Compania franceză CMA CGM își mărește numărul de nave care tranzitează Canalul Suez, alăturându-se astfel companiei Maersk care a revenit în zonă după eforturile depuse de SUA pentru a preveni atacurile. Cele mai importante companii de transport maritim din lume, inclusiv Maersk și Hapag-Lloyd, au încetat să mai folosească rutele din Marea Roșie după ce gruparea militantă Houthi din Yemen a început să vizeze navele în această lună, perturbând comerțul mondial prin Canalul Suez.
În schimb, acestea s-au reorientat prin Africa de Sud, ceea ce a adus cu sine o călătorie mai lungă și mai scumpă. Canalul Suez este cea mai rapidă rută maritimă între Asia și Europa. Firmele de transport maritim analizează acum dacă este sigur să se întoarcă după ce Statele Unite au anunțat o inițiativă multinațională de securitate maritimă în Marea Roșie ca răspuns la atacurile asupra navelor de către rebelii Houthi din Yemen.
Transportatorii evaluează atent situația din Canalul Suez
CMA CGM a întreprins “o evaluare în profunzime a peisajului de securitate”, potrivit Reuters. “În prezent, elaborăm planuri pentru creșterea treptată a numărului de nave care tranzitează Canalul Suez. Monitorizăm situația în mod constant și suntem pregătiți să reevaluăm și să ne ajustăm planurile cu promptitudine, după caz”, au mai transmis ei.
Grupul german de transport maritim de containere Hapag-Lloyd (HLAG.DE) va decide în aceste zile dacă va relua cursele prin Marea Roșie, a declarat un purtător de cuvânt. “Vom decide mâine cum vom proceda”, a declarat recent un purtător de cuvânt al Hapag-Lloyd, refuzând să facă alte comentarii. Compania a declarat săptămâna trecută că va redirecționa 25 de nave până la sfârșitul anului pentru a evita zona.
Compania daneză Maersk declarase duminică că se pregătește să reia operațiunile de transport maritim în Marea Roșie și în Golful Aden, citând desfășurarea operațiunii militare conduse de SUA, menită să asigure siguranța comerțului în zonă.
Într-un anunț postat marți pe site-ul său, CMA CGM a enumerat 28 dintre navele sale ca fiind redirecționate în jurul Capului Bunei Speranțe, față de 22 într-o listă anterioară publicată joia trecută. CMA CGM se numără printre companiile de transport de containere care au introdus suprataxe din cauza redirecționării navelor, ceea ce se adaugă la creșterea costurilor pentru transportul maritim de când Houthis au început să vizeze navele.
Mediterranean Shipping Co. a declarat că nava de containere United VIII a fost atacată în timp ce tranzita Marea Roșie marți. Tot marți, rebelii Houthi au afirmat că au tras cu rachete asupra navei, fără a preciza că aceasta a fost lovită. Două explozii în Marea Roșie au fost raportate marți de o navă care naviga în largul coastelor Yemenului, la scurt timp după ce au fost observate două avioane fără pilot, a declarat o autoritate maritimă britanică.