V-ați pus vreodată întrebarea ce s-ar întâmpla dacă, în ciuda speranțelor ecologice legate de mașinile electrice, acestea nu ar reuși să-și atingă obiectivul de a reduce emisiile de carbon?
Jurnaliștii britanici de la The Guardian au dorit să afle dacă automobilele cu emisii zero produc într-adevăr mai puține emisii de CO2 comparativ cu cele pe benzină sau diesel.
Multe dintre mașinile electrice nu își vor atinge niciodată ținta de kilometraj
În SUA, un senator de Florida, a declarat că „există numeroase dovezi care sugerează că mașinile electrice nu sunt atât de nepoluante pe cât sunt oamenii tentați să creadă, iar aceștia merită să știe adevărul”. Împreună cu alți senatori republicani, Rick Scott a introdus o lege denumită sugestiv „Directing Independent Research To Yield Carbon Assessment Regarding Electric Vehicles (DIRT Y CAR EV) Act”, care a încercat să solicite o analiză a amprentei de carbon a vehiculelor.
Un articol recent din cotidianul britanic „Daily Mail” relata că „beneficiile de mediu ale mașinilor electrice s-ar putea să nu se facă niciodată resimțite” deoarece multe dintre acestea „nu își vor atinge niciodată ținta de kilometraj pentru că proprietarii fac tranziția către modele mai noi, lăsând părți de vehicule cu emisii zero uzate nedorite în garaje”.
Într-un articol publicat în iunie în The Guardian și semnat de celebrul actor Rowan Atkison, acesta spunea că s-a simțit „păcălit” de declarațiile privind emisiile de carbon ale vehiculelor electrice și că realitatea este „foarte diferită”, citând un studiu Volvo. Acesta sugerează că emisiile de gaze cu efect de seră în timpul producției unei mașini electrice sunt cu aproape 70% mai mari decât în cazul producției unei mașini pe benzină. „Pare o alegere perversă a hardware-ului cu care să conducă lupta automobilelor împotriva crizei climatice”, scria Atkinson.
Ce spune știința în războiul mașini electrice vs mașini convenționale
În orice evaluare a emisiilor de carbon asociate unui produs trebuie să se ia în considerare întregul ciclu de viață al acestuia, de la fabricare până la casare (și, sperăm, la reciclare), relatează The Guardian. Multe dintre afirmațiile referitoare la presupusele efecte negative ale „electricelor” asupra mediului înconjurător se concentrează asupra producției, ignorând utilizarea reală a mașinilor.
Un sâmbure de adevăr în această critică îl reprezintă faptul că producția de vehicule electrice necesită într-adevăr mult mai multă energie. De asemenea, producția de baterii dedicate acestor automobile presupune cantități mari de energie electrică pentru a încălzi cuptoarele de coacere a materialelor electrozilor și pentru a încărca și descărca bateria în procesul de pregătire al utilizării sale.
Deși energia electrică poate fi produsă cu emisii zero, majoritatea țărilor continuă să ardă combustibili fosili cu conținut ridicat de carbon pentru a porni generatoarele. O analiză efectuată de Laboratorul Național Argonne din Illinois, citată de Agenția de Protecție a Mediului din SUA, sugerează că producția de automobile pe baterii produce cu circa 60% mai multe emisii de CO2 decât cea a mașinilor care utilizează combustibili fosili.
Marea parte a amprentei de carbon provenită de la mașinile pe bază de combustibili fosili apare în timpul utilizării lor, atunci când țevile de eșapament emană în mod constant dioxid de carbon în atmosferă. Grupul de campanie Transport & Environment (T&E) a calculat că o mașină nouă pe benzină produce în jur de 27 de tone dacă parcurge 100.000 de kilometri și 49 de tone dacă parcurge 200.000 de kilometri.
În schimb, mașinile electrice utilizează mai puțină energie și se pot încărca din surse fără emisii de carbon. Cât de ecologice pot fi mașinile electrice în exploatare depinde de cantitatea de energie electrică regenerabilă utilizată în rețelele locale.
„Cu cât conduci mai mult o mașină electrică, cu atât ea devine mai bună”
T&E are un calculator online foarte util permite să vă jucați cu rețeaua, alegând între mixurile energetice ale diferitelor țări și dacă bateria a fost fabricată în China, țară cu emisii mari de carbon, sau în Suedia, țară mai ecologică. Locul în care se intersectează liniile indică numărul de kilometri necesari pentru ca o mașină cu baterii să câștige la capitolul emisii de carbon.
