A fost publicat primul Raport Național privind Alfabetizarea Numerică din România. Conform raportului, care a analizat populația școlară din toate ciclurile de învățământ, primar, gimnazial și liceal, analfabetismul numeric se plasează la peste o treime (36%) dintre elevi, cu aproape 16% având dificultăți marcante. Dar ce este mai exact analfabetismul numeric.
Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și Brio, cu sprijinul Apa Nova București sunt cele care au anunțat rezultate acestui prim Raport Național privind Alfabetizarea Numerică din România. Conform raportului, care a analizat populația școlară din toate ciclurile de învățământ, primar, gimnazial și liceal, analfabetismul numeric se plasează la peste o treime (36%) dintre elevi, cu aproape 16% având dificultăți marcante.
Prin urmare, aproximativ 36% dintre elevi sunt afectați de așa-numitul analfabetism numeric. Adică au dificultăți în a înțelege, interpreta sau utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții. Iar acest tip de analfabetism crește constant de la clasele primare către cele de liceu. Literaţia numerică reprezintă capacitatea de a înțelege, interpreta și utiliza informații matematice în diverse contexte ale vieții cotidiene, profesionale și sociale. În activățile zilnice, aceasta implică, printre altele, capacitatea de a calcula dobânzile bancare, interpretarea tarifelor la utilități, compararea ofertelor comerciale sau estimarea costurilor pentru diferite produse și servicii.
Testul de alfabetizarea matematică este disponibil aici și poate fi aplicat la clasă, de către profesori, sau poate fi parcurs de elevi, acasă, dar poate fi utilizat și ca probă componentă a unor concursuri de admitere sau chiar ca probă în cadrul unor procese de selecție în vederea angajării.

Analfabetismul numeric: „La gimnaziu pare să se rupă ceva, la liceu se accelerează”
„Confirmăm în cea mai mare parte palmaresul pe care ni le dau și studiile comparative internaționale de gen PISA și TIMSS, care spun că undeva între 30 și 40 plus la sută din elevi, la diverse vârste, sunt într-o stare de risc din acest punct de vedere, deci sunt analfabeți funcționali numerici, în cazul ăsta, în chestiuni legate matematică. Analfabetismul funcțional legat de matematică creşte odată cu vârsta. La clasele primare stăm incredibil de bine, de fapt. La gimnaziu pare să se rupă ceva, la liceu se accelerează această degradare. Băieții stau ceva mai bine decât fetele, dar nu remarcabil”, a spus Prof. Univ. Dr. Dragoș Iliescu, Chief Scientist & Fondator Brio, pentru Radio România Actualități.
Elevii din categoria cu cel mai crescut statut prezintă cele mai scăzute procente de anafabetism numeric, în timp ce elevii din categoria cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, procentul fiind de 50%.
Mai precis: „S-au observat diferențe crescute ale analfabetismului funcțional numeric în funcție de mediul de proveniență. Astfel, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%. În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%). Diferențele persistă și se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu și liceu”, mai arată raportul.
Raportul integral este disponibil aici.
Cinci mari domenii de evaluare
Dacă vă întrebați ce este AVE (Asociația pentru Valori în Educație), aceasta este o organizație non-profit, al cărei principal obiectiv este acela de a aduce sistemul educațional din România în top 10 din Europa, până în 2035. AVE dorește să sprijine transformarea sistemului educațional din România într-unul care să promoveze respectul, onestitatea, spiritul de echipă și responsabilitatea. Activitatea asociației este foarte prezentă pe paginile de LinkedIn, Facebook și Instagram.
Cât despre Brio, aceasta este platforma de teste digitale standardizate pentru elevii români. Acest sistem de testare reprezintă un produs științific, conceput pe baza programei școlare din România, conceptualizat de o echipă de profesori și experți internaționali în testare și psihometrie.
În dezvoltarea testului au fost definite cinci mari domenii de evaluare, care sunt comune tuturor nivelurilor școlare: algebră, statistică, geometrie, măsurare, proprietăți ale numerelor. Pentru fiecare domeniu și subdomeniu și pentru fiecare ciclu de învățământ au fost realizați aproximativ 100 de itemi – mai exact, un total de 6.681 de itemi. Fiecare item a fost expus de cel puțin 30 de ori (majoritatea de 70-80 ori) pentru analiza statistică.
Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie – decembrie 2024, la nivel național, în baza unei eșantionări care a vizat aproape 600 de școli din întreaga țară. Distribuția dintre fete și băieți a fost echilibrată în mod deliberat, asigurând o proporție de 50% – 50%, iar distribuția demografică a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României.
Citiți și: ChatGPT, cel mai bun „prieten”. Elevii români ignoră presa