Profesorul Marius Nicoli, coordonatorul lotului de elevi care a obținut 4 medalii de aur la Olimpiada Internațională de Informatică, explică, într-un interviu pentru Oficiul de Știri, cum s-a ajuns la performanța istorică și unde se situează România în ierarhia mondială.
Laurențiu Mușoiu / Oficiul de Știri: Care este cheia succesului pentru o performanță precum cea obținută la Olimpiada Internațională de Informatică?
Prof. Marius Nicoli: Performanța din acest an este încununarea muncii multor generații de profesori și olimpici. Într-adevăr, este pentru prima dată când toți cei 4 concurenți obțin medalie de aur, lucru foarte rar, dar România a avut mereu performanțe la nivel înalt. În general faptul că se obține cel puțin o medalie de aur într-un an este o performanță în sine, iar asta s-a întâmplat la majoritatea edițiilor disputate.
România are o echipă de profesori experimentați care susțin de mulți ani pregătirea loturilor naționale fiind adevărate liante între generații. Însă, rămânerea foștilor olimpici în comisii după absolvirea școlii este un lucru esențial în obținerea marii performanțe. Ei au idei proaspete și o forță extraordinară de a rezolva probleme grele, fiind totodată la curent cu cele mai noi lucruri.
Ce ne puteți spune din culisele competiției? Ce program/rutină au elevii olimpici înainte de concurs?
Olimpiada Internațională este unul dintre cele mai frumoase lucruri care se pot întâmpla pe plan gobal. Evident, că în afara concursului în sine există și activități extra precum excursii, vizite la simboluri locale etc.
Există și o masă festivă la care nimic nu poate fi mai frumos decât să vezi tineri de pe toate meridianele, continentele, distrându-se împreună, dansând, făcând schimb de suverniruri și legând prietenii pe viață. Aste este de fapt lucrul cel mai important care se întâmplă, după părerea mea.
Ce credeți că a făcut diferența între pregătirea elevilor noștri și ceilalți care au participat la Olimpiadă?
La Olimpiada Internațională ajung, fără discuție elevi foarte bine pregătiți, foarte motivați, cu dorință mare de câștig. Este într-adevăr important la acest aspect și aportul nostru, al liderilor, dar sincer ei vin suficient de îndârjiți pentru a da totul, ținând cont de timpul enorm alocat pregătirii ani la rând.
La noi există o cultură a olimpiadelor formată în timp și elevii care ne reprezintă sunt cumva exponenți ai ei.
Spuneam că România are rezultate la nivel înalt în mod constant în timp. Recent însă, odată cu pandemia, am înființat o societate științifică pentru a putea să organizăm mai ușor cele ce țin de pregătire. Avem așadar Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică și ea, în parteneriat cu Ministerul Educației se ocupă de organizarea competițiilor. Dar cel mai important lucru este că a reușit să păstreze și să adune și mai mult laolaltă comunitatea românească din jurul competițiilor.
Alt lucru pe care l-am urmărit mereu în deplasări a fost păstrarea unei bune atmosfere între membrii echipei. Doar așa fiecare poate să își creeze cea mai bună stare mentală, foarte importantă pentru concurs.
Sincer, am avut ceva emoții din cauza distanței, a diferenței de fus orar (7 ore) dar și a altitudinii, 2700m la Sucre. Îmi era teama mai cu seamă pentru ziua a doua de concurs, gândindu-ma că poate o să îi ajungă oboseala, însă băieții noștri au fost extraordinari până la capăt.
Cum sunt văzuți elevii români în afară?
Elevii olimpici români beneficiază evident de imaginea dobândită de rezultatele obținute în timp de fiecare generație. De exemplu, la acest IOI România, China și Coreea de Sud au fost singurele țări care au obținut aur cu toți cei 4 concurenți. A fost un adevărat spectacol să vezi concurenți din alte țări venind către ai noștri să îi felicite sau să se prindă împreună în fotografii. Îmi place să cred, extinzând, că aceste lucruri contribuie în general la imaginea programatorilor români în lume.
România, în clasamentele internaționale pentru olimpiade școlare
Unde vor merge la studii superioare elevii care au realizat această performanță istorică, în țară sau în străinătate? Ce credeți că le-a determinat alegerile?
