Gusturile consumatorilor se schimbă permanent, iar acum pare să fie momentul pentru scotch whisky, ultimele rapoarte arătând că până în 2028 piața globală va atinge o valoare record.
În lumea băuturilor spirtoase am avut un moment pentru whisky-ul irlandez. Apoi am aflat că tequila ar urma să depășească vânzările de whisky american. Și se vorbește în termeni laudativi de sotol, distilatul din deșertul Chihuahuan, spre bucuria lui Lenny Kravitz. Însă, spun cele mai recente analize, este și clipa de glorie pentru cele 150 de distilerii din Scoția care produc single malt și amestecuri.
Până în 2028, piața globală de scotch whisky va ajunge la 15 miliarde de dolari
Compania globală de cercetare și consiliere Technavio a emis acest nou raport, invocând creșterea lansărilor ultra-premium și de lux ca factor motor al acestei creșteri proiectate. Această creștere a vânzărilor în următorii patru ani echivalează cu o rată de creștere anuală compusă de peste nouă procente, dar și cu multe produse Premium, scumpe, lansate pe piață.
„Scotch whisky de înaltă calitate este extrem de apreciat pentru calitatea și exclusivitatea sa excepțională, impunând prețuri mai mari în comparație cu opțiunile standard”, se spune în raport. „Consumatorii plătesc cu plăcere mai mult pentru măiestria și aromele rafinate găsite în aceste oferte premium. Whisky-urile de lux se laudă adesea cu perioade mai lungi de maturare, rezultând profiluri de gust complexe.”
Există, desigur, unele provocări și, potrivit Technavio, principalul obstacol este competiția. Iar aceasta este reprezentată în special de mezcal, vodcă, rom și tequila. În timp ce națiuni europene precum Germania, Franța și Italia se dovedesc a fi piețe profitabile pentru aceste alte categorii, în China principala provocare este baiju.
Piața asiatică, și în special China, a fost importantă pentru malt-ul high-end de-a lungul anilor, dar baiju rămâne în vârful lanțului de băuturi numai pe baza volumului vânzărilor. Raportul oferă un remediu vag: „Pentru a prospera în acest mediu competitiv, producătorii de whisky scoțian trebuie să se concentreze pe marketing inovator, dezvoltarea de produse și extinderea bazei de clienți”. Sună bine, dar distilerii single-malt și companiile gigantice din spatele lor, cum ar fi Diageo și Pernod Ricard, vor avea nevoie de mai mult decât banalități.