitate TV se bazează pe numărul de telespectatori așteptați.
Citiți și: Andrei Șerban și băiatul care dorea să fie Julieta
Profesia de influencer – Un glamour aparent
Perspicacitatea financiară este cheia pentru a evita munca gratuită. Unii influenceri creează „kit-uri media”, care conțin informații cheie pentru potențialii parteneri corporativi. Așa cum a explicat un influencer, „când lucrez cu mărci sau când acestea mă abordează pentru colaborări, le trimit kitul meu media. Acolo sunt listate toate – ce acoperire am, câți oameni mă urmăresc, care este rata mea de implicare și prețurile mele. Este o formă de a mă defini pe această platformă”.
În spatele aproape oricărei imagini sau video fantastice se află efortul administrativ și creativ. Este vorba despre glamourul aparent, care poate necesita mult timp și energie investite în crearea conținutului de social media. Un alt nfluencer a comentat pentru The Conversation: „Amintiți-vă că aveți mai multe sarcini – creator de concept, scenograf, stilist, director de lumini, artist de machiaj, specialist în marketing și fotograf – atunci când postați pentru orice marcă”.
Deci, influencerii trebuie să facă mai multe, creând imagini, videoclipuri, bloguri, podcasturi și chiar mai multe! Iar dacă nu este un câștig pe măsură în urma acestui întreg efort, atunci nu e nicio brânză – pe românește.
Profesia de influencer poate fi necruțătoare
Programele de afiliere sunt, de asemenea, o cale populară pentru influenți de a câștiga bani din branduri, unde sunt plătiți atunci când unul dintre „adepții” lor folosește un link pe care l-au publicat pentru a cumpăra un produs sau un serviciu. Amazon, de exemplu, derulează propriile programe de afiliere și încurajează influencerii să „selecteze cele mai bune dintre produsele și serviciile Amazon, să le recomande cu ușurință urmăritorilor și să câștige comisioane la achizițiile eligibile”.
Având în vedere acest portofoliu vast de sarcini, profesia de influencer poate fi necruțătoare. Rețelele de socializare sunt deschise pentru afaceri 24 de ore din 24, așa că menținerea constantă a relațiilor cu fanii și alimentarea acelor algoritmi de social media înseamnă că a fi influencer poate fi un job care nu se oprește niciodată. Iar acest lucru poate duce la uzură psihică.
Pe de altă parte, deși a fi influencer nu pare ceva atât de facil, potrivit unui sondaj realizat de Morning Consult, 57% dintre cei 1.000 de respondenții din Generația Z aspiră să devină influenceri, relatează CNBC.
O percepție greșită
Unii „sunt foarte încântați de ideea de celebritate, faimă și bani”, spune Victoria Bachan, de la agenția de influenceri Whalar. Alții „căută cu adevărat un loc în care să se conecteze cu o comunitate”. Dar și în comentariile acestui studiu intervin unele concluzii menționate mai sus.
„Există o percepție greșită că este ușor să fii creator de conținut plătit. Majoritatea eșuează”, spune jurnalista Taylor Lorenz, gazdă a podcastului de tehnologie și cultură Power User și autoarea cărții „Extremely Online”.
Aproximativ jumătate, 48%, dintre creatori câștigă 15.000 de dolari sau mai puțin pe an, conform unui sondaj efectuat de agenția de marketing NeoReach cu peste 2.000 de creatori de conținut. Mai puțin de o treime, 28,9%, câștigă mai mult de 50.000 de dolari ca influenceri. Iar concluzia generală este că cine vrea să facă o carieră din asta, are de-a face cu ceva care poate fi obositor.
„24 de ore din 24, de luni până duminică, de când te trezești până te culci. Internetul nu se oprește niciodată, nici tu nu poți să te oprești”. Este interesant însă sfatul unuia dintre influencerii care a a avut această „profesie” timp de 7 ani, apoi s-a retras în joburi banale să le zicem: „Sfatul meu ar fi să faci ceva ce îți place, chiar dacă nimeni nu se uită la început”…