Instituțiile financiare vor fi nevoite să își reevalueze poziția strategică pentru a avea succes într-un mediu competitiv, plin de provocări economice, legislative și digitale.
McKinsey & Company a identificat patru oportunități de care băncile românești pot profita pentru a se reinventa:
- Diferențierea prin oferta de produse și servicii specifice. Diferența între performanța financiară și operațională dintre primele șapte bănci și a celorlalți jucători de pe piață obligă instituțiile financiare care doresc să rămână competitive să găsească o nișă prin care să se diferențieze de competiție, iar mai apoi, să urmărească în mod agresiv economii de scară, pe care le vor putea atinge în mod organic, sau prin fuziuni și achiziții. Jucătorii care nu reușesc să se distingă prin modelul de business sau prin produsele și serviciile oferite vor fi nevoiți să părăsească piața bancară românească.
- Adopția tehnologiilor digitale. Băncile românești vor trebui să utilizeze și mai mult aplicațiile bazate pe tehnologia avansată, precum infrastructuri cloud și inteligența artificială, pentru a automatiza o parte dintre procese și a răspunde mai eficient nevoilor clienților. Conform unui alt studiu McKinsey, doar unul din trei români are suficiente economii pentru a trăi timp de cel puțin șase luni în cazul pierderii locului de muncă. Băncile ar putea folosi tehnologia pentru a crea și promova produse de economisire pentru clienții lor, care sunt ușor accesibile și care diversifică veniturile bancare.
- Colaborare cu entități partenere. Pentru a-și îmbunătăți profitabilitatea și a-și diversifica sursele de venit, băncile vor trebui să distribuie mai multe produse și servicii dezvoltate de către terți, dar și să ofere produse bancare prin canale dezvoltate de aceștia. Mai exact, instituțiile financiare ar putea integra produse non-bancare în ecosistemul lor sau pot distribui propriile produse prin intermediul unor terți, de exemplu oferind finanțare integrată la vânzarea diverselor produse pe platforme digitale.
- Adaptarea la un nivel de risc în creștere. În contextul macroeconomic definit de inflație și dobânzi mari, impozite în creștere și încetinire a creșterii economice, băncile vor avea o provocare în a crește creditarea către persoane fizice și companii, fără să crească și ponderea creditelor neperformante (NPL). În plus, România se confruntă cu un deficit structural de creditare a firmelor (19% din PIB față de 33% în țările din Europa Centrală). O soluție poate fi apelarea la tehnologii care ajută la estimarea și administrarea riscului de credit prin colectarea și folosirea de date din terțe surse (de ex. social media, traficul pe website-ul clientului), crescând astfel finanțarea firmelor și stimulând creșterea economică.