Boeing și furnizorul său cheie, Spirit Aerisystems, sunt în plină anchetă după incidentul legat de un 737 Max din ianuarie. Au scăpat însă de una dintre cele mai vocale voci, John Barnett, după ce acesta a fost găsit mort în SUA.
Barnett a lucrat pentru gigantul american de avioane timp de 32 de ani, până la pensionarea sa în 2017 din motive de sănătate. În ultimii ani de activitate a semnalat mai multe nereguli la Boeing, pe care compania le-a negat. Ulterior însă, acuzele sale aveau să fie probate de Administrația Federală a Aviației (FAA).
Motiv pentru care, după pensionare, Barnett a acționat compania în instanță. Motiv pentru care, de altfel, se și afla în Charleston County, pentru audieri. În momentul în care acesta nu s-a prezentat, avocații săi l-au căutat la hotel. Aveau însă să-l găsească mort, în mașina sa, parcată în fața acestuia.
Potrivit legiștilor, cauza decesului este o rană auto-provocată. Poliția a deschis însă o anchetă. Cu atât mai mult cu cât momentul decesului, în plin proces Boeing, dă naștere la suspiciuni.
Barnett a acuzat în mod repetat Boeing pentru nereguli
Povestea este simplă. Din 2010, Barnett a lucrat ca manager de calitate la uzina din North Charleston. Acolo unde se producea 787 Dreamliner, un avion de linie de ultimă generație, folosit în principal pe rutele pe distanțe lungi.
Și din această poziție cunoștea faptul că muncitorii erau obligați de către conducere să monteze piese sub standardul de calitate. Totul doar pentru a preveni întârzierile de pe linia de producție. Lucru pe care l-a semnalat public în 2019. În plus, preciza că a descoperit probleme grave referitor la sistemele de oxigen, ceea ce ar putea însemna că una din patru măști nu ar funcționa în caz de urgență.
De asemenea, John Barnett a susținut că și-a a alertat managerii cu privire la preocupările sale, dar nu a fost luată nicio măsură în acest sens. În replică, Boeing a negat aceste afirmații.
Realitatea însă contrazice afirmațiile oficiale ale companiei. Căci încă din 2017 Administrația Federală a Aviației (FAA) a confirmat unele dintre problemele indicate de Barnett. Compania Boeing a primit atunci ordin să remedieze situația, după cel puțin 53 de piese neconforme au dispărut din fabrică.
Modul în care Boeing s-a apărat în fața acuzațiilor formulate de Barnett l-au determinat pe acesta, așa cum spuneam, să dea în judecată compania. Procesul era însă de așteptat să fie de durată. Și, iată, în ianuarie, atunci când un avion Boeing și-a pierdut ușa în timpul zborului, spusele sale au fost îndelung amintite.
Așa se face că acum, când Barnett a fost găsit mort, chiar dacă nu există dovezi clare privind o eventuală crimă, poliția continuă cercetările. Cu atât mai mult cu cât Barnett, în vârstă de 62 de ani, nu avea vreun motiv să se sinucidă.
Greu de spus cum va evolua cazul. Un lucru este însă cert. Chiar dacă moartea fostului angajat este o simplă coincidență, pentru Boeing acest incident este o nouă lovitură. Și încă una al cărui impact este greu de anticipat.