Prima autostradă electrică din lume ar putea duce la extinderea a încă 3000 km de drumuri electrice în Suedia până în 2045, după cum notează Euronews.
În contextul în care UE a adoptat luna trecută o lege istorică prin care toate mașinile noi vândute vor trebui să aibă zero emisii de CO2 începând cu 2035, țările europene se grăbesc să pregătească infrastructura necesară pentru o mobilitate fără combustibili fosili.
Suedia transformă acum o autostradă într-un drum electrificat permanent – primul de acest fel din lume. Pe un drum electric, mașinile și camioanele se pot reîncărca în timpul mersului. Experții spun că încărcarea dinamică le permite să parcurgă distanțe mai mari cu baterii mai mici și să evite așteptarea la stațiile de încărcare.
Țara scandinavă a făcut pionierat în domeniul drumurilor electrificate prin mai multe proiecte pilot, inclusiv primul drum electric temporar din lume.
Leagă centrele logistice
“Credem că soluția de electrificare este calea de urmat pentru decarbonizarea sectorului transporturilor și lucrăm cu mai multe soluții”, a declarat pentru Euronews Next Jan Pettersson, director de dezvoltare strategică la Trafikverket, administrația suedeză a transporturilor.
Autostrada aleasă, ruta europeană E20, leagă centrele logistice dintre Hallsberg și Örebro, situate în mijlocul celor trei mari orașe ale țării, Stockholm, Göteborg și Malmö. Proiectul se află în prezent în faza de achiziții publice și este planificat să fie construit până în 2025.
Metoda de încărcare pentru E20 nu a fost încă decisă, dar există trei tipuri de încărcare: sistemul de catenare, sistemul inductiv și sistemul conductiv.
Încărcarea conductivă – ca un pad de încărcare pentru smartphone
Sistemul de catenare poate fi utilizat doar pentru vehiculele grele. Pentru că folosește cabluri aeriene pentru a furniza energie electrică unui tip special de autobuz sau tramvai. În 2018, Trafikverket a inaugurat prima cale de încărcare pentru vehicule electrice pe drumurile publice din lume, în cadrul unui proiect pilot între aeroportul Arlanda din Stockholm și o zonă logistică din Rosersberg.
De-a lungul unei porțiuni de 2 km, o șină electrică a fost frezată în asfalt, pe care camioanele electrice coboară un braț mobil care primește energie. Încărcarea conductivă funcționează ca un pad de încărcare pentru smartphone-uri. În loc să conectezi un încărcător, aceste vehicule electrice speciale au un pad sau o placă pe șosea, iar atunci când vehiculul se află deasupra, pad-ul încarcă vehiculul fără fir.
Sistemul de încărcare inductivă folosește un echipament special îngropat sub drum care trimite electricitate către o bobină din vehiculul electric. Bobina din vehicul folosește apoi acea electricitate pentru a încărca bateria.
În 2020, a construit un drum electric fără fir pentru camioane grele și autobuze în orașul Insula Visby.