Parlamentul European a adoptat directiva referitoare la „dreptul la reparare” al consumatorilor și a explicat că „normele clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le”.
Noile norme îi obligă pe producători „să repare produsul la un preț rezonabil, într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală”.
„Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.
După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat”, se mai arată în același comunicat.
Va fi creată o platformă europeană online
Normele le oferă consumatorilor posibilitatea de a primi un formular european cu informații despre reparare, cu detalii despre servicii, preț și durată.
„Pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni pentru fiecare țară. Accesând-o, consumatorii vor găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din cadrul comunităților, ca de pildă așa-numitel «cafenele de reparații»”, a conchis, printre altele, Parlamentul European.
Citiți și: Ateneul Român primește „Marca patrimoniului european”. Ce nu știați despre Ateneu