Este important că acum sunt deschise porțile pentru a studia mai peste tot prin lume, iar ei, prin rezultatele obținute își pot alege aproape orice. La prima vedere ne ducem cu gândul că vor merge la studiu în străinătate și, într-adevăr, mulți dintre ei asta fac. Sunt însă, de asemenea, foarte mulți care aleg instituții de învățământ superior din România. Evident că e o întreagă listă de factori care contribuie la alegere. Din ce am observat eu, cam două ar fi direcțiile: pe de o parte având o puternică recomandare prin însăși participarea la Olimpiada Internațională, acești olimpici aleg cele mai renumite facultăți din lume și mi se pare foarte firesc; pe de altă parte am observat că este important și grupul de prieteni pe care și-l fac la nivel global, cum spuneam, și uneori aleg să meargă la facultate împreună.
Cu ce țări ne luptăm la competițiile internaționale de Informatică, de regulă? Unde ar fi România într-un clasament mondial?
Sunt mai multe țări cu tradiție puternică în informatică. Uitându-ne pe diverse ierarhii care se pot face putem spune: suntem pe locul 2 la nivel mondial în clasamentul all time după numărul total de medalii, după China și la egalitate cu Polonia; suntem pe locul 6 all time în clasamentul mondial luând în calcul prioritar medaliile de aur.
Anul acesta am fost pe locurile 1-3, cum spuneam, alături de China și Coreea de Sud.
Cel mai important pentru noi este că am fost mereu în top, dând dovadă de continuitate la nivel înalt.
Ce credeți că ar trebui schimbat în sistemul educațional românesc, pentru a avea mai multe astfel de performanțe precum cea realizată de lotul dumneavoastră?
E dificil de făcut o radiografie completă. România are deocamdată o tradiție, dar ea trebuie păstrată și hrănită. Noi în perioada pandemiei am organizat online o olimpiadă cu toate etapele ei, tocmai pentru a păstra flacăra aprinsă. Online era maximul din ce se putea în acel an.
Ce cred că ajută foarte mult copiii este fiecare întâlnire onsite a lor. Deci militez pentru cât mai multe întâlniri la fața locului, schimburi de experiență, tabere de pregătire etc. Pentru ei acestea sunt momente memorabile, fac mult mai ușor schimb de informații, țin mai bine minte greșelile pe care le fac în concursuri și rămân și prieteni, păstrând legătura apoi. Practic și pe noi ca și comunitate, tocmai întâlnirile fizice de dinainte de pandemie ne-au legat foarte mult și de aici si reacția noastră de a ne mobiliza în momentele dificile.
Despre noul an școlar
Ce așteptări aveți de la noul an școlar?
Eu în general nu formulez așteptări. Niciodată în pregătire nu am vorbit copiilor despre obiective, că plănuim să obținem un rezultat sau altul etc.
Sincer, nici personal nu îmi fac astfel de planuti fixe. Însă, este foarte important să ne propunem să ne pregătim cât mai bine. Este esențială perioada de iarnă, când este ziua mai mică, stăm mai mult în casă, suntem mai departe de concursurile oficiale. Acest lucru ne permite să ne pregătim în liniște, fără presiune, să avem acumulări, iar în primăvară, când se apropie olimpiadele, să fim în cea mai bună formă.
Cum apreciați măsurile recente luate de guvernanți în sistemul de învățământ preuniversitar?
E clar că sunt multe lucruri de pus la punct, nu doar în sistemul de învățământ. Si pentru asta trebuie luate unele măsuri. Consider însă că se poate trece la decizii doar după o evaluare foarte atentă, pentru a scădea riscul de a strica lucruri care merg bine. În caz contrar există riscul iritării comunităților și pierderii credibilității, ceea ce s-a mai si întâmplat, inclusiv în ceea ce ține de olimpiade.
Ce mesaj aveți pentru elevii care visează să ajungă olimpici la Informatică?
Rezultate la olimpiadă înseamnă că trebuie aprofundată materia la nivelul cel mai înalt. Ori asta nu se poate face dintr-o dată. Trebuie răbdare, perseverență, multă muncă, urmărind mereu să învățăm lucruri noi. Există informație structurată pe internet, atât pe platforme românești cât și internaționale, elevii își pot ridica mult nivelul parcurgând lecții și lucrând probleme pe care le găsesc acolo. Este foarte importanta, de asemenea, participarea activă la forumuri de discuții despre problemele de informatică, adică schimbul continuu de idei cu membrii comunității.