Poliția Română a anunțat măsuri speciale pentru gestionarea traficului din București și județul Ilfov, la deschiderea anului școlar 2025–2026. Analiza din acest plan special de fluidizare a traficului indică ca factori ai aglomerației valori record de circulație și numărul mare de elevi care revin la cursuri. De asemenea, sunt propuse soluții de rezolvare a problemelor care îngreunează traficul.
Trafic sufocat: peste 1,8 milioane de mașini și 300.000 de vehicule care intră zilnic în Capitală
În documentul intitulat „Concepție fluidizare trafic București-Ilfov deschidere an școlar 2025-2026”, Poliția Română a anunțat măsuri speciale pentru gestionarea traficului.
Potrivit datelor transmise de Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR), în București sunt înmatriculate peste 1,64 milioane de autoturisme, la care se adaugă alte 250.000 din Ilfov, în condițiile în care numărul locurilor de parcare abia depășește 500.000.
Poliția Română precizează că, în fiecare zi, peste 322.000 de vehicule intră sau ies din Capitală prin drumurile naționale și autostrăzi. Cele mai aglomerate rute rămân DN1 (81.000 vehicule/zi), A1 (42.000) și DN6 (31.000).
În București sunt 715 școli și grădinițe, iar traficul școlar – părinții care își duc copiii cu mașina – generează blocaje suplimentare la orele de vârf.

Cauze majore: infrastructură insuficientă, lucrări și comportament rutier
Poliția Română indică patru factori principali care sufocă traficul:
- Infrastructura: străzi înguste, lipsă de legături rapide între cartiere, parcări insuficiente, șantiere deschise în 250 de puncte.
- Fluxurile mari de trafic: mașini din București și Ilfov, navetiști din județele limitrofe, transport de marfă greu.
- Servicii publice și salubrizare care acționează chiar în orele de vârf.
- Comportamentul șoferilor: opriri neregulamentare, blocarea intersecțiilor, accidente minore transformate în ambuteiaje, reacție întârziată la semafor.
- La acestea se adaugă și factorii contextuali: evenimente majore (peste 3.500 în 2024), vremea nefavorabilă și concentrarea birourilor în zone centrale.
Dispozitiv extins de poliție în 98 de intersecții
În primele zile de școală, Brigada Rutieră și polițiile de sector au fost prezente în 98 de intersecții din București, față de doar 17 anul trecut.
În teren vor acționa peste 170 de polițiști pe schimb, sprijiniți și de Poliția Locală.
În Ilfov, polițiștii rutieri și Brigada Autostrăzi vor supraveghea principalele intrări în Capitală.
Orele critice: 07:00–10:00 (intrări din Ilfov spre centru) și 16:00–19:30 (ieșiri din oraș).
Coordonarea va fi făcută prin dispeceratele video ale Primăriei Capitalei și ale sectoarelor, deși Poliția nu are încă acces direct la toate sistemele de monitorizare, inclusiv cele ale companiilor de utilități.
Soluții pe termen lung: semafoare inteligente și tren metropolitan
IGPR subliniază că măsurile actuale sunt temporare, fiind nevoie de investiții majore pentru o fluidizare reală a traficului:
- finalizarea centurii A0 și a coridorului de tranzit rapid,
- sistem integrat de control al accesului auto, cu camere LPR și algoritmi care să regleze semafoarele,
- extinderea transportului public: parcări park&ride, tren metropolitan, noi magistrale de metrou (M2 și M6),
- benzi dedicate pentru autobuze și tramvaie,
- implementarea sistemului adaptiv de semaforizare BTMS.
Totodată, în acest plan special pentru fluidizarea traficului în București și Ilfov, Poliția Română propune organizarea de campanii de informare pentru șoferi și modificări legislative care să permită o intervenție mai rapidă în cazul accidentelor ușoare.
Documentul poate fi citit AICI.