Un proiect de ordonanță de urgență de guvern se află pe circuitul interministerial. Acesta detaliază măsurile care vor fi luate în ministere, agenții și primării pentru acoperirea unei găuri la buget de 20 de miliarde de lei.
Potrivit unor surse politice, documentul urmează să fie discutat în coaliţia de guvernare. Ulterior va intra pe agenda Executivului.
Veniturile la bugetul de stat sunt mai mici cu 4,7 miliarde de lei
Acest deficit bugetar va începe să fie acoperit printr-o reducere drastică a cheltuielilor din administraţia publică. Cheltuielile de personal îngheață în toate instituțiile de stat la nivelul din 2022.
De la data intrării în vigoare a prevederilor ordonanței de urgență vor fi aplicate mai multe tăieri de beneficii pentru bugetari.
„Autorităţilor şi instituţiilor publice, indiferent de modul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţilor finanţate integral din venituri proprii înfiinţate pe lângă acestea, li se interzice achiziţionarea, preluarea în leasing sau închirierea de autoturisme, (…) mobilier şi aparatură birotică.
Asigurarea necesităţilor de bunuri prevăzute la alin (1) se va putea face numai prin redistribuiri din cadrul aceleiaşi instituţii sau de la alte instituţii publice”, se precizează în proiectul de OUG, informează RomâniaTV.net.
În același timp, angajările sunt stopate la stat. „În anul 2023, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile şi autorităţile publice şi publice locale”, se mai precizează în proiectul de OUG.
Motivul tăierilor de bugete îl reprezintă veniturile la bugetul de stat mai mici cu 4,7 miliarde de lei față de program doar în primul trimestru. Diferența proiectată pentru tot anul în curs este de 20 de miliarde de lei. Premierul Nicolae Ciucă i-a cerut ministrului Finanțelor, Adrian Cîciu, un plan pentru economii la buget.
Este interzis cumulul pensie-salariu la stat. Care sunt excepțiile?
Potrivit OUG, o persoană nu va mai putea face parte din două sau mai multe consilii de administraţie.
În anul 2023, angajații din cadrul autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de subordonare și de finanțare, vor putea exercita simultan maximum două mandate de membru al consiliului de administrație și/sau de membru al consiliului de supraveghere în întreprinderi publice al căror sediu se află pe teritoriul României.
Totodată, proiectul prevede şi interdicţia cumulului pensie-salariu. „Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă beneficiarii dreptului la pensie aparţinând atât sistemului public de pensii, cât şi sistemelor neintegrate sistemului public care realizează venituri salariale sau, după caz, asimilate salariilor, potrivit legii, realizate din exercitarea unei activităţi pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire, potrivit legii, în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, operatorilor economici, prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, cu modificările şi completările ulterioare, nu pot cumula pensia cu veniturile astfel realizate”, se menţionează în proiectul de OUG.
Totodată, personalul care deţine titlul ştiinţific de doctor beneficiază de o indemnizaţie pentru titlul ştiinţific de doctor în cuantum de 50% din nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Acesta se acordă lunar numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul pentru care deţine titlul şi dacă are prevăzute în fişa postului un set de atribuţii obiective şi cuantificabile care să permită verificarea lunară a modului în care activitatea acestuia este valorificată în mod suplimentar.