Pentru mulți tineri de pe platformele de socializare precum Instagram, Snapchat și TikTok, este greu să scape de idealurile și de standardele de frumusețe care circulă. Iar aceste tendințe pot fi periculoase. În acest moment, ceea ce pare să fie „la modă” sunt talia subțire, fesele rotunde și picioarele subțiri.
Deutsche Welle relatează că idealurile de frumusețe promovate online sunt deosebit de dăunătoare pentru femeile tinere, care se simt presate să adopte forme corporale nesănătoase.

Pericolul rețelelor de socializare și idealurile de frumusețe
În urmă cu zece ani, concepte precum “spațiul dintre coapse” erau la modă, referindu-se la un spațiu vizibil între interiorul coapselor când o persoană stătea în picioare cu picioarele apropiate. Această tendință a fost promovată de susținătorii ei care susțin că oricine poate obține acest aspect cu suficientă dietă și exerciții fizice. Chiar dacă este considerată periculoasă pentru majoritatea femeilor cu o greutate corporală normală, a devenit un trend și nu toată lumea pare să fie conștientă de riscuri.
„Cum să obții rapid un spațiu între coapse?”
„Este sănătos un spațiu între coapse?” și, „Cum să obții rapid un spațiu între coapse?” sunt doar două dintre întrebările care apar la o căutare rapidă pe Google. Provocările de tip „minuscul”, „subțire” și „super subțire” la adresa taliei sunt extrem de numeroase. Una dintre ele constă în a te asigura că talia este atât de îngustă încât o altă persoană poate să-și înfășoare confortabil brațul în jurul ei și să bea dintr-o sticlă de apă.
„Ce mănânc într-o zi”
Videoclipurile „Ce mănânc într-o zi” au devenit, de asemenea, populare. Tinerii, în special femei, postează cu lux de amănunte ceea ce pretind a fi dieta lor într-o zi obișnuită. În cea mai mare parte este o hrană săracă în carbohidrați și fără zahăr.
Tendința „body positivity” ajunge mai greu la tineri
Pe de altă parte, „body positivity” este o altă tendință, opusă primeia. Susținătorii acesteia susținând că oamenii ar trebui să își accepte corpul așa cum este. Dar este puțin probabil ca utilizatorii de social media să dea peste astfel de conținut dacă nu îl caută în mod specific, pentru că algoritmii social media sunt ghidați de rezultatele căutărilor utilizatorilor și de preferințele de vizualizare stabilite.
Stima de sine crescută într-o săptămână
Cercetările au arătat în mod constant că social media poate avea un impact asupra stimei de sine a utilizatorilor. Un studiu recent realizat de Universitatea York din orașul canadian Toronto a explorat efectele unei pauze de la social media pentru o scurtă perioadă de timp. Acesta a constatat că stima de sine și imaginea corporală a femeilor care au încetat să mai folosească rețelele de socializare pentru doar o săptămână s-au îmbunătățit semnificativ.
Ce ți se întâmplă după 7 zile fără social media
Cercetătorii au împărțit 66 de studente în două grupuri, dintre care unul a continuat să consume social media ca de obicei, în timp ce celălalt a trebuit să se abțină complet. Toate au fost întrebate în prealabil ce părere au despre corpul lor și dacă le-ar plăcea să arate ca niște modele. Când li s-au pus aceleași întrebări o săptămână mai târziu, impresiile despre propriul corp ale celor care se abținuseră de la social media s-au îmbunătățit, în special ale celor care aveau cele mai multe șanse să fi ajuns să creadă în idealul de ”frumusețe subțire”.
Efecte pozitive considerabile într-un timp foarte scurt
Autorii cercetării au declarat că rar se întâmplă să vezi efecte atât de rapide și de mari în acest domeniu de cercetare în psihologie. Ei au adăugat că îmbunătățirile ar putea fi explicate nu doar prin pauza de la social media, ci și prin faptul că participanții au înlocuit probabil consumul de social media cu comportamente mai sănătoase, cum ar fi petrecerea timpului cu prietenii, practicarea sportului sau petrecerea timpului în aer liber.
Utilizarea platformelor de socializare este în creștere
În general, oamenilor le este greu să se detașeze de social media, în special generațiilor tinere. Într-adevăr, timpul mediu pe care oamenii îl petrec pe platformele de socializare a crescut de-a lungul anilor.
Meta promitea că va ascunde conținutul „nepotrivit vârstei”
În ianuarie, Meta, gigantul tehnologic care operează Facebook și Instagram, a declarat că va ascunde conținutul „nepotrivit vârstei” de pe conturile tinerilor, cu condiția ca aceștia să nu mintă cu privire la vârsta lor. Cu toate acestea, până în prezent, încercările de reglementare au avut un succes redus și o respectare slabă din partea companiilor de tehnologie obligate să le aplice. Legea UE privind serviciile digitale, de exemplu, concepută în parte pentru a proteja minorii, impune operatorilor de rețele să șteargă sau să ascundă conținuturi deosebit de problematice, cum ar fi glorificarea tulburărilor de alimentație.
Nici măcar 30% din conținutul dăunător nu a fost șters
Însă un raport realizat de inițiativa globală non-profit Reset a arătat că nici măcar 30% din conținutul dăunător nu a fost șters atunci când a fost necesar. Acesta a constatat chiar că platforma de socializare TikTok tindea să șteargă chiar mai puțin decât atât. La începutul acestui an, totuși, a închis hashtag-ul „legginglegs”.