S-a încheiat anul 2024, un an foarte prost pentru Porsche, ale cărui vânzări la nivel global au scăzut cu 3%. Dar veștile și mai proaste vin de pe segmentul modelelor electrice. Lansarea cu surle și trâmbițe anul trecut a celei de-a doua generații Macan, într-o versiune exclusiv electrică, nu a avut și efectul comercial scontat. Dezamăgirea și grijile sunt enorme, cei din conducerea Porsche luând în calcul lansarea și versiunii cu motor clasic a noului Macan.
Porsche Macan este un model lansat cu 10 ani în urmă și a fost vândut în peste 500.000 de exemplare. O generație cam longevivă, dar după 10 ani, Porsche a pariat pe electric, astfel că anul trecut toată lumea a aflat că cea de-a doua generație Macan va fi una exclusiv electrică. Mai mult, planul asumat și anunțat de cei de la Porsche este ca în 2030 modelele electrice să reprezinte 80% din totalul producției. După experiența anului 2024, probabil că vom asista cât de curând la o ajustare drastică a țintelor propuse.
Lansat în iulie, noul Porsche Macan (electric) s-a vândut în doar 18.268 de exemplare, rezultatul fiind o dezamăgire și, totodată, generând o mare îngrijorare. Mai mult, modelul Porsche Taycan, care a beneficiat și el de un facelift în 2024, a înregistrat o scădere catastrofală a vânzărilor, cu 49%. Practic, la jumătate, adică doar 20.836 de exemplare, în cifre absolute.
Vânzările pe piața chineză, cea mai importantă piață a lumii, au înregistrat scăderi drastice pentru Porsche. Un adevărat picaj: 28%! În 2024 chinezii au cumpărat 56.887 de exemplare, față de 2023, când Porsche a livrat în China 79.283 de exemplare. Concurența mașinilor electrice chinezești, mai ales pe teren propriu, este mult mai dură decât orice previziune.
Probabil că singura soluție rapidă și la îndemână va fi realizarea unui Macan cu motor clasic, pentru că au la îndemână platforma PPC (Premium Platform Combustion) folosită deja la Audi Q5 și A5. Nu se știe încă felul în care vor coexista mașinile electrice cu cele cu motor termic, dar panica este mare, pentru că în 2025 vine rândul altor modele Porsche să fie electrificate – Cayman și 718 Boxster.
Vremurile grele pentru industria germană, în special, și pentru economiile europene, în general, sunt chestiuni cât se poate de concrete și ele se traduc prin scăderi drastice ale vânzărilor.