Lucien Mathieu, directorul departamentului de automobile din cadruș T&E, a declarat că, deși s-ar alege cel mai rău scenariu – vehicule fabricate și conduse cu energie electrică produsă în mare parte din cărbune – acestea vor câștiga după aproximativ 70.000 km (aproximativ șase ani de condus). „Cu cât conduci mai mult o mașină electrică, cu atât aceasta devine mai bună”, a spus el.
Imaginea automobilelor electrice se va îmbunătăți pe măsură ce energia produsă de vânt și de soare va înlocui gazul și petrolul, reducând emisiile de carbon rezultate din generarea de electricitate. Colin Walker, șeful departamentului de transport din cadrul grupului de reflecție Energy and Climate Intelligence Unit spune: „Chiar dacă aveți o rețea foarte murdară, vehiculele electrice sunt mai bune pentru mediu. Acest lucru va continua pe măsură ce rețeaua va deveni din ce în ce mai curată”, mai precizează sursa citată.
De asemenea, trebuie să luăm în considerare viitorul tehnologiilor. Auke Hoekstra, cercetător în domeniul tranziției energetice la Universitatea de Tehnologie din Eindhoven (Olanda), a declarat că emisiile provenite de la mașinile pe bază de combustibili fosili nu pot scădea mult mai mult, ceea ce înseamnă că acestea nu reprezintă o tehnologie viabilă pentru o lume cu emisii zero. Cu toate acestea, dezvoltarea bateriilor se află încă într-un stadiu relativ incipient și este posibil să încline balanța și mai mult în favoarea mașinilor electrice.
O mașină pe baterii va fi mai curată decât una pe benzină sau diesel
Bateriile reprezintă „o soluție finală bună” pentru tranziția către un viitor nivel zero net, spune Hoekstra, citat de The Guardian. „Practic, motorul pe benzină nu va ajunge nicăieri”.
Bateriile nu sunt singura modalitate de a face ca mașinile să ajungă la emisii zero. Le puteți alimenta cu „e-combustibili” – benzină obținută cu carbon din aer, hidrogen din apă și electricitate ecologică. Această tehnologie funcționează și probabil că va fi folosită pentru a alimenta mașinile clasice mult timp de acum încolo. Alți oameni susțin utilizarea hidrogenului din celulele de combustibil pentru a face un motor să funcționeze.
Totuși, în ambele cazuri, eficiența energetică este mult mai scăzută decât în cazul utilizării directe a electricității, iar combustibilul va fi probabil necesar pentru avioane, care sunt mult mai greu de decarbonizat.
În articolul lui Atkinson din The Guardian se menționează un aspect important: înlocuirea unei mașini vechi, puțin folosite, cu o mașină electrică nou-nouță poate să nu aibă sens din cauza „datoriei de carbon”. „Dacă mașina nu este folosită în mod regulat există cu siguranță argumente pentru a aștepta până în momentul în care o veți înlocui oricum”, a declarat Devane de la CCC. Cu toate acestea, el și mulți alții au avertizat că orice calcul al economiilor relative de carbon pentru persoane fizice ar fi complicat. Și, adaugă Hoekstra, „a nu avea o mașină electrică este mai bine pentru mediu” dacă vă puteți baza pe transportul public.
Consensul științific este copleșitor: în orice comparație realistă, un automobil pe baterii va fi mai curat comparativ cu echivalentul său pe benzină sau diesel. Arderea combustibililor fosili pentru a produce și a conduce mașini electrice va produce în continuare emisii, dar la un nivel mai scăzut decât motoarele pe bază de combustibili fosili.
Acest lucru este valabil pentru rețeaua electrică de astăzi (cel puțin în economiile mai bogate), dar în rețeaua electrică de mâine beneficiile vor crește atât timp cât țările vor continua să renunțe la cărbune și la gaz pentru a genera electricitate. Deocamdată, instalarea de baterii în mașini pare a fi singura modalitate practică de a transforma zecile de milioane de vehicule ușoare vândute în fiecare an în vehicule cu emisii nete zero.