Zilele acestea s-a înregistrat o panică cibernetică, fapt ce a dus la concluzia, printre analiști și nu numai, că inteligența artificială nu este imbatabilă. Sistemele ChatGPT, Claude şi Perplexity au avut toate probleme de funcţionare în acelaşi timp.
La 4 iunie 2024, ora standard a Pacificului din SUA, ChatGPT a suferit o întrerupere majoră care a afectat utilizatorii din toate planurile. Conform instrumentului de urmărire a stării serviciului OpenAI , toate serviciile legate de ChatGPT au fost afectate, dar problema nu a apărut pe platform.openai.com sau pe API. OpenAI a raportat că a început să investigheze întreruperea sistemului la 00:21 pe 4 iunie și a rezolvat problema la 04:45. O altă întrerupere a avut loc apoi la 07:33, dar această nouă întrerupere a fost remediată la 10:17, potrivit Gigazine.
Specialiștii sunt de părere că ceea ce s-a întâmplat pare să indice o problemă globală de infrastructură. ChatGPT a fost indisponibil în mai multe rânduri, iar acveastă problemă a coincis cu indisponibilitatea altor doi chatboţi cunoscuţi, Perplexity şi Claude.
Când a avut loc blocarea sistemului, site-ul web ChatGPT a afișat mesajul „ChatGPT este în prezent la capacitate maximă”. Între timp, la momentul întreruperii, site-ul lui Claude afișa următorul mesaj de eroare: „A apărut o eroare la redarea unei componente de server. Pentru a preveni dezvăluirea de informații sensibile, anumite mesaje au fost omise din versiunile de producție. Această instanță de eroare include o proprietate de rezumat care poate oferi detalii suplimentare despre natura erorii.”. Claude și-a revenit după întreruperea sistemului în jurul orei 12:10, ora standard de est, pe 4 iunie.
Panică cibernetică: „Te rog întoarce-te repede”
Perplexity a afișat un mesaj de supraîncărcare a capacității care apare atunci când un serviciu primește un număr mare de solicitări. Mesajul de eroare spunea „Vom reveni în curând” sau „În prezent primim multe întrebări și am atins limita de capacitate. Te rog întoarce-te repede”. Se pare că Perplexity și-a revenit din defecțiunea sistemului în același timp cu Claude, dar de atunci a suferit mai multe defecțiuni ale sistemului.
„Este neobișnuit ca trei furnizori majori de inteligență artificială să cadă în același timp și ar putea indica o problemă larg răspândită de infrastructură sau o problemă la nivel de internet, cum ar fi atunci când mai multe site-uri de social media se defectează în același timp”, a spus TechCrunch.
Perioadele în care ChatGPT a fost indisponibil au durat şi mai mult ca de obicei și secvențele de nefuncționalitate s-au repetat. Claude şi Perplexity și-au revenit mai repede însă mai repede. De celalată parte, Gemini, AI-ul Google, nu a avut probleme majore, însă, au existat cazuri în care utilizatorii au raportat că acesta nu este disponibil. Este neobişnuit ca trei (sau chiar patru) sisteme diferite să aibă probleme similare în acelaşi timp.
„Infrastructura”, motiv de panică cibernetică
Situaţia pare să indice că o componentă comună din infrastructura folosită de soluţiile AI a fost cauza. Deocamdată, cei trei producători nu au oferit explicaţii oficiale pentru probleme de funcţionare întâmpinate marţi. „Se lucrează la o soluţie pentru această problemă”, a notat www.foxbusiness.com. Utilizatorii au postat pe X imagini cu erorile „Bad gateway” pe care spun că le întâlnesc atunci când încearcă să acceseze ChatGPT.
Directorul general al OpenAI, Sam Altman, a anunţat în noiembrie că aproximativ 100 de milioane de persoane folosesc ChatGPT săptămânal, potrivit relatărilor din presă.
La sfârşitul lunii mai, Helen Toner, fost membru al consiliului de administraţie al OpenAI, a împărtăşit noi detalii despre înlăturarea lui Altman de la OpenAI anul trecut, care a fost ulterior reangajat cu un nou consiliu de administraţie.
Toner a declarat într-un interviu acordat în cadrul emisiunii TED AI Show că situaţia lui Altman a îngreunat sarcina consiliului de administraţie al OpenAI, structurat în mod unic şi fără scop lucrativ, de a se „asigura că misiunea companiei era primară, că era pe primul loc în faţa profiturilor, a intereselor investitorilor şi a altor lucruri”.
Până la urmă, tot omul „sabotează”…
„Timp de mai mulţi ani, Sam a îngreunat foarte mult sarcina consiliului de administraţie, ascunzând informaţii, denaturând lucruri care se întâmplau în cadrul companiei, iar în unele cazuri minţind în mod categoric consiliul de administraţie”, a explicat ea.
OpenAI a trimis FOX Business la o declaraţie pe această temă a lui Bret Taylor, preşedintele consiliului de administraţie al OpenAI, care a fost oferită în cadrul emisiunii The TED AI Show.
„Suntem dezamăgiţi de faptul că doamna Toner continuă să revină asupra acestor probleme. Un comitet independent al consiliului de administraţie a colaborat cu firma de avocatură Wilmer Hale pentru a efectua o revizuire extinsă a evenimentelor din noiembrie. Revizuirea a concluzionat că decizia anterioară a consiliului de administraţie nu s-a bazat pe preocupări legate de siguranţa sau securitatea produsului, ritmul de dezvoltare, finanţele OpenAI sau declaraţiile acesteia către investitori, clienţi sau parteneri de afaceri”.
Totul s-a întâmplat și în contextul faptului că un oficial al Fondului Monetar Internațional avertizează că inteligența artificială ar putea transforma recesiunea într-un dezastru economic global.
Panică cibernetică: „Cutia neagră” a modelelor generative, un mister?
Următoarea recesiune se poate întâmpla pe fondul unui nou peisaj tehnologic: adoptarea pe scară largă a AI generativă, un fenomen netestat încă de un șoc economic, potrivit Axios. Secretarul Trezoreriei, Janet Yellen, este de așteptat să vorbească despre riscurile sistemelor financiare bazate pe inteligență artificială într-un discurs, săptămâna aceasta, când va evidenția faptul că acea „cutie neagră” a modelelor generative este un mister chiar și pentru designerii lor.
„Utilizarea pe scară largă a AI ar putea transforma o recesiune obișnuită într-o criză economică profundă și prelungită, provocând perturbări la scară largă pe piețele muncii, pe piețele financiare și în lanțurile de aprovizionare”, spune și Gita Gopinath, numărul doi din FMI, într-un discurs recent. Gopinath spune că experiența lumii în domeniul automatizării și al piețelor muncii din ultimele decenii reprezintă, într-un fel, o avertizare că așa va fi. Când economia este solidă, întreprinderile sunt mai dispuse să investească în noi tehnologii și să păstreze lucrătorii. Dar când economia o ia la vale, companiile renunță la muncitori pentru a reduce costurile și s-ar putea să nu revină niciodată la nivelurile anterioare de angajați.
Citiți și: Nadia Comăneci „față în față” cu inteligența artificială